Mihanpostاجتماعیبازار

نارضایتی کشاورزان از خیار ۱۰۰ تومانی و گوجه ۲۰۰ تومانی

به گزارش میهن پست – عدم رعایت الگوی کشت و ناتوانی در بازاریابی محصولات کشاورزی این روزها به مهمترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان تبدیل شده و میزان افت قیمت محصول به حدی است که کشاورزان ترجیح می دهند از برخی از محصولات به عنوان خوراک دام استفاده کنند.
به نقل از مهر ، همه ساله با فرا رسیدن ایام بهار برداشت محصول در مزارع و گلخانه های گسترده جنوب استان کرمان آغاز می شود طبق آمار موجود همه ساله میلیونها تن محصول کشاورزی در جنوب استان کرمان تولید می شود و نیاز بخش قابل توجهی از بازار مصرف داخلی را تامین می کند.

شرایط آب و هوایی جنوب کرمان به گونه ای است که در تمام ایام سال امکان کشت وجود دارد تولید محصول در پائیز و زمستان اکثرا به طرح استمرار کشت سیب زمینی و پیاز اختصاص یافته است و به دلیل تولید محدود محصول در کشور فروش این محصولات با مشکل مواجه نمی شود و بعضا شاهد افزایش قیمت در بازار مصرف هستیم به گونه ای که به معضلی در بازار مصرف تبدیل می شود اما در فصل بهار برداشت گوجه فرنگی، خیار، هندوانه، سیب زمینی و پیاز به صورت همزمان در اکثر استانهای کشور آغاز می شود بطوریکه به یکباره محصول استانهای کرمان، هرمزگان، فارس و خوزستان وارد بازار مصرف می شود و به این ترتیب عرضه محصول از تقاضا افزون می شود و در نهایت شاهد بروز مشکلات فراوان برای کشاورزان هستیم.

عدم رعایت الگوی کشت رمز موفقیت دلالان در جنوب کرمان

عدم رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی در این میان به معضلی برای کشاورزان تبدیل می‌شود بطوریکه حجم انبوهی از مزارع به یکباره به کشت یک محصول خاص تعلق می‌گیرد و در نهایت در یک زمان هزاران تن محصول به بازار مصرف سرازیر می شود از سوی دیگر حضور گسترده دلالان و همراهی این افراد در تعیین قیمت بازار موجب می شود قیمت به صورت باور نکردنی افت کند.

از سوی دیگر عدم وجود صنایع تبدیلی، امکانات مناسب حمل و نقل محصولات کشاورزی، عدم افتتاح فرودگاه جیرفت و عدم اجرای خطوط حمل و نقل ریلی و کمبود کامیون بر مشکلات می افزاید.

راهکارهای مقطعی مشکل کشاورزان را حل نمی کند

تاسف بار اینکه طی ۱۰ سال گذشته همه ساله شاهد بروز این مشکل در کرمان هستیم و هر سال نیز مسئولان به دنبال راهکارهای مقطعی و زودگذر هستند.

خبرگزاری مهر قبل از بروز مشکل افت قیمت محصولات در گزارشی نسبت به انجام عبور پیشگیرانه هشدار داد اما در نهایت به دلیل عدم انجام اقدامات به موقع بسیاری از کشاورزان دچار ضرر و زیان شدند که به این موضوع نیز در گزارش دیگری پرداخته شد.

در ابتدا این مسئله در خصوص محصول گوجه فرنگی روی داد و وضعیت به جایی رسید که قیمت گوجه در مزرعه به ۲۰۰ تومان رسید و در بهترین حالت ممکن تنها کارخانه رب گوجه فرنگی محصول را کیلویی ۲۷۰ تومان خریداری می کرد و کشاورزان برای فروش محصول باید چندین روز در نوبت و انتظار می ماندند. در همین زمان قیمت محصول در کرمان ۷۰۰ تا هزار تومان و در تهران بالای هزار تومان است.

راه حل استاندار کرمان خیال بخشی از کشاورزان را راحت کرد

در نهایت استاندار کرمان در این زمینه ورود پیدا کرد و پس از اعزام مشاورش به جنوب کرمان و بررسی شرایط منطقه از تمامی امکانات برای حمل و نقل در جنوب کرمان استفاده شد و شخص استاندار نیز با پیگیری این موضوع با معاون رئیس جمهور زمینه خرید تضمینی گوجه فرنگی را مهیا کرد و قرار شد این محصول با توجه به شرایط بازار توسط تعاون روستایی خریداری شود.

رزم‌حسینی قبل از این اقدام موثر دیگری نیز انجام داده بود و با پیگیریهای صورت گرفته تعرفه صادرات سیب زمینی را نیز صفر کرده بود که به نظر می رسد بخشی از مشکل کشاورزان در این خصوص برطرف می شود اما همچنان مشکل حمل و نقل در زمینه محصول سیب زمینی هم به جای می ماند.

اما نکته اصلی این است که با گذر زمان، موعد برداشت سایر محصولات نیز فرا می رسد و مشکل در حال گسترش یافتن است.

هر کیلو خیار گلخانه ۱۰۰ تومان!

هم اکنون از بازار جنوب کرمان خبر می رسد که هر کیلو خیار گلخانه ای در جنوب کرمان که از با کیفیت ترین محصول خیار در کشور محسوب می شود تنها ۱۰۰ تومان در بازار مصرف است.

همچنین زمان برداشت هندوانه نیز آغاز شده، هندوانه جنوب کرمان که محصولی صادراتی محسوب می شود و طرفداران زیادی در بازار کشورهای عربی دارد این روزها در مزارع جنوب کرمان در حال خراب شدن است.

افت قیمت شدید این محصول نیز کشاورزان را نگران سر رسید وامهای کشاورزی کرده است.

برداشت محصول به صرفه نیست

محمد شعبان نژاد، یک کشاورز کرمانی است که سال گذشته اقدام به کاشت گلخانه ای خیار سبز کرده است، وی به خبرنگار مهر گفت: جنوب استان کرمان قطب تولید صیفی جات است و کشاورزان چاره ای جز تولید این محصولات ندارند شغل اصلی مردم نیز کشاورزی است و زمینه دیگری برای اشتغال در جنوب کرمان وجود ندارد و مردم قرنهاست نسل اندر نسل به کشاورزی می پردازند.

وی افزود: احداث گلخانه و کشت محصول با توجه به قیمت، سم، بذر و پلاستیک و نرخ کارگر هزینه زیادی را روی دستم گذاشته است اما حالا که محصول به بار نشسته است هر کیلو خیار را تنها ۱۰۰ تومان می خرند.

این کشاورز گفت: برای من حتی برداشت محصول هم مقرون به صرفه نیست به همین دلیل بخشی از محصول را به عنوان خوراک دام استفاده می کنم.

شعبان نژاد افزود: ۱۰ میلیون تومان در گلخانه ها هزینه کرده ام اما سودم از محصول حتی نیمی از این قیمت هم نمی شود.

وی گفت: بهترین کار برای ما این است که از محصول به عنوان خوراک دام استفاده کنیم که حداقل پول خوراک دام را ندهیم.

کشاورز مسئول احداث کارخانه نیست/ دولت باید همراهی کند

محمد برزنده دیگر کشاورز جنوب کرمان که به کشت گوجه اقدام کرده است گفت: کسی به ما نگفت چه مقدار زمین را به کشت گوجه و یا سایر محصولات بپردازیم در واقع در حال حاضر همه محصولات با مشکل مواجه شده اند اگر ما جای گوجه خیار و هندوانه و یا سیب و پیاز هم می کاشتیم همین روزگار را داشتیم در واقع ما کار تولید محصول را به عهده داریم و دستگاههای دولتی باید فکری به حال بازار مصرف کنند و اگر در داخل کشور نمی شود بازارهای خارجی را در نظر بگیرند و یا حداقل چند کارخانه تولید رب گوجه و یا خیار شور ایجاد کنند.

این کشاورز گفت: نهاده های کشاورزی به شدت گران شده و میلیونها تومان برای تولید محصولات خرج کردیم حالا باید شاهد خراب شدن محصولات در مزارع باشیم.

منت دلالان برگردن کشاورزان/ ۷۲ ساعت انتظار برای فروش محصول

وی گفت: دلالها به صورت گسترده در منطقه حضور دارند و باید التماسشان کنیم که محصول را به قیمت بسیار پائین بخرند که حتی دستمزد کارگر برداشت کننده محصول هم نمی شود.

وی ادامه داد: دلال با منت محصول را کیلویی ۲۰۰ تومان می خرد و اگر وانت پیدا کنیم باید هزینه هنگفت حمل و نقل را هم بدهیم و حداقل ۷۲ ساعت در صف کارخانه رب گوجه فرنگی بمانیم تا بتوانیم محصول را کیلویی ۲۷۰ تومان بفروشیم.

امیر میرشکاری نیز که کشت هندوانه را در سال جاری انجام داده است به خبرنگار مهر می گوید: در سالهای گذشته کمتر محصول هندوانه با مشکل مواجه نشده بود اما در سال جاری دلالان این محصول را هم با افت قیمت مواجه کرده اند.

یک وانت هندوانه ۳۸ هزار تومان!

وی گفت: اگر بخواهیم محصول را به سایر شهرها بفرستیم با کمبود وانت و کامیون مواجه هستیم و اگر ماشین هم پیدا شود نرخ حمل و نقل بالا است.

این کشاورز گفت: یک وانت مملو از هندوانه را ۳۸ هزار تومان می خرند! من چگونه می توانیم محصولی را که میلیونها تومان برای تولید هزینه کرده ام وانتی ۳۸ هزار تومان بفروشم.

وی گفت: بسیاری از کشاورزان ترجیح می دهند محصول را برداشت نکنند زیرا تنها چیزی که عایدشان می شود افزایش هزینه های برداشت است.

از هم اکنون به فکر بازار سیب زمینی و پیاز باشید

داستان افت شدید قیمت محصولات کشاورزی وقتی نگران کننده تر می شود که بدانیم طی روزهای آینده برداشت محصول و سیب زمینی و پیاز نیز آغاز خواهد شد و متاسفانه عدم رعایت الگوی کشت، عدم بازاریابی و نبود سیستم حمل و نقل گریبان این محصول ها را نیز خواهد گرفت.

فرماندار جیرفت در گفتگو با مهر اظهارداشت: جنوب کرمان قطب کشاورزی است و مشخص است که در چنین زمانی به فصل برداشت می رسیم و باید در این زمینه از قبل برنامه ریزی می شد.

احمد امینی روش ادامه داد: باید متناسب با تولید زیرساختها نیز توسعه پیدا کند به عنوان مثال باید فرودگاه جیرفت و سیستم حمل و نقل ریلی اجرایی و مورد بهره برداری قرار گیرد در این صورت حتی امکان صادرات نیز وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر جلسات متعددی برای رفع مشکل در حال برگزاری است و تمهیداتی هم از سوی استاندار کرمان برای رفع مشکل کشاورزان اتخاذ شده است.

وی توسعه صنایع جنبی کشاورزی در منطقه را خواستار شد و گفت: تمام تلاش خود را برای رفع مشکل کشاورزان به کار گرفته ایم.

توسعه صنایع تبدیلی تنها راه حل رفع مشکل

حسن مرادی، فرماندار رودبار نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: بیشتر سطح کشت در این شهرستان مربوط به گوجه است و پس از اقدامات استاندار کرمان خرید تضمینی محصول از دیروز آغاز شده است.

وی گفت: مشکل کشاورزان گوجه کار رفع شده است و هماهنگیها برای ورود کامیونها به شهرستان رودبار در راستای حمل محصول انجام شده است و از تمام امکانات در این زمینه بهره خواهیم برد.

مرادی ادامه داد: در حال حاضر کارخانه رب گوجه هم خرید محصول را انجام می دهد و مذاکرات برای تداوم خرید محصول ادامه دارد.

وی توسعه صنایع تبدیلی در جنوب کرمان را تنها راه حل رفع این مشکل عنوان کرد و خواستار رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان شد.

محمد رحیم ابوسعیدی، مشاور استاندار کرمان در امور کسب و کار شامگاه سه‌شنبه در ادامه ماموریت کاری اش از طرف استاندار کرمان در جنوب به منظور خرید توافقی محصول گوجه کاران در رودبار از خط تولید  کارخانه رب گوجه ویس بازدید و روند آغاز به کار خط تولید کارخانه سبزواران را طی ۲۴ ساعت آینده  مورد ارزیابی قرار داد.

ابوسعیدی در بازدید از کارخانه رب گوجه سبزواران هر گونه سرمایه گذاری را در مرحله اول خدمت به نظام و به مردم دانست و افزود: علاوه بر این کارهای اقتصادی برای سرمایه گذار سود دارند لذا به نفع چرخه اقتصادی نظام و زندگی مردم هستند.

وی بیان کرد: مجموعه دولت با تمام توان از هر گونه سرمایه گذاری حمایت خواهد کرد.

مشاور استاندار روند کار و استفاده از تکنولوژی روز را در احداث کارخانه رب گوجه سبزواران مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: استفاده از تکنولوژی روز روند کار را در مرحله تولید مقرون به صرفه می‌کند.

وی برای توسعه این واحد تولیدی برای راه اندازی خطوط بیشتر تولید قول مساعدت و همکاری داد.

مشاور استاندار در ادامه از کارخانه رب گوجه ویس بازدید کرد و همچنین با جمع بندی مشکلات مطرح شده توسط سرمایه گذار برای حل آنها قول مساعد داد.

ابوسعیدی از خط تولید مربا این واحد بازدید کرد و استفاه از برند ثابت و استانی در تهیه و توزیع محصولات را مورد تاکید قرار داد.

وی از تامین سوخت و مساعدت در نیازهای بعدی  واحدهای تولیدی با حداقل زمان ممکن خبرداد.

ابوسعیدی با ابراز تاسف از نگرانی ها و گلایه مندیهای سرمایه گذار رب گوجه ویس از اداره امور مالیاتی جیرفت اظهارداشت: همه اسناد و مدارکی که ارائه داده اید و با شما همکاری نکرده اند مستند تحویل بدهید که با کسانیکه در مسیر توسعه واحد های صنعتی و تولیدی سنگ اندازی می‌کنند برخورد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا