Mihanpostپیشنهاد سردبیررپرتاژ

عوارض حاصل از کاشت مو چیست؟

عوارض کاشت مو با توسعه علم و پیشرفت علم پزشکی روز به روز کاهش می یابد و از طرفی ابزار و وسایل کاشت مو هم دقیق تر شده و به همین خاطر احتمال بروز خطا و عوارض جانبی هم برای پزشکان و متخصصان بسیار کم شده است. اما با این حال باز هم عوارضی وجود دارد که برخی از متقاضیان کاشت موی طبیعی گرفتار آن شده اند. این عوارض به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. همچنین برخی از این عوارض از شیوه و روشی نشأت می گیرد که انجام برای کاشت مو انجام شده است. امروز شما را از عوارض ناشی از کاشت مو آگاه خواهیم کرد، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

توضیحی راجع به عوارض کاشت مو

کاشت موی طبیعی همانند سایر خدمات زیبایی با اینکه عملکرد درمانی مثبتی به همراه خواهد داشت طبیعی است عوارض جانبی و مشکلاتی هم به دنبال خود داشته باشد. افراد مراجعه کننده قبل از انجام عمل پیوند لازم است که از عوارض این عمل مطلع شوند.

در این بین ممکن است بعضی افراد دچار عارضه جدی نشوند و مشکلی پیش نیاید اما امکان دارد بعضی دیگر از افراد دچار عوارض بیشتر و جدی تری شوند. در مجموع عمل کاشت موی طبیعی دارای عوارض گوناگونی است که بعضی از آن ها به سرعت بعد از عمل خود را نشان می دهند اما بعضی دیگر چند روز بعد از عمل نمایان می شوند.  اما مسئله مشترکی بین همه این مشکلات وجود دارد و آن هم موقتی بودن اکثر آن هاست، در حقیقت روند کاشت مو اگر بادقت و مهارت کافی انجام شود هیچ گونه عوارض دائمی برای افراد به دنبال نخواهد داشت.

به طور کلی می توان گفت که عوارض کاشت مو به سه دسته تقسیم میشوند که شامل موارد زیر است:

  • عوراض عمومی پیوند موی طبیعی: این عوارض وقتی اتفاق خواهد افتاد که شما به داروی بی حسی حساسیت داشته باشید و در واقع منظور عوارض عمومی عمل و عوارض اتاق عمل است.
  • عوارض مربوط به تکنیک برداشت موی طبیعی: کاشت مو دارای روش هایی است اما به طور کلی دو دسته است: برداشت نواری (روش FUT) و برداشت فولیکولی (روش های SUT,FUE,FIT,MICROFIT). هر یک از این تکنیک ها در هنگام برداشت مو امکان دارد عوارضی برای بانک مو پدید آورند.
  • عوارض مربوط به ناحیه پیوند مو: هنگامی که فولیکول های برداشت شده از منطقه اهداکننده را در منطقه طاسی یا گیرنده کاشت می کنند امکان به دنبال داشتن عوارض وجود دارد.

در ادامه مطالب شما را با عوارض گفته شده آشنا می کنیم اما قبل از آن خوب است بدانید که عوارض احتمالی حاصل از کاشت مو برای چه کسانی بیشتر اتفاق میوفتد؟

عوارض حاصل از کاشت مو چیست؟

عوارض جانبی کاشت مو برای چه کسانی بیشتر رخ می دهد؟

کاشت مو داری شرایط خاصی است و تمامی اشخاص هم کاندید مناسبی برای انجام آن نیستند. برای مثال افرادی که در سنین کمتر از ۲۵ تا ۲۷ سال هستند فرد مناسبی برای انجام عمل زیبایی کاشت مو به روش DHI نیستند چرا که الگوی ریزش موی آن ها کاملا مشخص نیست و امکان دارد بعد در این سنین ریزش موی آن ها همچنان ادامه داشته باشد. عوارض و مشکلات حاصل از کاشت مو در موارد زیر بیشتر رخ می دهد:

  • اشخاصی که هنوز موی زیادی دارند و ریزش موی آن ها تکمیل نشده است. کاشت مو در این افراد باعث ریزش موی اطراف سر می شود.
  • در افرادی که اضافه وزن دارند، سیگار می کشند و مبتلا به بیماری دیابت هستند عمل زیبایی کاشت موی طبیعی نتیجه خوبی ندارد.
  • عوارض کاشت مو برای افرادی که گرفتار زخم کلوییدی می شوند بیشتر است (یعنی زخمی که پس از عمل جراحی در محل جراحی شده بزرگ و متورم می شود).
  • اشخاصی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند به عوارض بیشتری دچار می شوند چرا که این داروها خود باعث ریزش مو می شوند.

عوارض عمومی و کوتاه مدت کاشت موی طبیعی

بد نیست که بدانید در مجموع سه نوع بی حسی داریم: موضعی، منطقه ای و عمومی،که در عمل کاشت مو پزشکان از بی حسی موضعی برای افراد استفاده می کنند و همچنین در بعضی مواقع از یک آرام بخش خیلی خفیف کمک می گیرند. استفاده از این آرام بخش خفیف تنها به این علت است که بیمار در هنگام انجام عمل آرام تر باشد.

 با اطمینان می توان گفت که این داروها عوارض جانبی بخصوصی را همراه خود ندارند. در حقیقت موضوع اصلی در مصرف داروهای بی حسی برای کنترل کردن درد است. به علاوه تزریق این داروها اصلا بر رشد مو اثرگذار نیست.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است شما بعد از اتمام عمل پیوند مو در ناحیه سر احساس بی حسی کنید که این یک مسئله کاملا رایج، طبیعی و موقت است که معمولا برای اکثر افراد اتفاق میوفتد و مدت زمان بی حسی سر هم برای افراد متفاوت است. بعضی افراد گفته اند که این وضعیت بعد از چند هفته ازبین رفته و بعضی دیگر اطلاع داده اند که این وضعیت بی حسی برای آن ها بیشتر طول کشیده است. در مجموع اگر هر فرد توصیه ها و دستورالعمل های مربوط به بعد از عمل را جدی گرفته و رعایت کند اثر این بی حسی هم به زودی از بین میرود.

عفونت بعد از کاشت مو

با استفاده از شیوه های مدرن و رعایت اصول بهداشتی، امکان بروز عفونت بسیار کاهش یافته است. یا این حال حتی با وجود ابزار استریل شده و استفاده از دستکش باز هم احتمال بروز عفونت وجود دارد و به همین خاطر اکثر پزشکان برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز می کنند تا در مواقع نیاز مصرف کنند.

به علاوه شما با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و جدی گرفتن مراقبت های توصیه شده بعد از پیوند مو میتوانید عفونت های حاصل از کاشت موی طبیعی را کمتر کنید. در ضمن برای آگاهی بیشتر درباره مراقبت های بعد از کاشت مو می توانید به مقاله ما با همین عنوان در سایت مراجعه کنید.

درد بعد از کاشت مو

همگی روش های کاشت مو از جمله برداشت نواری برداشت فولیکولی، در حقیقت به نوعی عمل جراحی هستند از این رو ممکن است که متقاضی بعد از تمام شدن عمل جراحی کاشت مو و تمام شدن اثر بی حسی در ناحیه سر خود درد داشته باشد که در این هنگام اگر این درد پیوسته و دارای شدت باشد، پزشک مسکن توصیه می کند. البته طبق مطالعات انجام شده گفته می شود که در روش های مدرن و در واقع پیشرفته تر کاشت مو مانند روش SUPER FUE میزان درد به قدری کم است که بیمار اصلا متوجه آن نمی شود.

عوارض حاصل از کاشت مو چیست؟

خارش بعد از کاشت مو

میتوان گفت خارش پوست سر و موها جزو رایج ترین عوارض جانبی بعد از پیوند مو است، به این صورت که اکثر کسانی که کاشت موی طبیعی انجام داده اند با آن مواجه شده اند. علت بوجود آمدن این خارش تحریک شدن سیستم ایمنی در ناحیه پیوند فولیکول با پوست سر است. برای بهبود خارش بعد از پیوند مو با پزشک مشورت کرده و با تجویز او میتوانید از اسپری ضد خارش، شامپو و یا دارو استفاده کنید.

تورم بعد از کاشت مو

یکی از متداول ترین عوارض پس از کاشت مو پدید آمدن تورم است. این عارضه زمانی رخ می دهد که مایع میان بافتی در زیر پوست جمع شده باشد و در چنین وضعیتی در نواحی که تحت درمان و عمل جراحی بوده خارش شروع می شود. برای از بین بردن این ورم، مایع میان بافتی را بیرون میکشند و پس از مدت کوتاهی هم دیگر دیده نمی شود. و جای نگرانی نیست زیرا با پشت سر گذاشتن چند مرحله درمان می توان از این مشکل هم رهایی پیدا کرد.

ترک پوست سر بعد از کاشت مو

یکی دیگر از عوارض ناشی از کاشت مو ترک پوست سر است که در اثر تحلیل رفتن چربی پوست رخ می دهد. در واقع به علت تزریق بی حسی موضعی برای کاهش درد در حین عمل جراحی در متقاضیانی که دارای پوست خشکی هستند و یا چربی پوست آن ها کم است، پوست این افراد واکنش نشان می دهد و یعنی ترک برمیدارد. معمولا زخم هایی که در نواحی اهداکننده و گیرنده ایجاد شده در طی ۴ الی ۵ روز پوسته پوسته خواهند شد که می توان با استفاده از ژل آلوئه ورا به صورت دوبار در روز و پیش از استحمام کردن به حل کردن این مشکل کمک کرد. دقت کنید که به هیچ وجه نباید این پوسته ها را بکنید.

قرمزی پوست سر پس از کاشت مو

معمولا پیش از اینکه عمل پیوند را از ناحیه اهداکننده شروع کرده و در ناحیه اهداگیرنده یا همان منطقه طاس سر به پایان برسانند ابتدا حفره ای در ناحیه طاس سر ایجاد می کنند. در این شیوه به تعداد گرافت ها حفره ایجاد می  شود. در طی این روند گاهی اوقات خونریزی هایی در این حفره رخ داده و موجب قرمزی پوست سر می شود و ما آن را به شکل التهاب مشاهده می کنیم.

در مواقع بروز این عارضه به منطقه اهداکننده یا فولیکول های کاشته شده دست نزنید و اگر قرمزی ، درد و یا تورم غیرمعمول در قسمت جراحی شده استمرار یافت حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید. دقت کنید که برای درمان قرمزی پوست سر بعد از عمل پیوند مو توصیه می شود به مدت دو هفته از حضور در محیط های کثیف و دارای باکتری پرهیز کنید.

نکروز پوست سر پس از کاشت مو

به صورت کلی شیوه کاشت مو در پیدایش نکروز تاثیر گذار نیست. در اصل حفره ها و یا کانال هایی که برای کاشت گرافت ها بر روی پوست سر ایجاد میکنند معمولا به عروق پوست صدمه وارد میکند و مقدار آسیب بستگی دارد به اینکه طول، عمق و تراکم حفره ها چقدر باشد. از این رو ضروری است که در هر دو روش (FUE و FIT) نکات تکنیکی مربوط به چگونگی ایجاد حفره رعایت شود و متخصصان از هر کاری که موجب آسیب بیشتری به عروق پوست می شود خودداری کنند. امکان ایجاد نکروز در هر منطقه ای مربوط به کاشت سر وجود دارد اما بیشتر در ناحیه جلوی سر و خط وسط است. این نواحی کاملا قابل مشاهده است و کسی که به قصد زیبایی کاشت مو انجام می دهد توقع و تحمل چنین اتفاقی را ندارد پس باید به دقت و تجربه کافی این کار انجام شود.

شما همراهان عزیز می توانید برای آگاهی از اطلاعات بیشتر راجع به کاشت مو ، سایر مقالات موجود در وب سایت کلینیک خانه سفید به آدرس www.whcl.ir را مطالعه بفرمایید.

منبع : کلینیک خانه سفید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا