گوناگون

وقتی بلوارهای همدان پیست موتورسواری می ‌شود/ ارابه‌های مرگ قاتل جوانان و نوجوانان همدانی

به گزارش خبرنگار مهر، شاید اگر شب‌های جمعه و روزهای تعطیل گذر هر فردی به بلوار ارم همدان افتاده باشد با انبوه موتورسواران و اتومبیل‌ هایی که با بی احتیاطی اقدام به حرکات نمایشی و سرعت غیر مجاز می‌ کنند رو به‌ رو شده باشد.

شاید راکبان و رانندگان این وسیله‌ها بلوارهای شهر را با پیست‌ های رالی اشتباه گرفته‌اند چراکه حرکات نمایشی این جوانان فرد را یاد مسابقات رالی و بازی ‌های کامپیوتری بچه‌ها می ‌اندازد با این تفاوت که اینجا پای زندگی شهروندان در میان است، هر چند که تا به حال تلاش ‌های راهنمایی و رانندگی استان همدان هم چندان دردی از این بلوارها دوا نکرده‌ است.

امروزه موتورسیکلت به علت قيمت مناسب نسبت به ساير وسايل نقليه، مقرون به صرفه بودن در مصرف سوخت، دسترسی آسان و قدرت مانوردهی بالا برای عبور از ترافيك طرفداران زيادی در كل كشور دارد اما در حال حاضر این وسلیه نقلیه تبدیل به ارابه مرگ جوانان و نوجوانان شهر همدان شده است .

IMG15485878

سخنان فرمانده نیروی انتظامی همدان بسیار شوک برانگیز بود وقتی گفت همدان بعد از استان زنجان رکورد دومین فوتی‌ های ناشی از تصادفات با موتورسیکلت را دارد و بیشتر افرادی که با موتور دچار سانحه و فوت می ‌شوند در سنین 13 تا 24 سال قرار دارند.

ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی یکی از جذاب‌ ترین و پر هیجان‌ ترین ورزش‌ های دنیاست

آنچه مسلم است اینکه ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی یکی از جذاب‌ ترین و پر هیجان‌ ترین ورزش‌ های دنیاست و بعد از فوتبال یکی از پر طرفدارترین ورزش ‌ها نیز محسوب می‌ شود اگر مسئولین بتوانند یک پیست استاندارد را در استان همدان ایجاد کنند با یک تیر چندین هدف را به نشانه رفته ‌اند.

بسیاری از جوان‌ های کشورمان با صرف هزینه‌ های گزاف به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می‌ کنند تا تنها بتوانند از ظرفیت پیست ‌های این کشور ها استفاده کنند به طور قطع اگر استان همدان بتواند یک پیست استاندارد و بین ‌المللی را در غرب کشور بسازد از ظرفیت گردشگری ورزشی این رشته نیز نهایت استفاده را برده است.

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی همدان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان اظهار داشت: براساس امار افزون بر 70 درصد سوانح رانندگی مربوط به سنین زیر 25 سال است و این در حالی است که کشور ما با مشکل کمبود جمعیت مواجه شده و با این مرگ ومیرها نیروی جوان و مولد کشور که در چرخه توسعه بسیار مهم هستند از دست می‌ روند.

محمد امین روحی افزود: پرخاشگری و تنش در رانندگی، رعایت فاصله، بی اعتنایی به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، حرکت در بین خطوط و استفاده بی مورد از بوق تنها بخش کوچکی از تخلف‌ های بزرگ رانندگان است.

وی عنوان کرد: قوانین سخت ‌گیرانه شاید بتوانند برخی رفتارهای پر خطر در رانندگان را کنترل کنند، اما فرهنگ‌ سازی می ‌تواند رعایت قوانین رانندگی را برای هر راننده به امری درونی تبدیل کند.

روحی با بیان اینکه فرهنگ‌ سازی برای افراد جامعه باید از دوران کودکی آغاز شود گفت: طرح همیار پلیس یکی از طرح‌ های خوب اجرا شده برای این امر است اما باید راهنمایی و رانندگی با تفاهم با آموزش و پرورش کشور کارشناسان خود را برای آموزش قوانین رانندگی به مدارس بفرستد تا دانش ‌آموزان با آموزش حداقل یک ساعت در هفته با این قوانین آشنا شوند.

IMG15081809

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی همدان یادآور شد: باید با دید یک رشته ورزشی جذاب برای جوانان به موتورسواری و اتومبیلرانی نگاه کرد و راکبان و رانندگان را به عنوان یک ورزشکار شناخت تا به توان بسیاری از معضلات را کاهش داد.

وی با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی می ‌تواند با استفاده از ظرفیت هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری آمار تلفات رانندگی را کاهش دهد گفت: اگر جوانان علاقمند به این رشته ورزشی شناخته شوند و سپس با کسب آموزش و فرهنگ‌ سازی مسیر هیجانات آنها کنترل شود و اقدامات سرعت و حرکات نمایشی آنها به مکان ‌هایی که با هماهنگی راهنمایی و رانندگی ایجاد شده است برود به طور قطع شاهد این‌گونه مسائل نخواهیم بود

تنها پیست همدان هنوز با استانداردهای بین ‌المللی فاصله فاحشی دارد

روحی افزود: تنها پیست استان همدان که هنوز با استانداردهای بین ‌المللی فاصله فاحشی دارد در جاده ملایر و در نزدیکی استادیوم 15 هزار نفری شهید مفتح قرار دارد که علاقه ‌مندان می ‌توانند از حداقل ظرفیت این پیست نهایت استفاده را ببرند.

وی عنوان کرد: البته جای تذکر است که اداره کل ورزش و جوانان به تنهایی قادر به ساخت و تامین مخارج یک پیست نیست و نیاز به حمایت‌ های شورای شهر و شهرداری دارد همانطور که در سایر استان ‌ها نظیر تهران، سیستان و بلوچستان، تبریز و غیره با کمک این نهاد ها پیست ‌های خوبی ایجاد شده است.

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی همدان با بیان اینکه آمار استفاده از موتورسیکلت در استان همدان بسیار بالا است، گفت: امروزه موتورسیکلت‌ اکثرا در دست نوجوانان و جوانان 13 تا 25 ساله قرار دارد و راکبان این موتورها بدون داشتن گواهینامه، بیمه و مهارت کافی برای خود و سایر شهروندان همدانی حادثه ایجاد می ‌کنند.

وی با اشاره به عاشقان این رشته بیان کرد: اگر سیل این جوانان عاشق ورزش موتورسواری به صورت هدفمند به هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری سرازیر شود این هیئت می ‌تواند با برنامه ‌ریزی صحیح و آموزش فرهنگ ‌موتورسواری کمک شایانی به آمار سوانح موتورسواری داشته باشد در این میان نقش پلیس راهنمایی و رانندگی بسیار پر رنگ است.

روحی گفت: البته به طور قطع پلیس راهنمایی و رانندگی می‌ بایست با افرادی که با این وسیله قصد برهم زدن آرامش مردم و ایجاد بی انضباطی در شهر را دارند به طور قاطعانه برخورد کند و با باطل کردن گواهینامه، گرفتن اجازه حق رانندگی با این وسیله تا چندین سال و یا مادام العمر و توقیف وسیله نقلیه جلوی این دسته از افراد با اقتدار بایستد.

استفاده نکردن از کلاه ایمنی مهم‌ترین علت مرگ موتورسواران و راکبان آنهاست

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه استفاده نکردن از کلاه ایمنی مهم‌ترین علت مرگ موتورسواران و راکبان آنهاست، گفت: بر این اساس رعایت نکردن حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و رعایت نکردن فاصله‌ طولی و تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی در کنترل وسیله‌ نقلیه علل وقوع تصادفات موتورسیکلت‌سواران است.

IMG17213680

علی احسان صالح عنوان کرد: موتورسیکلت وسیله‌ای ارزان بوده و جابجایی آنها نیز راحت‌تر است اما این وسیله‌ نقلیه خطرات جانی بیشتری نسبت به دیگر وسائل نقلیه دارد.

صالح اظهار کرد: استفاده نکردن از کلاه ایمنی سبب بروز ضربه‌ مغزی و شکستگی‌های صورت در حد بالاتر از معمول شده و در آمار مصدومان ترافیک، بیشترین آسیب‌های موتورسواران را شکستگی‌های اندام تحتانی تشکیل می‌دهد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان همدان گفت: با تشویق راکبان به استفاده از کلاه ایمنی می‌توان آمار ضربه‌های مغزی را کاهش داد و با تغییرات در طراحی موتورسیکلت و استفاده از لباس ایمنی شکستگی‌های اندام تحتانی را تا حد چشمگیری کاست.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها در آموزش دادن به جوانان نسبت به رعایت قوانین، مقررات و آموزش‌های لازم در خصوص فرهنگ صحیح راهنمایی و رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی نقش بسیار مهمی در کاهش هرچه بیشتر تلفات ناشی از تصادفات رانندگی ایفاء می‌کنند.

رئیس پلیس راهور استان همدان نیز در این خصوص گفت: موتورسيكلت سواران همواره به عنوان يكي از اقشار آسيب پذير بعد از عابران پياده در تصادفات رانندگي به حساب مي آيند.

حسین طلايي گفت: ضربات وارده به ناحيه سر از جمله موارد شايع علل مرگ و مير موتورسواران به شمار مي آيد كه بر اساس گزارشات پزشكي قانوني كشور 62 درصد از علت مرگ و مير موتورسواران را شامل مي شود.

عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه ناشي از تخطي از سرعت مجاز و مطمئنه علت مرگ موتورسوران است

وی در بررسي هاي انجام شده، بيشترين عللي كه موجب وقوع تصادفات و مرگ موتورسواران در معابر درون شهري استان همدان شده است را عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه ناشي از تخطي از سرعت مجاز و مطمئنه دانست.

وي گفت: براي موتورسيكلت به علت داشتن دو چرخ در هر لحظه امكان واژگون شدن و زمين خوردن متصور است و برخي راكبان موتورسيكلت نيز به اشتباه تصور مي كنند مي توانند با سرعت مجاز تعيين شده در معابر رانندگي كنند ولي به عقيده كارشناسان، سرعت بالاي 40 كيلومتر براي موتورسيكلت سرعت نامطمئن و زمينه ساز بروز حوادث رانندگي است.

طلايي عمده ترين تخلفاتي را كه از جانب رانندگان وسايل نقليه در هنگام مواجه با موتورسوارن انجام و موجب بروز تصادفات مي شود عدم رعايت حق تقدم عبور، تغيير مسير ناگهاني، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ عنوان کرد.

وي در ادامه بيان داشت: پليس راهنمايي و رانندگي استان همدان در راستاي ارتقاء فرهنگ ترافيك در بين راكبان موتورسوار برنامه هاي متعددي را از ابتداي سال جاري انجام داده است.

IMG18245883

رئيس پليس راهور استان پخش قريب به 500 دقيقه برنامه آموزشي و هشداري براي موتورسواران از طريق صدا و سيما، چاپ بيش از 50 مطلب آموزشي در نشريات، تهيه و نصب بيش از 50 بنر آموزشي در سطح معابر درون شهري، برگزاري كلاس هاي متعدد آموزشي و تهيه و توزيع بروشورهاي آموزشي در بين اين گروه از كاربران ترافيك را از برنامه هاي ذکر شده دانست.

وي افزود: پليس راهور استان همدان در راستاي وظائف و اختيارات قانوني خود بر اساس ماده 20 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي طرح هاي مختلفي را برای كنترل تخلفات موتورسيكلت سواران و كاهش تصادفات آنان به اجرا درآورده است..

طلايي در ادامه به موتورسواران توصيه کرد: با رعايت قوانين و مقررات رانندگي از جمله استفاده از كلاه ايمني، رانندگي با سرعت مطمئنه و توجه كافي به جلو در حين رانندگي سفر بي حادثه اي را با اين وسيله كم هزينه انجام دهند.

کمبود امکانات برای تخلیه جوانان

اما با این تفاسیر وقتی به راکبان موتورسیکلت می‌ گوییم در بلوارهای شهر از انجام حرکات سرعتی و نمایشی پرهیز کنید باید یک جایگزین برای آنها فراهم کنیم تا در نهایت جوانان بتوانند انرژی و هیجانات خود را به نحوی خالی کنند و چه بهتر که مسئولین با برنامه‌ ریزی درست، ایجاد زیرساخت ‌های مناسب و کار فرهنگی مسیری درست برای تخلیه هیجانات جوانان انتخاب کنند.

به طور قطع اگر یک پیست استاندارد موتورسواری و اتومبیلرانی در استان همدان ایجاد شود دیگر نباید نگران باشیم که جوان‌ های این شهر با جان خود و شهروندان در بلوارها بازی کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا