گوناگون

نجات سه بیمار با هر کیسه خون

مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان گفت: در چهار ماه ابتدای امسال بیش از 20 هزار و 600 نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد 17هزار و 582 نفر موفق به اهدای خون شدند.

ایمان زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خلیج‌فارس، اظهارکرد: با توجه به این حجم مراجعه‌کننده در چهار ماه ابتدای با بیش از 30 درصد رشد همراه بوده که این رقم در بخش اهدای‌خون بانوان با 48 درصد رشد همراه بوده است.

وی افزود: در بندرعباس یک پایگاه مرکزی و یک کانکس جنب امامزاده سیدمظفر(ع) برای اهدای خون وجود دارد، همچنین در سطح استان در شهرستان‌های بندرلنگه، میناب و قشم پایگاه انتقال خون وجود دارد.

وی عنوان کرد: سازمان انتقال خون اکیپ‌های سیار مختص اهدای خون را برای مناطقی که پایگاه انتقال خون ثابت ندارند بر پا کرده است که در بعضی روزهای خاص در ماه به این مکان‌ها می‌روند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان در خصوص پوشش مناسب و فراگیر این سازمان گفت: سازمان انتقال خون 20 مرکز درمانی در هرمزگان را با تمامی فرآورده‌های خونی پوشش می‌دهد.

زارعی در خصوص اهمیت اهدای خون تصریح‌کرد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که در زمینه پزشکی بوجود آمده، هنوز هیچ‌گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و فقط خونی که توسط افراد نیکوکار اهدا می‌شود، می‌تواند جان هزاران بیمار را از مرگ حتمی نجات بخشد.

وی افزود: اگر به مراکز درمانی مراجعه کنید، قطعا می‌توانید با مشاهده بیماران تالاسمی، سرطانی، دیالیزی و تصادفی و حتی نوزادان دچار زردی و مادران باردار و انجام جراحی‌های بزرگ، به اهمیت اهدای خون پی ببرید.

زارعی بیان کرد: در هرمزگان حدود 2200 بیمار خاص وجود دارد که از این تعداد 1500 نفر آنها مبتلا به بیماری تالاسمی و نیازمند خون هستند.

زارعی در خصوص بیمارانی که خون دریافت می‌کردند و باید جایگزینی برای آن فراهم می‌کردند، اظهارکرد: از افتخارات پایگاه انتقال خون این است که از سال 1386 خون جایگزینی کاملا حذف شده و دغدغه همراهان بیمار به پایان رسید. همراهان بیمار با خیالی آسوده خون مصرفی بیمارانشان را به طور کاملا رایگان توسط این پایگاه دریافت می‌کنند.

وی شرایط اهدای خون را اینگونه بیان کرد: سن اهدا کننده باید بین 17 تا 60 سال و وزن او حداقل 50 کیلو گرم باشد و سابقه بیماری عفونی، ویروسی و قلبی و ریوی جدی نداشته باشد.

مدیر کل سازمان انتقال خون هرمزگان خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از مردم استان به تصور اینکه ممکن است دچار کم خونی باشند، خون اهدا نمی کنند اما این اطمینان را می دهیم افرادی که به پایگاه های انتقال خون مراجعه می کنند کاملا معاینه می شوند زیرا علاوه بر سلامت گیرنده خون سلامت اهدا کننده از اهمیت بالایی برخوردار است.

زارعی خاطر نشان کرد: توصیه به افرادی که شرایط اهدای خون دارند این است که نیاز به خون همیشه و دائمی است و به فصل و روز خاصی اختصاص ندارد، خون یک مایه حیات‌بخش است و جایگزینی ندارد و نجات جان همنوع با اهدای خون انجام می‌شود هر کیسه خون اهدا کننده جان سه بیمار را نجات می‌دهد.

به گزارش ایسنا، 11 مرداد اهداکنندگان سرمایه ملی، 12 مرداد رسانه و ترویج فرهنگ اهدا خون، 13 مرداد بانوان هستی بخش، 14 مرداد نیازمندان به خون، 15 مرداد مصرف بهینه خون، 14 مرداد خون سالم با من آغاز می‌شود و 17 مرداد تلاشگران عرصه طب انتقال خون به ترتب ایام هفته انتقال خون را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا