گوناگون

هفتمین جشنواره سنتی گل غلطان نوزادان در امیریه دامغان کار خود را آغاز کرد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عوض آبادیان عصر چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین روز از هفتمین جشنواره سنتی گل غلطان نوزادان در شهر امیریه دامغان اظهار داشت: نمایشگاه صنایع دستی و محصولات محلی و کارگاه های کرباس بافی نیز در حاشیه این جشنواره به علاقمندان ارائه خدمت می کنند.

وی ضمن تشریح برنامه های دومین روز این جشنواره افزود: برنامه باشکوه گل غلطان در روز اختتامیه جشنواره با حضور استاندار، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری، فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان و هنرنمایی اعضای گروه زندگی از شهرستان سواد کوه استان مازنداران به اوج خود خواهد رسید.

شهردار امیریه با یادآوری اینکه این مراسم سنتی دارای قدمتی چند صد ساله است اضافه کرد: این آئین به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان در شمار آثار ملی ثبت شده است و ثبت جهانی آن نیز در حال پیگیری و اقدام است که امیدواریم با حضور مهمانانی از سازمان یونسکو در جشنواره امسال این مهم تحقق پیدا کند.

عوض آبادیان تصریح کرد: در گذشته خانواده های دارای کودکان زیر یکسال فرزند خود را در اولین بهار زندگیش جهت گل غلطان مهیا می کردند و با رفتن به باغ های گل و چیدن گل محمدی و ریختن آن در پارچه های سفیدی که به کمر بسته بودند و خواندن اشعاری زیبا در وصف پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) و ذکر صلوات و سپس پرپر کردن گلها آن گاه نوزاد را پس از استحمام در گل می غلطاندند.

وی اضافه کرد: در گذشته مرسوم بود که به نوزادان دختر کیسه ای از گل محمدی اهدا می شد که این کیسه در بعدها در جهیزیه او قرار می گرفت و به نوزادان پسر نیز سجاده ای پر از گل های محمدی داده می شد.

شهردار امیریه، اهمیت گل محمدی و معنویت نهفته در اعتقادات مردم این منطقه و دیگر نقاط کشور را یادآور شد و اظهار داشت: در گذشته چنانچه نوزادی پیش از بازشدن کامل گل محمدی متولد می شد غنچه ای از گل را شکافته و برگی از آن را بر کام نوزاد می مالیدند و تا بازشدن کامل گل های محمدی گل غلطتان را به انتظار می نشستند.

وی در خاتمه گفت: مدارس شبانه روزی شهر امیریه دامغان با توجه به برگزاری هفتمین جشواره سنتی گل غلطان نوزادان آماده اسکان علاقمندان به شرکت در این جشنواره جذاب هستند و برنامه هایی همچون بازی های بومی محلی، پخت نان سنتی، پخت سمنو، بازدید از دریاچه نمک و رصد ستارگان از دیگر برنامه های متنوعی است که در سه روز برگزاری جشنواره گل غلطان اجرا می شود.

امیریه در 24 کیلومتری دامغان قرار دارد و جمعیت این شهر بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با یک هزار و ۷۷۳ نفر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا