گوناگون

لزوم توجه به ایجاد فضاهای فرهنگی در سیریک/ جوانان در دام قاچاق سوخت

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان سیریک فاقد فضا و امکانات برای توسعه سیاستهای فرهنگی است. نبود مدیریت فرهنگی مناسب و عدم برنامه ریزی فرهنگی شهری جامع و اصولی موجب عدم پیشرفت فرهنگی و هنری دراین شهرستان شده است.

سیریک علیرغم اینکه در مقاطع حساس تاریخی و فرهنگی قرار دارد و هم مرز بودن با کشورهای حاشیه خلیج فارس به لحاظ فرهنگی آنچنان شایسته و بایسته مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است، در سالهای اخیر همچگونه فضای فرهنگی مناسب و حتی برنامه ای برای توسعه و گسترش فرهنگ از سوی متولیان امور فرهنگی دیده نشده است.

نبود امکانات و اماکن عمومی این امکان را از اجرای برنامه های فرهنگی می گیرد، ایجاد مراکز فرهنگی و هنری در برنامه ریزی فرهنگی در سیریک از جمله اولویتهای مهمی است ،که در برنامه های متولیان امور فرهنگی به علت نبود بودجه دیده نمی شود.

شهرستان سیریک دارای جمعیت متنوع از نظر قومی و پراکندگی است، پس باید از سوی متولیان فرهنگ سعی در همگون سازی فرهنگی صورت گیرد و با ایجاد مجتمع های فرهنگی از سوی شهرداری برای تجمع و تمرکز فرهنگها مدیریت شود کهدر شهرستان سیریک تمام متولیان امور فرهنگ و هنر به خصوص شهرداری سیریک بسیار ضعیف به این مقوله فرهنگ عمل کرده اند.

شهرداری با ایجاد مجتمع های فرهنگی و گردشگری هم می توانست ایجاد و تولید درآمد برای شهرداری و شهر کند وهم اینکه با این عمل ایجاد روابط اجتماعی و فرهنگی افراد ساکن در شهر شود.

عبدالحمید سعدینی شهردار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه توسعه و زیر ساختهای فرهنگی نیاز مبرم به فضا و امکانات مناسب فرهنگی دارد گفت: این نقصیه به علت نبود بودجه کافی برای ساخت مراکز فرهنگی است، امیدواریم که دوره جدید شوراهای شهر  به این مسئله اهمیت بیشتری دهند.

سعدینی به کارهای فرهنگی صورت گرفته در شهرداری اشاره کرد و گفت: در حد توان و بودجه شهرداری خدمات فرهنگی و هنری انجام داد. پوشش دادن هزینه های باشگاه ورزشی ساحل سیریک و حمایت از خانه هنر سیریک از جمله این خدمات فرهنگی است.

شهردار سیریک برای برون رفت از کمبود فضای فرهنگی در سیریک گفت: نباید به برنامه های فرهنگی و خود جوش که از سوی مردم انجام می گیرد اکتفا کنیم. در هر نقطه از شهر مسجد وجود دارد که تنها برای فرایض نماز استفاده می شود و خیلی از زمان ها خالی و بلاستفاده است، برای فعالیت ها و برنامه های کانون های فرهنگی از این اماکن مقدس می توان استفاده کرد.

وی با قبول اینکه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سیریک فعالیت قابل قبولی ندارد گفت: برای توسعه فرهنگی نیاز به هزینه و بودجه است که باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

ساخت فرهنگ سراها و خانه های هنر و فضاهای فرهنگی کماکان به عهده وزارتخانه ها و نهادهای متولی فرهنگ همچون حوزه های علمیه که در شهرستان سیریک حوزه علمیه ای برای آموزش نیست و سازمان تبلیغات اسلامی است که خود سازمان تبلیغات هنوز ساختمان اداری ندارد، فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از دیگر متولیان فرهنگی است که نقش اصلی در ارشاد و توسعه فرهنگ و هنر دارد، همچنین شهرداری که خود همیشه با کمبود بودجه مواجه است از تبیین و تامین کنندگان فرهنگ ها در هر شهرستان و دیار است.

مصطفی کریمی زاده رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فعالیتهای فرهنگی و مذهبی در 14 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح شهرستان صورت می گیرد.

کریمی زاده با بیان اینکه فضای فرهنگی که در آن بتوان برنامه های فرهنگی اجرایی کرد نیست گفت: دو فرهنگ سرای روستایی در روستای شهید مردان و روستای میشی در حال ساخت است، که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اذعان کرد: سیریک بیشتر از این نیاز به کار و فعالیت در زمینه فرهنگی دارد، که امیدوار هستیم در طول سالهای آینده تحولی در فضاهای فرهنگی بوجود آوریم.

کریمی زاده با دعوت از بخش خصوصی در سرمایه گذاری اماکن فرهنگی گفت: هر اندازه بخش خصوص این امکان را در اختیار فرهنگ بگذارد به همان میزان در توسعه و گسترش فرهنگ و هنر و رفاه شهروندان نقش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا