گوناگون

منابع آبی با بی‌تدبیری از بین رفته‌است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد صادق صالحی منش در همایش ملی چالش‌های بحران آب در حوزه دریاچه نمک که ظهر سه‌شنبه در اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در مدیریت منابع آب اظهار داشت: تا مردم خودشان وارد عرصه نشوند، ما نمی‌توانیم مشکل آب را حل کنیم.

وی افزود: حیات انسان و هر چیزی روی کره زمین به آب است و این بسیار عجیب است اگر این ماده حیات بخش عالم را خودمان به دست خودمان از بین ببریم.

استاندار قم به مخاطرات کم آبی و مصرف بی رویه منابع آب اشاره کرد و گفت: من نمی‌دانم تاریخ در مورد ما چه قضاوتی خواهد کرد.

وی ابراز داشت: نظام پهلوی در گذشته با سدهایی که ایجاد کرده است، طبیعت ما را به هم ریخته است و ما امروز آنها را نفرین می‌کنیم. حال باید دید پس از 50 سال نسل‌های آینده در مورد ما چه قضاوتی خواهند داشت.

صالحی منش با اشاره به مشکلاتی که سدها به وجود می‌آورند اضافه کرد: سدهایی برای راه‌اندازی کارهای روزمره خودمان ایجاد کردیم امروز دارند محیط زیست را از بین می‌برند؛ اما آیا هنوز هم نباید جلوی اینهمه تبخیر را بگیریم؟

وی افزود: نگرانی بزرگ امروز همه این است که آبی که هزار سال در سفره‌های زیر زمین جمع شده با بی تدبیری ما در 30 سال از بین رفته است.

فردا دیر است

استاندار قم با اشاره به نظرات کارشناسان در این زمینه خاطرنشان کرد: اساتید بزرگ دانشگاه، زمین‌شناسان و کارشناسان همه التماس می‌کنند که استفاده به این نحو از آب برای وضعیت فعلی مناسب نیست. باید جلوی چاه‌های غیر مجاز را گرفته و الگوی کشت را تغییر دهید.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز در این زمینه وارد عمل نشویم فردا بسیار دیر خواهد بود گفت: سخت‌تر و نگران‌کننده تر از مسئله اشتغال و آسیب‌های اجتماعی مسئله آب است چرا که آب مایه حیات است.

حجت الاسلام صالحی منش افزود: اصلاً مقاومت در برابر دشمن و اقتصاد مقاومتی و تمام شعارهایی که مطرح شده و عمل نمی‌شود را هم کنار بگذاریم، برای زندگی معمولی در کنار دیگر کشورها نیاز به آب داریم.

وی با اشاره به کم‌کاری‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی در مهدکودک‌های خود به کودکان آموزش صرفه جویی می‌دهند.
بحران آب کشور را به هلاکت می‌کشاند

استاندار قم اضافه کرد: امروز کسانی که در دولت حضور دارند باید حفاظت از تمام قطرات آب را سرلوحه کار خود بدانند. قدر گوهر را زرگر می‌داند اما ما امروز قدر این مایه حیات را نمی‌شناسیم و بی رویه آن را مصرف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده غیر صحیح از آب دارد کشور را به هلاکت نزدیک می‌کند افزود: سیاست‌های کلی نظام در بخش آب باید با ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخه آب بر اساس اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین، ارتقای بهره‌وری در استحصال عرضه نگهداری و مصرف آب، به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیر طبیعی آب به هر شکل ممکن، تدوین برنامه جامع آبخیز داری، استفاده از آب‌های غیر متعارف، ارتقای دانش و تقویت نقش مردم در صرفه جویی اجرا شود.

حجت الاسلام صالحی منش با اشاره به اهمیت ارتقای آگاهی عمومی در حوزه بحران آب گفت: اگر امروز کشاورزان قم بدانند این نحو استحصال، از بین بردن ریشه زندگی در استان است دیگر این روند را ادامه نخواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا