موزه اختراعات شکست خورده سوئد در حالی راه اندازی شده است که همگان میدانند که تمامی اختراعات و ابداعات بشر می تواند راه موفقیت جهانی را طی کرده و به نتیجه خاص آن برسد . بنابراین حتی اگر افراد منجر به ابداع یا اختراعی شوند ، باز هم تضمینی نیست که موفق از آب درآید و بتواند آینده فناوری یا ابزارهایی را رقم بزند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.
موزه اختراعات شکست خورده سوئد این روزها خواستگاه اختراعاتی شده است که اگر هوشمندانه تر طراحی و ساخته می شدند چه بسا می توانست مسیر جهانی خود را پیمود و هری یک از آن ها به نیازهای اساسی دنیای امروز نسل بشر تبدیل شوند.
با این حال و به گفته برخی از کارشناسان فقط 10 درصد ایدهها و خلاقیت ها موفق از آب در میآیند و ایده های ناموفق خیلی زود از یادها فراموش میشوند. حال گردانندگان موزه اختراعات شکست خورده سوئد قصد دارند تا اختراعات و ابداعات شکست خورده را به نمایش درآورده است.
ساموئل وست ، محقق نوآوری و کسی که ایده برگزاری موزه اختراعات شکست خورده سوئد را عملی کرده میگوید :
من متوجه شدهام که چطور موفقیت سنگ بنای پیشرفتهای بعدی میشود اما شکست، همیشه مثل چیزهای بهدرد نخور زیر فرش قرار میگیرند و خیلی زود هم از یادها میروند و متاسفانه باید گفت که طبق آمار بیش از 90 درصد نوآوری ها در دنیا با شکست مواجه می شوند که در اینجا به تعدادی از آن ا اشاره خواهیم کرد.
گوشی تلفن دو منظوره نوکیا : یک گوشی با دو کارایی ، کنسول بازی و تلفن . نوکیا این محصول را در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد. قیمت بالا و شمار اندک بازیهایی که کاربران میتوانستند با آن انجام دهند، موجب شد تا فروش این محصول طبق انتظار پیش نرود. بعدها زمان نشان داد که این گوشی اختراعی فراتر از زمان خود بود. با این گوشی میشد تلفنی صحبت کرد، موسیقی گوش داد، بازی کرد یا در اینترنت جستجو کرد؛ یعنی همان ویژگی که بعدها در گوشیهای هوشمند عرضه شد.
گجت اپل نیوتون : یکی از گجت های موجود در موزه اختراعات شکست خورده سوئد مربوز به شرکت اپل است ، اپل نیوتون ، ابزاری شبیه به تبلت است که برخی آن را مسیج پد نیز میخوانند. مسیج پد نیوتون به چندین دلیل شکست خورد: قیمت آن 700 دلار بود، قد آن هشت اینچ و طول آن نیز 4/5 اینچ بود که بسیار بزرگ به نظر میرسد. علاوه بر این تشخیص دست خط آن نیز به قدری بد بود که حتی در یک اپیزود یک سریال انیمیشنی آن را به مسخره گرفتند. اپل با ورود به بازار تبلتها همراه با آیپد این محصول را کنار گذاشت.
توییتر پیک : توییتر پیک هم که در موزه اختراعات شکست خورده سوئد جا خوش کرده است ، یک ابزار الکتروتیک برای نوشت توییت در شبکه اجتماعی توییتر است که در سال 2008 به بازار عرضه شد. صفحهنمایش این ابزار آنقدر کوچک بود که همه توییتها را نمیتوانست در یک صفحه نمایش دهد. به غیر از این، به تدریج گوشیهای هوشمند به ابزارهایی تبدیل شدند که به راحتی میتوان با آنها در تمامی شبکههای اجتماعی فعالیت کرد.
ماسک جوانسازی صورت : در نگاه اول شبیه ابزار مدرن شکنجه به نظر میرسد، اما این ماسک در اصلی برای زیباتر کردن صورت طراحی شده بود. این ماسک با وارد آوردن شوکهای الکتریکی ظریف عضلات صورت را تحریک میکرد. تولیدکنندگان لیندا ایوانز، هنرپیشه آمریکایی را به عنوان چهره تبلیغاتی این ماسک به خدمت گرفتند. البته وقتی این محصول در سال ۱۹۹۹ به بازار معرفی شد، اثربخشی آن بلافاصله زیر سوال برده شد.
دوچرخه پلاستیکی : وقتی این دوچرخه پلاستیکی در سال ۱۹۸۱ به جهان معرفی شد، انتظارها بسیار بالا بود؛ دوچرخهای که زنگ نمیزد و سهمی در تولید گازهای گلخانهای نداشت. این دوچرخه که «Itera» نام داشت یک سال بعد به بازار آمد. اما مشخص شد که استحکام چندانی ندارد. قسمتهای پلاستیکی دوچرخه مثل پدالها به سرعت میشکستند. در سال ۱۹۸۵ تولید آن در نهایت برای همیشه متوقف شد.
دوربین دیجیتال کداک : دوربین دیجیتال شرکت «کداک» که در دهه 1990 معرفی شد، با استقبال وسیعی در آن زمان مواجه شد اما خود شرکت مدل کسبوکار خود را تغییر داد و موجبات مرگ این دوربین را فراهم کرد.