Mihanpostاقتصادیمسکن

مالکانی که به امید دریافت«وام بافت فرسوده»خانه خراب شدند!

به گزارش میهن پست – در حال یکه با روی کارآمدن عباس آخوندی به عنوان پایه گذار شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری به نظر می‌رسید این بخش با تحول مواجه شود اما در این مدت حتی تسهیلات دهی به واحدهای فرسوده هم به دلیل عدم همکاری بانک ها متوقف شده و بسیاری از متقاضیان پشت درهای بانک مانده‌اند.

به نقل از مهر، تسهیلات بافت فرسوده که به واحدهای فرسوده شهری در سراسر کشور داده می‌شد از یکسال پیش به دلیل عدم همکاری بانک‌ها متوقف شده است و مالکان بافت‌های فرسوده در نوبت دریافت وام بانک ها مانده‌اند.

براین اساس، در دولت گذشته طرحی پایه ریزی شد که مالکان بافت های فرسوده می توانستند با دریافت وام، خانه های خود را نوسازی کنند و این طرح با پرداخت وام های ۲۰ میلیون تومانی شروع شد و به دلیل ارزش افزوده بالایی که مسکن برای مالکان ایجاد می کرد، نوسازی بافت‌های فرسوده با رونق زیادی مواجه شد.

این موضوع منجر به این شده بود که حتی برخی از مالکان که توان مالی بالایی هم نداشتند با یک سازنده مشارکت کنند و به این ترتیب بتوانند واحد نوسازی را تحویل بگیرند اما این روند از اواخر کار دولت دهم با وقفه مواجه شد و با روی کارآمدن دولت جدید با وقفه بیشتری روبرو شد بطوریکه بانک ها اعطای وام بافت فرسوده را متوقف کردند.

البته در سال گذشته و در روزهای پایانی کار دولت دهم، سقف پرداخت این تسهیلات به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و اعلام شد که پرداخت این تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها صورت می‌گیرد که برای فروش اقساطی با نرخ سود ۱۵ درصد و برای دوران مشارکت با نرخ سود ۲۰ درصد و بدون سپرده ‌گذاری خواهد بود.

اما در همان زمان هم تعداد زیادی از متقاضیان وام بافت فرسوده اعلام می‌کردند که موفق به دریافت این وام نشدند در واقع قبل از افزایش سقف تسهیلات بافت فرسوده هم بخش زیادی از متقاضیان به خصوص در شهرهای کوچک با گذشت چندماه از ارایه درخواست خود نتوانسته بودند این وام را دریافت کنند.

پس از مدتی که دولت دهم با افزایش سقف وام فرسوده موافقت کرده بود هم انتقاداتی به این افزایش وجود داشت زیرا مردم وام ۲۰ میلیون تومانی بافت فرسوده را هم دریافت نکرده بودند و در حال حاضر با گذشت بیش از یکسال از افزایش سقف تسهیلات، وام دهی بانک‌ها به طور کامل متوقف شده باشد.

البته با روی کار آمدن دولت جدید و آغاز بکار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که خود پایه گذار شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران بوده است، به نظر می رسید که نوسازی بافت فرسوده وارد مرحله جدیدی شود و این موضوع زمانیکه معاون وزیر راه و شهرسازی بر مقاوم سازی بافت های فرسوده به جای تخریب آنها تاکید کرد رنگ و بوی جدید به خود گرفت اما هنوز هم با گذشت یکسال از آغاز بکار آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، این رویه تغییری نکرده است.

در این میان برخی از مالکان که از سال ۹۱ واحد خود را به امید دریافت وام بافت فرسوده تخریب کرده بودند هنوز موفق به دریافت وام نشدند و پیشرفتی در ساخت زمین خود نداشته اند که این موضوع ضررهای زیادی به این بخش از جامعه که توان مالی زیادی هم ندارند، وارد کرده است.

خانه‌هایمان را به امید دریافت وام بافت فرسوده خراب کردیم
یکی از متقاضیان وام بافت فرسوده در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: خانه قدیممان را به امید وام تخریب کردیم اما در واقع خانه خراب شدیم و دقیقا یکسال امروز و فردا کردند اما هنوز به جایی نرسیدیم الان هم اجاره نشین هستیم.

این متقاضی با بیان اینکه از اول سال ۹۲ تا حال به بنیاد مسکن، اداره راه و شهرسازی، شهرداری، بانک مسکن مراجعه کردم، افزود: اما همیشه با این جواب رو به رو شدم که هنوز بخشنامه‌ای دریافت نکردیم. پس در این شرایط چه کسی جوابگوی ما است که به امید گرفتن وام خانه هایمان را خراب کردیم.

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هم با تایید این مشکل که بانک ها وام دهی را متوقف کرده اند، گفت: ۳۵ هزار پرونده وام بافت فرسوده در بانک ها بازشده که هنوز به آن وامی تعلق نگرفته است.

وی افزود: در سال ۹۱ و ۹۲ هر سال باید ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات به بافت فرسوده اعطا می شد اما متاسفانه تاکنون فقط ۵۳ هزار واحد تسهیلات داده شده است و بانک‌های عامل تسهیلات بافت فرسوده را نمی پردازند.

گرچه وی از برنامه های دولت برای اعطای تسهیلات و توافق با بانک مسکن و بانک توسعه تعاون خبر داد اما همچنان این طرح ها به اجرا نرسیده و متقاضیان پشت درهای بسته بانک ها منتظر مانده اند این در حالی است که بخش زیادی از متقاضیان این وام وضعیت مالی مناسبی ندارند و تنها محل سکونت خود را هم از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا