پیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ماهواره جدید ناسا (TESS) آماده جستجوی سیارات فراخورشیدی ؟

ماهواره جدید ناسا (TESS) در حالی آماده جستجوی سیارات فراخورشیدی خواهد شد که ماهواره کپلر تا به حال ماموریت داشت که در فاصله هزاران سال نوری از زمین برای یافتن سیارات فراخورشیدی (خارج از منظومه خورشیدی) به جست‌وجو بپردازد. با این حال، ماهواره جدید ناسا که ماهواره مطالعاتی «گذر فراخورشیدی» یا TESS نام دارد، بیش‌تر تمرکزش روی منظومه‌هایی است که در نزدیکی زمین قرار دارند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ماهواره جدید ناسا (TESS) قرار است ستاره‌ها و سایه‌هایی را که توسط سیاره‌های در حال گذر به وجود می‌آیند، رصد کند. ماهواره جدید ناسا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا بتواند سیارات هم‌اندازه زمین را مورد بررسی قرار دهد و مدت زمان چرخش آنها به دور ستاره‌شان را محاسبه کند.

دانشمندان برای مطالعه روی نشانه‌های حیات در سیارات دیگر به داده‌هایی نیاز دارند که قرار است توسط ماهواره TESS جمع‌آوری شود. زمین و سیارات مشابه آن کوچک هستند، به همین دلیل ماهواره TESS به کشف و بررسی ستاره‌های کوتوله روشن و کوچکی خواهد پرداخت که تنها صدها سال نوری با زمین فاصله دارند.

ماهواره TESS

فعالیت این ماهواره در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ کلید خواهد خورد و دانشمندان انتظار دارند که بتواند بیش از ۲۰۰ هزار ستاره را در طول دو سال ماموریتش رصد کند. این ماهواره البته توانایی آشکارسازی اجرام آسمانی و پدیده‌های کهکشانی را دارد و به همین دلیل ناسا از آن برای رصد ابرنواخترها، ستاره‌‌های دوتایی و حتی سیاه‌چاله‌های عظیم نیز بهره خواهد گرفت.

منبع   NASA

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا