گوناگون

محصص:چرا برخي مربيان هميشه هستند؟

  مرتضي محصص درباره شفاف سازي مالي فوتبال ايران، لزوم انجام اين کار و تبعات مثبت و منفي آن بحث خصوصي سازي، لزوم جلوگيري از تخريب چهره فوتبال و وظيفه رسانه‌ها در قبال فوتبال صحبت کرد.

* هر کس بنابر تخصص خود حرف بزند

به گزارش ايسنا، محصص در شروع بحث درباره لزوم شفاف سازي مالي فوتبال ايران گفت: من تخصص زيادي در زمينه مالي ندارم و اطلاعاتم صرفا به خاطر مطالعاتي است که داشته‌ام. بهتر است که ساير کارشناسان هم در زمينه تخصص خود حرف بزنند. در مجموع و به طور خلاصه مي گويم که با شفاف سازي مالي موافقم، اما در اين باره سوالي هم دارم که نمي‌دانم کسي جوابش را مي‌داند يا خير!

* شفاف سازي مي‌تواند توهين آميز باشد!

سوال محصص از اهالي فوتبال در ايران اين بود: چرا مشکلات مربوط به شفاف سازي مالي و اين قبيل مسائل در “سري A” ايتاليا، لاليگاي اسپانيا، بوندسليگاي آلمان، ليگ برتر انگليس يا حتي ليگ هلند وجود ندارد؟ چرا از آن ليگ‌ها اخبار نااميد کننده نمي شنويم و آنجا همه قراردادها مشخص است؟ چرا در ايران بعد از مدت‌ها به اين نتيجه‌ مي‌رسيم که بايد شفاف سازي صورت بگيرد و آن هم فقط درباره دو باشگاه انجام مي‌شود؟

وي افزود: اين طور به نظر مي‌رسد که حتما خطايي صورت گرفته که از شفاف سازي حرف مي‌زنند. اين طور پرداختن به شفاف سازي توهين آميز است. من موافقم که شفاف سازي صورت بگيرد، اما اگر جايي هم پول زيادي ردوبدل شده بهتر است به جاي اعلام قراردادها به دنبال راه چاره باشيم.

* بايد به دنبال مافياي فوتبال باشيم

اين کارشناس همچنين گفت: خو‌شبختا‌نه خودم عضو هيچ باشگاهي نيستم که از شفاف سازي ترسي داشته باشم. آخرين باري که به عنوان کارشناس فني با يک باشگاه همکاري کردم چهار سال پيش بود. بايد به دنبال مافياي فوتبال باشيم. اگر هر روز قرارداد بازيکنان همه ليگ‌ها را منتشر کنيم کار درست نمي‌شود. ضمن اين که اگر خلافي صورت گرفته، برخورد کردن با آن کار مقامات انتظامي است. مثلا من مدرس فوتبال نمي‌توانم در اين باره کاري کنم. اين گونه شفاف سازي تصوير زشتي از فوتبال ارائه مي‌کند.

* چرا برخي مربيان هميشه هستند؟

محصص افزود: در رسانه‌ها خواندم که عده‌اي در رابطه با تخلفات فوتبالي دستگير شده‌اند،‌ نمي‌دانم اين خبر چقدر صحت دارد، اما اگر اين کار شروع شده باشد خيلي خوب است. بايد با امر خلاف برخورد شود همان گونه که در ايتاليا اين اتفاق افتاد. قبل از شفاف سازي قراردادها بايد آسيب شناسي کنيم که اين مسائل از کجا شروع مي‌شود، چرا برخي مربيان هميشه تيم داري مي‌کنند و برخي ديگر که هم مدرک بالاتر و هم لياقت فني بيشتري دارند خانه نشين هستند؟

* شايعات از امروز شروع مي‌شود!

اين کارشناس قديمي فوتبال در ادامه صحبت‌هايش به ايسنا گفت: بايد با رسانه‌ها صادق باشيم. هنوز ليگ جديد شروع نشده که در جرايد مي خوانيم تعدادي مربي کانديداي حضور در يک تيم هستند. آن خبرنگار چطور اين پيش‌بيني را مي‌کند که آن باشگاه فقط آن چهار يا پنج مربي را مي‌خواهد؟ بعد هم معلوم مي‌شود که باشگاه اين خبر را تکذيب مي‌کند.

وي افزود: اين اخبار ذهن علاقمندان به فوتبال و دست اندرکاران آن را مخدوش مي‌کند. سوال اين است که اين اخبار براي چه مطرح مي‌شوند؟ اگر فردا در رسانه‌ها بنويسيد که محصص در راه پرسپوليس، مردم چه فکري مي‌کنند؟ آنها فکر مي‌کنند که حتما پرسپوليس محصص را مي‌خواهد در حالي که شايد روح باشگاه از اين کار بي‌خبر باشد. مطمئن هستم که اين گونه اخبار درباره بازيکن‌ها هم به زودي شروع مي‌شود.

محصص ادامه داد: بايد با اين گونه اخبار کذب برخورد کنيم، چون فقط جامعه فوتبال را فريب مي‌دهد. برخورد کردن با اين مسائل ما را بيشتر به واقعيت‌هاي فوتبالي و شفافيت نزديک مي‌کند تا انتشار قراردادها.

اين مدرس فوتبال در ادامه تاکيد کرد: به هر حال با انتشار قراردادها موافقم، اما نه فقط براي دو باشگاه، بلکه براي همه تيم‌ها‌. خوب است که از شروع فصل انتشار قراردادها باب شود، هيچ ايرادي هم ندارد. اما اين را هم فراموش نکنيم که مشکل فوتبال ما شفاف سازي نيست، بلکه چيز ديگري است.

* فوتبال خود را به دنيا مثل يک خلافکار نشان مي‌دهيم!

مرتضي محصص در ادامه درباره فضاي منفي ايجاد شده عليه فوتبال در روزهاي اخير، به ايسنا گفت: وقتي از شفاف سازي حرف مي‌زنيم، يعني خلافي صورت گرفته که اين را مي گوييم و مي‌تواند توهين آميز باشد. بحث شفاف سازي که مطرح شد، برخي مشکلات هم ظاهر شد، اما فکر نمي‌کنم که همه مشکلات حل شده باشد. در عوض تصوير بدي از فوتبال ارائه کرده‌ايم. ما فوتبال خودمان را با تصوير زشت و منفي يک عده خلافکار به دنيا نشان مي‌دهيم! من چند روز ديگر بايد براي تدريس به يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس سفر کنم، آنها با ديدن وضعيت ما ممکن است فکر کنند که فوتبال ايران پر از خلافکار است و حتما من مدرس هم اين گونه‌ام! فردا اگر خبرنگار ما هم به آنجا برود همين تصور را خواهند داشت.

* چه کار بايد بکنيم؟

رييس کميته‌ فني فدراسيون فوتبال در ادامه براي زودودن جو منفي عليه فوتبال ايران دو راهکار پيشنهادي داشت: نخستين کار، خصوصي سازي است، اما اين کار در يک سال و دو سال صورت نمي گيرد ، بلکه به کارشناسي و بررسي زيادي نياز دارد. ما همچنين به الگو نياز داريم. همان طور که براي تدوين اساسنامه ليگ برتر از ليگ‌هاي خارجي الگو گرفتيم مي‌توانيم براي خصوصي سازي هم بررسي کنيم که شرايط ما به کدام کشور نزديک‌تر است.

وي افزود: مورد دوم، نقل و انتقالات است. در اين باره از رسانه‌ها خواهش مي‌کنم که وارد حاشيه نشوند و اخبار شسته و رفته را به جامعه ارائه دهند. آنها بايد در اين مورد رابطه بيشتري با کميته‌ انضباطي فدراسيون فوتبال داشته باشند و اين کميته‌ هم در کنار سازمان ليگ بايد پاسخگوي مسائل باشد.

محصص ادامه داد: اگر مصاحبه هاي اين چنيني زياد باشد ايرادي ندارد،‌ اما آيا بالاخره نبايد مشکل حل شود؟ در درجه اول کميته‌ انضباطي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ بايد با تخلفات برخورد کنند. اين کار آن چنان هم سخت نيست. ضمنا با تعيين سقف قرارداد مخالفم، چون فقط زمينه کارهاي غير قانوني را ايجاد مي‌کند، چه اشکالي دارد که بازيکن X که ستاره تيم ملي است، قراردادش مشخص باشد؟

وي همچنين گفت: ما با ديدن رقم قراردادهاي استقلالي‌ها و پرسپوليسي‌ها تعجب کرديم که چطور وقتي باشگاه پول ندارد، قرارداد آن چناني مي‌بندد؟ اگر باشگاه توانمندي دارد که بازيکني مثل کريستيانو رونالدو را بخرد نمي‌شود به آن ايراد گرفت، اما اگر پول ندارد و قرارداد نجومي مي‌بندد مشکل دارد. اگر اسم ليگ ما حرفه‌اي است بايد با ليگ‌هاي آماتوري تفاوت داشته باشيم.

محصص ادامه داد: بازيکن تمام ساعت‌هاي زندگي‌اش را وقف فوتبال مي‌کند. در همه جاي دنيا حق و حقوق فوتباليست‌ها از جامعه بيشتر است چون تحت فشار زيادي است و ممکن است دچار مصدوميت طولاني شود. اميدوارم از شروع ليگ جديد شاهد اخبار مثبت باشيم و شک و شبهه‌اي نباشد.

* بازيکن بايد 24 ساعته در خدمت باشگاه باشد

محصص در ادامه درباره معيارهاي حرفه‌اي بودن به ايسنا گفت: در کشورهاي پيشرفته بازيکن در طول روز در اختيار باشگاه است و تغذيه ، وضع بدن و استراحتش کنترل مي‌شود. بازيکن ساعت‌هاي زيادي از زندگي اش را در باشگاه صرف مي‌کند و برخي روزها استراحت دارد.

وي ادامه داد: اکثر باشگاه‌هاي ما فقط بعدازظهرها تمرين مي‌کنند در حالي که اين تصور که فقط صبح يا عصر تمرين باشد، تاريخ مصرف گذشته است. بازيکن حرفه‌اي بايد 24 ساعته در خدمت باشگاه باشد و تنها زماني که کادر فني صلاح مي‌داند به نزد خانواده‌اش برگردد.

* امکانات باشگاه‌ها بهبود يابد

محصص در ادامه گفت: براي تحقق اين امر که بازيکن تمام روز در اختيار باشگاه باشد،‌ اول بايد امکانات لازم در باشگاه‌ها شکل بگيرد. نه استقلال، نه پرسپوليس و نه خيلي ديگر از باشگاه‌هاي ما استاديوم ندارند و حتي خوابگاه ندارند که بازيکن در آن استراحت کند. به همين دليل هم بازيکنان بعد از تمرين به خانه‌هاي خود مي‌روند. شايد تنها فولاد و سپاهان خوابگاه مناسب داشته باشند. قبل از اين که از بازيکنان و مربيان انتقاد کنيم بايد بررسي کنيم که چه ميزان سخت‌افزار در اختيار داريم. اميدوارم ليگ جديد از همان آغازش خبرهاي خوبي درباره ساخت استاديوم‌ها داشته باشد.

وي ادامه داد: ورزشگاه غدير اهواز نقش زيادي در موفقيت فولاد داشت. تيم‌هاي معتبر دنيا مثل آرسنال و منچستريونايتد هر چند سالي يک بار ورزشگاه خود را نوسازي مي‌کنند چون اين کار به تماشاگران، مربيان و بازيکنان انگيزه مضاعف مي‌دهد.

محصص افزود: مي‌گويند چرا ما برابر تيم‌هاي حاشيه خليج فارس ناکام مي‌مانيم؟ تيم‌هاي کوچک آن کشورها يک باشگاه کوچک، با زمين تمريني و محل استراحت دارند و تيم‌هاي بزرگ مثل السد قطر و الاهلي امارات ورزشگاه اختصاصي دارند. اين مساله يکي از دلايل موفقيت آنها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا