گوناگون

میزان ذخیره معدنی درکهگیلویه وبویراحمد یک میلیون و200 هزار تن است

81220060 5793624

به گزارش خبرنگارایرنا، دارویش دیودیده عصر یکشنبه در گفت وگو باخبرنگاران گفت: کهگیلویه وبویراحمد یکی از استان های برخوردار از منابع معدنی کشور است و ازمجموع 51 عنصر معدنی شناخته شده در کشور 20 مورد آن در این استان وجود دارد.

ذیویده یکی از نیازهای ضروری و در عین حال مشکلات اساسی درفرایند مطالعه ، اکتشاف و بهره برداری معادن در این استان ایجاد زیرساخت ها دانست و افزود: رایزنی های فراوانی در این راستا انجام شده و دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده است.

وی معدن فسفات چرام را یکی از ظرفیتهای عظیم معدنی در این استان معدن فسفات چرام به میزان 80 میلیون تن ذخیره و با عیار 10 درصد اعلام کرد.

این مسوول افزود: با بهره برداری از این طرح معدنی بیش از یک هزار فرصت شعلی ایجاد می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد گفت: تعداد واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال در این استان از 40درصد سال گذشته با توجه به بررسی ها ، حمایت استاندار وتدابیر ویژه دولت یازدهم به 26درصد کاهش پیدا کرده است.

دیودیده افزود: بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده و اولویت بندی مشکلات سالانه حدود 10درصد واحدهای صنعتی راکد در این استان تعیین تکلیف خواهد شد.

وی بیان کرد: بر این اساس تعداد واحدهای صنعتی راکد در کهگیلویه وبویراحمد تا پایان سال جاری باید به حدود 16درصد برسد.

دیودیده تعداد طرح های صنعتی در دست اجرا در استان را افزون بر 400 مورد اعلام کرد و افزود: این میزان حدود یک درصد از صنعت کشور را شامل می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 800 واحد دارای پروانه نیز در این استان فعال است، افزود: کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه یک درصد کل پروانه های بهره برداری صنعتی کشور را دارا است.

وی تعداد طرح های مهم و بزرگ صنعتی در دست اجرای کهگیلویه وبویراحمد را 17 طرح با میزان سرمایه گذاری افزون بر سه هزار میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد.

دیودیده میزان اشتغالزایی این 17 طرح صنعتی را افزون بر دوهزارو 800 نفر دانست و گفت: این طرح ها بین پنج تا 90درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی طرح سیمان مارگون ، پتروشیمی گچساران و کارخانه آجر دهدشت را از مهمترین این طرح ها عنوان کرد.

دیودیده به برخی مسایل و مشکلات فراروی طرح های صنعتی در کهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد و یادآور شد: کمبود نقدینگی و گردش مالی مناسب ، مشکلات مدیریتی و سهامدارن و نبود برخی مشوق ها از جمله مالیات و بیمه از مهمترین معضلات و موانع اصلی در طرح های صنعتی این استان است.

دیودیده ابراز داشت: با توجه به تاکید و رویکرد دولت یازدهم مبنی بر رونق اقتصادی و حمایت ها و پشتیبانی مسوولان اجرایی استان به ویژه استاندار تعیین تکلیف طرح های صنعتی راکد و نیمه فعال جزو برنامه ها و اولویت های اساسی متولیان امر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت های اقتصادی در کهگیلویه وبویراحمد بر مبنای تسهیلات بانکی است خواهان همکاری و تعامل بیشتر بانک های عامل استان با فعالان صنعتی و اقتصادی شد.

دیودیده گفت: این سازمان به دنبال آن است که برای تامین منابع مالی طرح های تولیدی، صنعتی و معدنی استان تنها به تسهیلات بانکی اتکا نشده بلکه از طریق مشارکت و سرمایه گذاری مردم در بخش های صنعتی، معدنی، ایجاد مراکز خرید و راه اندازی بازارهای زنجیره ای اقدام کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم این استان در ماه رمضان امسال ذخیره سازی، قیمت گذاری و عوامل توزیع آنها نیز مشخص شده است.

وی از ذخیره سازی حدود 300 تن برنج اروگوئه ای در استان خبر داد و افزود: سیاست و رویکرد اصلی سازمان صنعت و ، معدن و تجارت این است که تا حد امکان از کالاهای داخلی استفاده شود و این میزان اقلام ذخیره شده تنها در مواقع ضروری و کمبود کالا دربازار است.

وی ایجاد نمایشگاه بین المللی عرضه کالا در استان را یکی از راهبردهای مهم در افزایش میزان صادرات ، رونق تولید و قدرت رقابت بیشتر واحدهای صنعتی در استان عنوان کرد و افزود: مشکل زمین برای ایجاد این نمایشگاه به میزان 37 هکتار تامین شده و با توجه به پیش بینی های لازم تا اواخر مهر امسال نیز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی توسعه و رونق بیش از پیش صنعت فرش دستباف در استان را از برنامه های مهم سازمان صنعت و معدن اعلام کرد و یاداور شد: تاکنون حدود سه هزار بافنده در این زمینه شناسایی شده که حدود یک هزار نفر از انها ساماندهی و زیر پوشش بیمه ای قرار گرفته اند.

671/7530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا