گوناگون

مردم از اسراف در مصرف انرژی خودداری کنند

81216871 5788137

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد یزدی عصر پنجشنبه در دیدار حمید چیت چیان وزیر نیرو با وی، خاطرنشان کرد: با وجودی که در روایات و سیره پیامبر اسلام (ص) و ائمه طاهرین (ع) در زمینه مصرف آب، توجه عجیبی شده است ولی گاهی ما به دلیل وسواس، در برخی واجبات مانند وضو و غسل آب زیادی را هدر می دهیم.

وی اظهار داشت: در روایات معصومین (ع) آمده است، برای شستن صورت و دست ها، هر کدام یک مشت آب کافی است و بنا به فتوای مشهور، شستن صورت در مرتبه اول واجب و بار دوم مستحب است ولی مرحله سوم را حرام کرده اند و ائمه اطهار نیز در عمل، پرهیز از اسراف آب در وضو گرفتن را به ما یاد داده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی فکر می کنیم چون آب، برق و گاز کافی در اختیار داریم پس بدون توجه به هزینه هایی که برای تامین این امکانات صرف شده، می توانیم هرگونه که بخواهیم آنها را هدر بدهیم که این بی مبالاتی است.

آیت الله یزدی یادآور شد: امروز مناطق زمین تغییرات اساسی پیدا کرده و بحران کم آبی در آینده جدی است بنابر این باید برای اصلاح الگوی مصرف، اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: همه مسائل مربوط به اسراف و تبذیر به فرهنگ سازی و حوزه های علمیه نیز برنمی گردد بلکه ابتدا باید خود ادارات در مصرف رعایت کنند، چرا برق برخی ادارات در طول شبانه روز روشن است؟ و گاهی برخی آبدارخانه های ادارات با آب شرب، عمل شست و شو را انجام می دهند؟

آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو باید از آخرین فنون مربوط به آبیاری در بخش کشاورزی استفاده کند.

وی یادآورشد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان در زمینه افزایش جمعیت، قطعا جمعیت کشور در پنج سال آینده افزایش خواهد یافت و مسوولان باید برای آینده نیز برنامه داشته باشند و مجلس شورای اسلامی نیز در قانونگذاری کمک کند مشکلات در آینده برطرف شود.

آیت الله یزدی یادآور شد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند کشور ما اگر قدرت مدیریت را به کار گیرد، ظرفیت تامین 140 میلیون نفر جمعیت را دارد.

وی همچنین گفت: اگر از نعمت های خداوند خوب استفاده کنیم پروردگار متعال ما را تنبیه خواهد کرد و باید از نعمت ها به صورت معقول استفاده کنیم.

وزیر نیرو در این دیدار گزارشی از فعالیت های این وزارت خانه ارائه داد.

حمید چیت چیان امروز برای دیدار با برخی علما و مراجع تقلید و بازدید از چند پروژه به قم سفر کرد. ک/2

7401 / 380/ ** 1597

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا