گوناگون

مشکلات لرستان در میزگردهای تخصصی سازمان بسیج علمی بررسی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رحیمی بعداز ظهر یکشنبه در مراسم افتتاح مجمع نخبگان و مشاوران فرماندهی انتظامی استان لرستان با بیان اینکه یکی از مباحثی که طی یک دهه اخیر به صورت عام و امسال به صورت خاص از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد موضوع پیشرفت علمی کشور است اظهار داشت: امسال رهبر فرزانه انقلاب در کنار دو حوزه فرهنگ و اقتصاد حوزه علم و فناوری را به عنوان اولویت بعدی معرفی کردند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: این سیاست ها در شش بخش ابلاغ و در آن به موضوع جهاد مستمر علمی تاکید شد.

رحیمی با بیان اینکه کسب مرجعیت علمی در جهان از اهداف ابلاغ و اجرای این سیاست ها است افزود: اولین راهکار برای تحقق این هدف تولید علم در کشور است چرا که در حال حاضر یکی از مهم ترین مولفه های قدرت در دنیا میزان تولید علم و دانش است.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه تولید علم در منطقه رتبه نخست را دارد تصریح کرد: کشور ایران در نانو، هوافضا، پزشکی، هسته ای و … استحقاق دستیابی به درجات بالاتر تولید علم و تکنولوژی را دارد.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان تحقق جایگاه برتر در دنیا را در گرو ارائه راهکارهای عملیاتی و حمایت مسئولان و متولیان دانست و گفت: مشکلاتی که برای تولید، ترویج و نشر علم و گسترش پژوهش های کاربردی در دانشگاهها داریم را باید حل و فصل کنیم.

رحیمی با تاکید بر ضرورت به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از اسناد بالادستی در این زمینه تصریح کرد: در این راستا باید شتاب بیشتری به تولید علم در کشور داده شود.

وی با بیان اینکه سود مقالات منتشر شده در مجلات “آی اس آی” به جیب کشورهای خارجی می رود افزود: این کشورها مقالات اساتید ایرانی را کاربردی کرده و تبدیل به فناوری می کنند.

رحیمی با بیان اینکه در آمریکا از هر پنج مقاله علمی یک مقاله تبدیل به فناوری می شود افزود: باید در کشورمان رویه در این زمینه بازنگری شود و روی شعار نمانده و راهکار عملیاتی ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم امکانات علمی خود را تبدیل به فناوری کنیم یادآور شد: در این راستا مراکز رشد و توسعه خلاقیت را در استان راه اندازی کرده ایم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان با اشاره به فعالیت مرکز افکار سنجی در این سازمان افزود: همچنین خانه نخبگان در استان تشکیل شده است.

رحیمی با بیان اینکه لرستان پتانسیلهای خوبی در بحث سخت افزاری و نرم افزاری دارد ادامه داد: لرستان نخبگان زیادی دارد که در راستای استفاده از این ظرفیت 20 کارگروه در سازمان بسیج علمی استان تشکیل شده است.

وی برگزاری میزگردهای تخصصی در هر هفته به منظور بحث و بررسی پیرامون مسائل استان را از دیگر فعالیتهای این سازمان برشمرد و افزود: به دنبال برگزاری این میزگردها راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات استان در اختیار مسئولان قرار داده می شود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان با تاکید بر اینکه ما باید به عنوان مطالبه گر حاشیه امنیت را از مسئولان استان بگیریم بیان داشت: نرخ بیکاری در لرستان نزدیک به 60 درصد است و ما شاهد وجود شش هزار و 500 هزار فارغ التحصیل بیکار در بخش کشاورزی هستیم.

رحیمی نخستین ایراد وارد بر مدیران و مسئولان استان را کم توجهی به استفاده از نخبگان دانست و بر ضرورت رفع این مشکل به منظور استفاده از این ظرفیت تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا