گوناگون

فن آوری جدید افت قند خون افراد دیابتی در هنگام خواب

ansolin

پژوهشهای جدید بزودی خواب شبانه را برای اشخاص مبتلا به دیابت نوع1 ایمن خواهند کرد.

دانشمندان دانشگاه استنفورد در یک کارآزمایی بزرگ که در خانه های بیماران در ایالات متحده و کانادا انجام گردید، نشان دادند که آنها می توانند با استفاده از تکنولوژی جدید افت قند خون در هنگام خواب در افراد نوجوان و بالغ مبتلا به دیابت نوع 1 را پیش بینی و از وقوع این حادثه ی خطرناک در خواب جلوگیری کنند.

افت قندخون شدید می تواند سبب تشنج و حتی در موارد نادر مرگ شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 غالبا از علایم هشدار دهنده ی افت قندخون در بیداری مطلع می شوند اما هنگام خواب متوجه ی این علایم نمی شوند و بهمین دلیل 75 درصد از تشنجها در افراد دیابتی در شب بوقوع می پیوندد.

 در این مطالعه ی جدید که نتایج آن بصورت آنلاین در Diabetes Care  منتشر گردید حسگر گلوکز در زیر پوست با پمپ انسولین کوپل شده اند پمپ انسولین بصورت بی سیم با یک کامپیوتر در کنار تخت بیمارارتباط دارد. در کامپیوتر الگوریتمی وجود دارد که زمان افت قندخون را در شب محاسبه کرده و بطور موقت تحویل انسولین از پمپ را تا هنگامیکه مقدار قند مجدداٌ روند افزایشی یابد قطع می کند. این مراحل بدون بیدار شدن بیمار انجام می شود. قطع تحویل انسولین سبب کاهش 81 درصدی مدت زمانی می شود که بیمار با افت قندخون در خواب مواجه است این کار تنها سبب افزایش بسیار اندک قند خون بیمار در طول شب می گردد.

پرفسورBuckingham  متخصص غدد کودکان در استنفورد می گوید: این سیستم سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلأ بیماران دیابتی به افت قند خون و تشنج شبانه می شود، به این ترتیب بیماران و والدین می توانند خواب شبانه ی راحت تری داشته باشند.

افراد دیابتی که از پمپ انسولین استفاده می کنند غالباٌ در طول شب دوز کمی از انسولین را دریافت می کنند، تحویل انسولین از پمپ از طریق یک کاتتر کوچک صورت می گیرد که در زیر پوست کار گذاشته شده است. در گذشته، محققان روش های دیگری برای پیشگیری از وقوع افت قندخون در طول شب نظیر استفاده از زنگ هشدار حسگر گلوکز برای افت قندخون را امتحان کردند، اما این روش تا حدی موفقیت آمیز بود زیرا بیماران در 70 درصد از موارد با به صدا در آمدن زنگ هشدار از خواب بیدار نمی شدند. از آنجائیکه بیمار دیابتی اگر دچار افت قندخون شود باید پمپ انسولین را خاموش کند در روش بعدی دانشمندان سعی کردند سنسوری بسازند که با کاهش قندخون پیام خاموش شدن تحویل انسولین را به پمپ منتقل کند.

در این تحقیق 45 فرد 15 تا 45 ساله ی مبتلا به دیابت نوع1 شرکت داشتند، هر فرد به مدت حدوداٌ 42 شب در این تحقیق شرکت کرد و در مجموع 1912 شب آزمایش انجام شد. بیماران در خانه های خود بخواب می رفتند، پمپ انسولین آنها بصورت بی سیم با یک لپ تاپ که در کنار تخت آنها بود ارتباط داشت.

هر شب الگوریتم موجود در کامپیوتر بصورت تصادفی فعال یا غیرفعال می شد و بیماران قبل از خواب از فعال بودن یا غیرفعال بودن آن بی اطلاع بودند. در شب هایی که الگوریتم فعال بود و درمان صورت می گرفت، الگوریتم  قادر بود افت قندخون به زیر 80 میلی گرم در دسی لیتر را 30 دقیقه قبل از وقوع آن پیش بینی کند. این مقدار کمی بالاتر از حد آستانه 60 میلی گرم در دسی لیتر است که در آن عوارض ناشی از افت قند به وقوع می پیوندد. هنگامیکه الگوریتم افت قند را پیش بینی می کرد، پمپ انسولین تا زمانیکه مقدار قندخون بیمار روند افزایشی یابد، خاموش می گردید.

استفاده از این تکنولوژی علاوه بر کاهش مدت زمان سپری شده با افت قندخون بیمار ( به میزان 81 درصد ) بروی چندین شاخص دیگر که نشاندهنده ی فواید درمان است، تأثیر داشت. پمپ های انسولین حداقل یکبار در 76 درصد از شب های درمان خاموش شدند و مدت زمانی که فرد در حالت افت قندخون قرار می گرفت که حداقل 2 ساعت یا بیشتر به طول می انجامید حدود 74 درصد کاهش یافت.

در هنگام صبح، متوسط قندخون در شب های درمان اندکی افزایش داشت اما هنوز در محدوده ی ایمن بود. حسگر قندخون درصد شب هایی را که مقدار قندخون بیمار بالا بود در شب های درمان و کنترل یکسان گزارش کرد.

افراد هر روز صبح مقدار کتون ادرار و خون خود را اندازه گیری می کردند کتون صبحگاهی شاخصی از افزایش بیش از حد قندخون در هنگام شب است. مقدار کتون در شب های درمان و کنترل مشابه بود. این نتایج نشان داد که قطع عملکرد پمپ انسولین افراد را در معرض افزایش قندخون قرار نمی دهد.

محققان در حال انجام این تحقیق بروی گروه بزرگی از افراد مبتلا به دیابت نوع1 از جمله کودکان 3 تا 15 سال هستند.

پرفسور Buckingham  می گوید: بسیاری از والدین که کودکان دیابتی دارند در طول شب و در نیمه های شب برای اندازه گیری قندخون کودکان خود از خواب برمی خیزند، ما تصور می کنیم این سیستم می تواند به کودکان و خانواده های آنها احساس آرامش در هنگام خواب شبانه را برگرداند و سبب می شود اندازه گیری قندخون در طول شب به حداقل برسد و پدر و مادر نیز بتوانند خواب بهتری در طول شب داشته باشند.

نوشته های مرتبط :

  1. برای افراد دیابتی ورزش چه منفعتهایی دارد؟
  2. دارویی جدید برای دیابتی ها
  3. برای درمان زخم پای دیابتی ابزاری جدید ابداع شد
  4. ماه می تواند بر روی خواب افراد تاثیر گذار باشد
  5. میزان خواب و دیابت تا چه حد بهم ارتباط دارند؟
  6. دیابتی ها هنگام مصرف مسکن ها مراقب باشند
  7. برای درمان خرخر در هنگام خواب وسیله جدیدی ابداع شد
  8. همه چیز در مورد بهداشت در هنگام خواب
  9. آیا در کنترل قند خون دیابتی ها سرکه تاثیر دارد؟
  10. تولید داروی جدید درمان اختلالات خواب توسط محققان ایرانی
  11. ترس و وحشت ناگهانی کودک در هنگام خواب
  12. افراد دیابتی سبزی های کم کربوهیدرات بخورند
  13. در افراد مبتلا به دیابت حاملگی و دیابت نوع 2 گزینه های درمانی جدید بر اساس وجود فاکتورها
  14. “نانو ذرات” حاوی انسولین درد اشخاص دیابتی را کاهش می دهد
  15. آیا دیابت نوع دوم با خواب ارتباط دارد؟
  16. درباره مراقبت از دندان‌ها در افراد دیابتی بیشتر بدانیم
  17. بالا رفتن فشارخون در افراد دیابتی به تخریب مغز میانسالی مربوط است
  18. در انتخاب میوه افراد دیابتی احتیاط کنند
  19. آیا ورزشهای اختصاصی برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد
  20. کاهش خطر مرگ ومیر با مراقب صحیح ازبیماران دیابتی

YARPP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا