گوناگون

مشهد جزو آلوده ترین شهرها از حیث زیست محیطی است

به گزارش خبرنگار مهر، صولت مرتضوی، بعدازظهر سه شنبه در مراسم افتتاح مرکز پایش آلاینده های محیط زیست در مشهد اظهار کرد: امروز در جهان و در کشور ایران دو عنصر طبیعی و مصنوعی به صورت توامان محیط زیست را مورد هجمه قرار داده و کاهش نرخ بارندگی، پایش آب های تحت الارضی سبب شده تا پدیده بیابان زایی و کویرزایی در کشور توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: پدیده بیابان زایی و کویرزایی نه در جغرافیای ایران اسلامی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ نموده و به لحاظ نوسانات اقلیمی و وزش بادهای کند به سمت ایران؛ همواره محیط زیست ما را با چالش جدی مواجه کرده و از سویی دیگر فارغ از سنت و صنعتی شدن پدیده های مصنوعی را به دنبال داشته است.  

شهردار مشهد بیان کرد: بهداشت روان انسان ها را مورد مخاطره قرار داده و صنعتی شدن با افزایش سوخت فسیلی توام بوده و مشکلات بالارفتن سوخت و تولید سوخت با عدم اتفاق استانداردهای داخلی از مخاطرات مصنوعی است.

وی یادآور شد: آمارها و ارقام موید این امر است که مشهد جزء آلوده ترین شهرها از حیث زیست محیطی است و بالغ بر 2 هزار و 400 دستگاه اتوبوس در این شهر وجود دارد که هزار دستگاه در بخش خصوصی و دولتی دچار مشکلاتی هستند و هر روز وضعیت بدتری از دیروز پیدا می کنند.  

مرتضوی تاکید کرد: ناوگان تاکسیرانی نیز دارای 13 هزار دستگاه تاکسی است که بالغ بر 7 هزار دستگاه فرسوده هستند و متاسفانه به لحاظ اینکه اثرات آلاینده ها در کشور ما و در جهان تدریجی است، شاهد انجام اقداماتی گسترده ای نیستیم.

وی بیان کرد: شهرداری به رقم مشکلات عدیده بر آن شد تا سیستم حمل و نقل ریلی را توسعه دهد و اکنون قراردادی منعقد شده و تقریبا یک کیلومتر قطار شهری مشهد نزدیک 160 میلیارد تومان هزینه دربردارد و برای نوسازی هزار دستگاه اتوبوس نیازمند 720 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

شهردار مشهد عنوان کرد: خط اول قطار شهری به بهره برداری رسید و خط 2 طی 35 سال آینده تمام می شود و عملیات اجرایی خط 3 نیز  به زودی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید به حمل و نقل ریلی توجه کند، گفت: همچنین دولت در تامین ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای تعهدات در بازسازی ناوگان تاکسیرانی باید اقدامات ویژه ای داشته باشد.

معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد در ادامه این جلسه گفت: مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی به دو دلیل در شهرداری و با همکاری محیط زیست شکل گرفت و بر این اساس برای راه اندازی این مرکز تفاهم نامه ای میان شهرداری و سازمان محیط زیست منعقد شد.

خلیل الله کاظمی بیان کرد: مهمترین وظیفه این مرکز پایش و جمع آوری اطلاعات در خصوص آلودگی است و 2 تابلو بخش آلاینده های هوا به صورت آنلاین به این مرکز منتقل می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا