گوناگون

فعاليت مراكز رشد در اردبیل توسعه می بابد

به گزارش خبرنگار مهر، رامز نصيري صالح بعد از ظهر شنبه در بازديد از مركز رشد فناوري فرآورده‌هاي گياهان دارويي جهاددانشگاهي اردبیل افزود: بسترسازي جهت تجاری كردن دستاوردهاي تحقيقاتي از مهمترین اهداف در توسعه مراکز رشد است.

وی اضافه کرد: بسترسازي جهت جذب متقاضيان و شركت‌هاي فعال، كمك به توسعه كارآفريني، تخصصي كردن فعاليت‌هاي اقتصادي متناسب با ظرفیت های استانی و ايجاد انگيزه جهت ورود جوانان به بازارهاي تخصصي از دیگر اهداف پيش‌بيني شده در توسعه اين مراكز است.

رئيس جهاددانشگاهي استان از برگزاری همایشی به منظور آگاهي بخشی از فعاليت‌هاي مركز رشد فناوري فرآورده‌هاي گياهان دارويي در استان خبر داد و ادامه داد: این همایش در آينده نزديك با حضور متخصصان و محققان و دانشجويان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اينكه براي اخذ نتيجه بهتر از فعاليت اين مراكز، دوره‌هاي آموزشي براي مشاورين و متقاضيان فعاليت در آن پيش‌بيني شده، تصريح كرد: تاکنون تعدادی از شرکت‌ها و افراد فعال در زمینه تحقيقات گیاهان دارویی شناسایی شده است.

نصيري صالح همچنین از عقد تفاهم‌نامه همكاري با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي رشد و توسعه مركز رشد فناوري فرآورده‌هاي گياهان دارويي جهاددانشگاهي خبر داد.

سند راهبردي تحقيقات فندق اردبيل نهايي شد

مدير پژوهشي جهاددانشگاهي واحد استان اردبيل نیز در این بازدید از نهايي شدن سند راهبردي تحقيقات فندق استان اردبيل خبر داد و عنوان كرد: نسخه تایید شده طرح به همراه مستندات لازم، براي تخصیص اعتبارات لازم به مقامات اجرايي استان و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي ارسال خواهد شد.

سيده صغري جوادي با بيان اينكه اجراي اين طرح در چهار فاز پيش‌بيني شده است، یادآور شد: شناسايي، جمع‌آوري و بررسی تنوع ژنتیکی، بررسي سازگاري اكولوژيكي ژنوتيپ‌ها و ارقام تجاري، هبیریداسیون و دورگ‌گیری بین‌گونه‌ای و درون‌گونه‌ای، ریز ازدیادی و کشت بافت ژنوتیپ‌های برتر از لحاظ عملکرد دانه، مقدار تاکسول و سازگار با مناطق مختلف از فازهاي اجرایی سند راهبردي است.

وی گزينش ژنوتيپ‌هاي برتر داخلي و انتخاب ارقام سازگار با نقاط فندق‌كاري در اردبیل و سطح کشور و نیز به دست آوردن ارقام پر محصول را از اهداف مهم اين طرح اعلام كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا