گوناگون

مقوله گردشگری بسیار مهجور مانده ‌است ‌

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: مقوله گردشگری، مقوله بسیار تاثیرگذاری است اما آن‌طور که باید و شاید معرفی نشده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، رجبعلی لباف خانیکی در مراسم نواختن زنگ گردشگری که صبح امروز 5 مهرماه به مناسبت روز جهانی گردشگری در محل دبیرستان دخترانه آرمیتا مصلی‌نژاد برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر با مقوله مهمی به نام گردشگری مواجه هستیم که تاثیر زیادی در فرهنگ، ‌اقتصاد و آگاهی کشور دارد اما این موضوع بسیار مهجور مانده است و آن‌ طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود.

وی ادامه‌داد: ایرانیان در گردشگری مانند سایر علوم نسبت به دیگر کشورها در دنیا پیش قدم بودند، همان‌ طور که در زمان اساطیری از زبان فردوسی در شاهنامه از آن یاد شده و در طول تاریخ هم به طور مکرر به آن اشاره شده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: یکی از پیشتازان در این حوزه، ناصرخسرو است که سفرنامه آن در کتب درسی نیز آمده است.

لباف‌خانیکی تصریح‌کرد: ایرانیان از گذشته، سفر را به عنوان یک پدیده برای آگاهی و پختگی مورد توجه قرار می‌دادند. همچنین نگاه میراث فرهنگی به مقوله سفر صرفا به عنوان گردشگری و گشت‌وگذار نیست، آنچه مدنظر است سیر همراه با تفکر و تعقل است.

وی ادامه‌داد: در قرآن نیز به مساله گشت‌وگذار اشاره شده است. در واقع آنچه در گردشگری مهم تلقی می‌شود، کشف و شهود است و در واقع باید به‌گونه‌ای به اطرافمان بنگریم که توام با عبرت و آگاهی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی عنوان کرد: سفر، گشت‌ وگذار و گردشگری باید به طور عینی در دروس دانش‌آموزان نیز گنجانده شود.

لباف خانیکی اظهارکرد: به طور مثال در اردوهای مختلف و بازدید از جاذبه‌های علمی، فرهنگی، تاریخی و نیز زیبایی‌های ایران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و در این رابطه دفترچه‌هایی از طرف این سازمان در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود که در سفرها و اردوهای خود به مقوله گشت و گذار و گردشگری، نگاهی توام با سیر و سلوک داشته باشند و همانند عرفا و دانشمندان حاصل تجربیات خود را بنویسند.

در ادامه این مراسم، ابوالحسن حقیقی رئیس اداره ناحیه 7 آموزش و پرورش مشهد نیز افزود: زیرساخت‌های صنعت گردشگری و توسعه آن از نگاه محققان این مقوله می‌تواند همراه با آموزش، تحقیق و پژوهش‌های کاربردی باشد.

وی ادامه‌داد: اگر می‌خواهیم در این صنعت رشد و توسعه داشته باشیم، آموزش و تحقیقات کاربردی باید در صنعت گردشگری گنجانده شود چون نمی‌توان این بخش را در این صنعت نادیده گرفت.

رئیس اداره ناحیه 7 آموزش‌ و پرورش مشهد خاطرنشان کرد: در بخش آموزش صنعت گردشگری، اداره آموزش ‌و پرورش اعلام آمادگی می‌کند که اقدامات لازم را برای آماده‌سازی دانش‌آموزان، دبیران و مسئولان انجام دهد.

حقیقی عنوان‌کرد: اعتقاد داریم بخش صنعت گردشگری نقش مهمی در توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور دارد که باید با حفظ فرهنگ غنی ایرانی برای اعتلای ایران هرچه در توان داریم به عرصه ظهور بگذاریم.

وی افزود: باید با همفکری و خردورزی در این راه حرکت کنیم که باعث رشد و شکوفایی هر چه بیشتر در این صنعت شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا