گوناگون

موزه‌ای کردن جلال و سیمین بی فایده است/ مگر شهرداری برای راه‌اندازی خانه ادبیات ملک کم دارد؟

مصطفی جمشیدی نویسنده و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ماجرای فروش منزل مسکونی سیمین دانشور و جلال آل احمد اظهار کرد: به نظر من منزل جلال آل احمد صرف نظر از مسائل مالکیت آن می بایست تحت تصرف دولت قرار بگیرد و به صورت موقت در اختیار نویسندگان برتر و رمان نویسان صاحب قلم کشور قرار داده شود البته این فرآیند به نظر من باید به صورت مشورتی انجام شود.

وی افزود: در همه دنیا رسم است که خانه های نویسندگان بزرگ در ختیار مشاهیر آن کشور قرار می گیرد. مثلا خانه هاینریش بل در آلمان به صورت دوره ای در اختیار نسل های نویسنده قرار گرفته است. نکته اصلی در این است که چنین رویکردی می تواند اختلافات ارث و میراثی را از بین برده و به اعتلای بار فرهنگی داستان و ادبیات متعهد کشور اضافه نماید.

جمشیدی افزود: به اعتقاد من با و جود مشکلات فراوان پیش روی نویسندگان و بی مهری های  موجود در اطراف آنها و نیز بی اعتنایی به موضوعات معیشتی آنها می توان با توجه به این موضوع به نوعی در آنها ایجاد انگیزه کرد.

این نویسنده افزود: تفکر ایجاد موزه در دینا دیگر سال هاست که از مد افتاده است. از سو دیگر اگر شهرداری به فکر ایجاد خانه ادبیات است مگر بنا و ملک کم دارد که دست بر روی این خانه گذاشته است. با این حال چنین اقدامی باید در قالب کارگروهی مستقل  ویژه  مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد آن مورد توجه قرار بگیرد.

جمشیدی تصریح کرد: ادامه یافتن و استمرار فعالیت جلال و سیمین در موره ای کردن آنها نیست بلکه در موثر بودن  آنها در حیات نویسندگان معاصر و نقش دادن به آنها در تولید ادبی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا