گوناگون

منشاء آلودگی جنگلهای زاگرس تنش خشکسالی است

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار با معاون استاندار اردبیل و مدیران منابع طبیعی استان اردبیل اضافه کرد: آسیب به میلیون هکتار از جنگلهای زاگرس به دلیل شایط محیطی بویژه تنش های خشکسالی بوده و این موضوع در بازدید و بررسی نمایندگان فائو از این منطقه نیز تائید شده است.

وی با بیان اینکه دولت برای احیاء جنگلهای آسیب دیده اعتبارات ویژه ای تخصیص داده است، تاکید کرد: با وجود این اعتقاد داریم که باید در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای برای آن صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون 75 میلیارد تومان برای احیای جنگلهای زاگرس در سال جاری اختصاص داده شده است، متذکر شد: اما براي اجراي تمامي طرحها سالانه حدود 250 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین اعتبار این طرح نگرانی وجود ندارد، یادآور شد: هم دولت و هم مجلس در صورت ارائه راهکارهای مناسب حمایت ویژه ای از آن بعمل خواهند آورد.

جلالی با اشاره به نقش درختان زاگرس در ذخیره آب تصریح کرد: اين درختان فقط در برخی مناطق 70 برابر سد ها آب ذخيره کرده و مقدار زيادي از ريزگردها را در خود رسوب مي دهند. بنابراین با توجه به نقش درختان زاگرس در زندگي ايرانيان بايد توجه ويژه اي به آنها داشت.

وی همچنین حفاظت و توسعه پایدار منابع طبیعی را از مهمترین اهداف این سازمان برشمرد و بیان داشت: جامع نگری و هماهنگی در حوزه های آبخیز، حفاظت از منابع، ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی، جلب مشارکت مردمی و پیشگیری از تخریب و بیان زدایی از استراتژی این سازمان محسوب می شود.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع با اشاره به سیاستهای اجرایی و اولویت های سازمان پیگیری لایحه قانونی ارتقاء حفاظت و تقویت ساختاری و فرهنگی را از مهمترین آن برشمرد و افزود: تامین منابع برای اجرای برنامه های سازمان با تکیه بر مشارکت مردمی نیز از اولویت ها و سیاست های اجرایی است.

وی توانمندسازی جوامع محلی، تشکیل صندوق های توسعه و حمایت از سرمایه گذاری، تقویت نظام پایش و ارزیابی سیاستها، تهیه نقشه های کاداستر و حل اختلافات منابع طبیعی با مردم و… را از دیگر اولویتها و سیاستهای سازمان جنگلها و مراتع برشمرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا