گوناگون

مشکلات خاش از زبان نخبگان و فرهیختگان شهرستان

مشکلات و نیازهای شهرستان مرزی خاش با وجود داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و نیز توجهات مسئولان دلسوز نظام و دولت «تدبیر و امید» در بخش‌های زیادی با کمبودها و نارسایی‌های فراوانی مواجه است که در این گزارش به بخشی از آنها اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سیستان و بلوچستان، «زکریا سوری‌زهی» مشاور جوان فرماندار شهرستان خاش گفت: حدود 4500 دانشجو در مراکز آموزش عالی این شهرستان اشتغال به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در شهرستان خاش دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور و سلامت راه‌اندازی شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای به سرانجام رساندن طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی این مراکز، به حمایت نیاز دارند.

مشاور جوان فرماندار خاش افزود: این دانشگاه‌ها در تأمین هزینه‌هایشان و نیز توسعه‌ی فرهنگ و فعالیت‌های آموزشی با مشکلاتی مواجه هستند.

وی نکردن استفاده از اعضاء هیئت علمی بومی در برخی مراکز و بهره‌گیری از اساتید پروازی از جمله در دانشگاه پیام نور را از مشکلات دیگر این حوزه برشمرد.

سوری‌زهی با اشاره به اینکه شهرستان خاش به لحاظ داشتن ظرفیت‌های مهم صنعت و معدن و تجارت و کشاورزی، گردشگری، صنایع‌دستی و تبدیلی و نیروی انسانی مستعد و توانمند، به داشتن مراکز علمی و آموزشی در این رشته‌ها و حمایت از دانشگاه‌ها برای به موفقیت رساندن ایده‌هایشان نیازمند است، گفت: نیاز است که دولت در این‌باره زیرساخت‌ها را فراهم کند.

دکتر «یونس قلندرزهی» یک فرد نخبه و تحصیلکرده‌ی شهرستان خاش نیز با برشمردن مشکلات عمده در مسیرتوسعه‌ی منطقه خاطرنشان کرد: بیکاری و نبود اشتغال پایدار، وضعیت بد اقتصادی مردم، نبود تأسیسات شهری متناسب با نیاز جامعه، عدم برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی و اجتماعی از عوامل مهم در مسیر عدم پیشرفت و توسعه‌ی شهرستان خاش هستند.

وی ایجاد صنایع تبدیلی، گردشگری، توسعه‌ی فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، جلوگیری از مهاجرت نخبگان، توسعه‌ی فضاهای سبز، تفریحی، سیاحتی و اقامتی و ورزشی، حمایت کافی از سرمایه‌گذاران، تشکیل اتاق فکر، شناسایی نخبگان و ایجاد بانک اطلاعاتی نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های آنان را در توسعه‌ی منطقه مهم برشمرد.

قلندرزهی افزایش انگیزه‌ی تحصیلی در دانش‌آموزان و دانشجویان در جهت بروز استعدادهایشان و حمایت از تشکیل انجمن‌ها، سمن‌ها و نیز حمایت از حضور زنان در عرصه‌های اجتماع را در جهت دستیابی به عناصر توسعه‌ی منطقه مهم دانست.

«داوود براهویی‌نژاد» هم از وجود چالش‌ها در آموزش و پرورش گفت و پرداخت نکردن حق نوار مرزی را از مشکلات فرهنگیان شهرستان برشمرد.

وی نبود نیروی متخصص در رشته‌های فنی، ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم و نیز پرداخت نکردن سرانه‌ی کافی برای فعالیت‌های آموزشی مدارس را از دیگر مشکلات بخش آموزش شهرستان برشمرد.

وی تأسیس یک آموزشگاه فنی برای تأمین نیازهای شرکت سیمان خاش را از دیگر ضرورت‌های مهم شهرستان دانست.

براهویی‌نژاد با ابراز گلایه‌مندی از عملکرد صدا و سیمای سیستان و بلوچستان در تولید و پخش برنامه‌های ویژه قوم بلوچ یادآور شد: متأسفانه عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحصیلکردگان بلوچ در جهت اجرای برنامه‌های تولیدی در صدا و سیما و حداقل در مباحث مشاوره‌ای و در انتخاب بازیگر و پوشش‌های قوم بلوچ سبب جریحه‌دار شدن قلب مردم ما شده است.

«بهروز ریگی» نخبه‌ی دیگر خاشی نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این شهرستان رو به افول گذاشته است، گفت: مردم شهرستان خاش با وجود داشتن هنرمندان، نویسندگان، شاعران و حافظان و قاریان متعدد و بی‌شمار و توانمند از دیدن برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری بی‌نصیب مانده‌اند.

وی عدم حمایت مادی و معنوی و نبود حمایت بیمه‌ای و نبود حمایت از آثار تولیدی این قشر را از مشکلات و معضلات پیش‌رو در مسیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری برشمرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا