گوناگون

ویروس وی اچ اس به شیلات نهاوند 10 میلیارد تومان خسارات وارد کرد

به گزارش خبرنگار مهر، احد ظفری بعدازظهر دوشنبه در جمع اعضا کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری نهاوند در سالن جلسات فرمانداری اظهار داشت: شهرستان نهاوند دارای 64 سایت پرورش ماهی فعال است که بعنوان قطب شیلات غیر ساحای ایران معرفی شده است.

ظفری گفت: وی اچ اس سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی و یک بیماری حاد ماهیان آب شیرین و دریایی بوده که می تواند بر گونه ماهیان مختلف تاثیر گذار باشدکه تا کنون چهار نوع مختلف ژنتیکی از بیماری شناسایی شده است.

وی افزود: این بیماری در سال گذشته به ایران ورود پیدا کرد و منطقه نهاوند آخرین منطقه ای بود که سایت پرورش ماهی آن به این بیماری مبتلا شدند.

رئیس اداره کشاورزی نهاوند عنوان کرد: در مجموع 13 سایت پرورش ماهی شهرستان نهاوند به این بیماری آلوده شدند که در نهایت بیش از 10 میلیارد تومان خسارات به همراه داشت.

احد ظفری ادامه داد: استهمال وام های بانکی سایت های خسارات دیده، ضد عفونی و خشک کردن استخرهای پرورش ماهی و کمک های بلاعوض از جمله اقداماتی بوده است که برای کمک به زیان دیدگان شیلات نهاوند انجام شده است.

ظفری  گفت: نهاوند قطب شیلات غیر ساحلی کشور است که خسارات سنگینی از این بیماری و واقعه خورده است و با توجه به اینکه سایت های آلوده باید در چند مرحله زمانی خشک و ضد عفونی شوند تا مجدد آماده تخم گذاری ماهی شود اعطا وام های هفت ساله  و کم بهره می تواند خسارت موجود را کاهش دهد.

وی افزود: این بیماری ویروسی که متاسفانه در بسیاری از کشورهای دنیا خسارت جبران ناپذیری را وارد کرده است، که به علت واردات ماهی قزل آلا از خارج کشور این ویروس ویرانگر وارد سایت ها و مزارع پرورش ماهی ایران و نهاوند شد که باعث تعطیلی  تعدادی از آنها نیز شده است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: شهرستان نهاوند دارای  بیش از 62 سایت، مزرعه و استخر پرورش ماهی است که سالیانه85 میلیون قطعه تخم و بچه ماهی  چشم زده،  دو هزارو 500 تن گوشت سفید ماهی  قزل آلا تولید می کنند که در کل سایت های تکثیر ماهی قزل آلا نهاوند  20 درصد از بچه ماهی کشور را تامین می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا