گوناگون

من یک خبرنگار هستم …

هفدهم مردادماه که یادآور رویدادی خونین در تقویم رسمی کشورمان به شمار می‌رود، بهانه‌ای است تا ضمن پاسداشت مقام شامخ شهدای عرصه اطلاع‌رسانی به ویژه شهید بزرگوار شهید محمود صارمی از رسالت خطیر پرچمداران عرصه اطلاع‌رسانی و روشنگری جامعه تجلیل بعمل آید.

17 مردادماه یادآور شهادت خبرنگاری است که در راستای اعتلای قلم، مظلومانه در مزارشریف به شهادت رسید تا به جامعه بفهماند که یک خبرنگار علاوه بر انعکاس اخبار و وقایع می‌تواند در جهت‌دهی افکار عمومی جامعه نیز تأثیرگذار باشد.

حق‌گویی، صداقت، انعکاس بی‌طرفانه وقایع، قدرت درک صحیح و توان وافر در تحلیل وقایع می‌تواند بهترین تأثیر را در یک خبرنگار برای انتقال صحیح اخبار و اطلاع‌رسانی درست داشته باشد.

تحول‌آفرینی و جهت‌دهی به افکار جامعه زمانی می‌تواند محقق شود که یک فعال رسانه‌ای بتواند در عصر کنونی که عصر ارتباطات و اطلاعات است حضوری فعالانه در تمامی عرصه‌ها داشته و فکر و اندیشه جامعه را هدایت کند. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که فراوانی، تنوع و امکان دسترسی به اطلاعات، بارزترین ویژگی و شاخص آن است.

مهمترین دستاورد بشری در عصر حاضر، مدیریت دانایی شهروندان در گوشه و کنار جهان است. اطلاق مدیریت دانایی از آن روست که یک رسانه، با بهره‌گیری از روش‌های متنوع خبری، سعی در افزایش ظرفیت اطلاعاتی مخاطبین دارد.

رسانه می‌کوشد که در دنیای پرجنجال امروزی، بر ظرفیت فکری، روحی و روانی مخاطبین بیفزاید. می‌کوشد تا بی‌خبران را صاحب خبر کند.

نقش رسانه‌های امروزی در این مدیریت دانایی و به دست گرفتن ابتکار عمل در مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی واقعاً بی‌بدیل است و به همین لحاظ من بر اهمیت شغل خویش واقفم.

رسانه‌های مدرن جهان که معمولاً در سیطره ماشین سرمایه‌داری هستند بهترین روش را در مجذوب ساختن مخاطبین و انتقال اخبار و اطلاعات به شیوه‌ای مسحورکننده و اعتیادآور به آنان می‌دانند، زیرا بهترین راه ممکن در برابر موج مدیریت دانایی، سوار بودن بر امواج و هدایت آن است که البته کاریست بسیار دشوار، اما در عین حال سرشار از منافع است.

به خاطر دارم روزی که قلم بدست گرفتم و تمامی مخاطرات و سختی‌های این حرفه شریف را به جان خریده و راوی بسیاری از وقایع تلخ و شیرین شدم و اینک سال‌ها از آن روز می گذرد. با خود فکر می‌کنم آیا توانسته‌ام به رسالت خویش به درستی عمل کنم.

17 مردادماه روز تجلیل از خبرنگاران و مجالی است تا جامعه، لختی در رسالت بزرگ این عامل مهم پیام‌رسانی بیندیشد و ما نیز اندکی در عملکرد خویش درنگ کنیم و در آنچه که برای اعتلای میهن عزیزمان انجام داده‌ایم بیندیشیم و به پیشه و حرفه عاشقانه خود تفکر کنیم و اینکه تا چه حد توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

وقتی کار خود را عاشقانه و با علاقه دنبال می‌کنم ذهن خود را به مشکلات و مسایل پیش رو مشغول نمی‌کنم اما، وقتی مردم یا مسئولان از مشکلات مادی و معنوی این حرفه سخن می‌گویند، هر چند سخنی به صواب است اما، می‌دانم که همه سختی‌ها را به جان می خرم تا رسالت خبری‌ام را به درستی جامه عمل بپوشانم می‌دانم که من یک خبرنگار هستم.

یادداشت از: علی فرقانی خبرنگار ‌ایسنا، منطقه مرکزی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا