گوناگون

پرگل اما کم‌انتقاد

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در آستانه جام جهانی هستیم اما هنوز معلوم نیست که کدام دروازه‌بان شانس حضور در دروازه تیم ملی را پیدا می‌کند.
 
در سه دوره جام جهانی عملکرد دروازه‌بان‌های تیم ملی در جام جهانی کمترین انتقاد را به دنبال داشت که در اینجا قصد داریم این مسئله را مرور کنیم.
 
ناصر حجازی
 
در جام جهانی 1978 آرژانتین، ناصر حجازی بهترین و آماده‌ترین دروازه‌بان تیم ملی کشورمان بود که مقابل سه حریف قدرتمند قرار گرفت.
 
حجازی در این رقابت‌ها مقابل هلند، اسکاتلند و پرو به میدان رفت که مقابل تیم نارنجی پوش هلند سه گل دریافت کرد اما برابر اسکاتلندی‌ها عملکرد بهتری داشت و تنها یک گل خورد. به این ترتیب نوبت به بازی با پرو رسید که دروازه‌بان شماره یک کشورمان در این رقابت‌ها مقابل حریف سوم خود چهار بار دروازه‌ خود را باز شده دید.
 
درکل با توجه به حریفان قدرتمندی که ایران داشت حجازی که به عنوان گلر شماره یک در سه بازی، مقابل حریفان قدرتمندی که ایران داشت،‌ هشت گل دریافت کرد که آمار چندان خوبی نبود اما به خاطر اینکه اولین تجربه ایران در رقابت‌های مهمی مثل جام جهانی بود، مردم این شکست‌ها را خیلی راحت‌ پذیرفتند.
 
احمدرضا عابدزاده

بدون شک هیچ کس بازی ایران – آمریکا را فراموش نمی‌کند، همان بازی زیبایی که عابدزاده یکی از بهترین‌هایش بود در تنها پیروزی ایران در تمام ادوار جام جهانی، عابدزاده نقش مهمی ایفا کرد درآن بازی، اگرچه احمدرضا عابدزاده همچنان درد داشت اما به خاطر بازیکنان و اینکه به تیم روحیه بدهد درون دروازه‌ قرار گرفت که عملکرد خوبی هم داشت.
 
در این بازی ایران خیلی خوب کار کرد و با انگیزه بالا و روحیه دادن‌های عابدزاده و البته عملکرد خوب  دیگر بازیکنان از جمله مهدوی‌کیا و استیلی اولین پیروزی‌اش در جام جهانی را جشن گرفت.
 
یک پیروزی شیرین با گل‌های به یاد ماندنی اما آخرین بازی ایران در جام جهانی 1998 فرانسه مقابل آلمان بود که در این بازی هم عابدزاده مسئولیت حفاظت از دروازه را داشت در این بازی تیم آلمان که یکی از پرستاره‌ترین دوره‌های خود را تجربه می‌کرد، دو گل زد تا کارنامه عابدزاده در جام جهانی با سه گل بسته شود.
 
نیما نکیسا
 
شاید اگر احمدرضا عابدزاده مصدوم نمی‌شد، نیما نکیسا هم مثل رسول کرلکبندی؟ هیچ وقت شانس دروازه‌بانی در جام جهانی را پیدا نمی‌کرد اما مصدومیت و درد زیاد عابدزاده باعث شد نکیسا در اولین بازی ایران در جام جهانی 1998 مقابل یوگسلاوی به میدان برود.
 
نکیسا در این بازی هم عملکرد خوبی داشت و اتفاقا فرصت‌های خوبی را از حریف گرفت اما در نهایت یک گل،‌آن هم روی ضربه ایستگاهی باعث شد دروازه‌اش باز شود و ایران شکست بخورد.
 
ابراهیم میرزاپور
 
اگرچه همیشه از ابراهیم میرزاپور انتقاد می‌شد و عملکردش زیر سوال می‌رفت اما وی در جام جهانی 2006 آلمان، نمایش بدی نداشت. در روزهایی که تیم ملی ایران، آرامش لازم را نداشت میرزاپور تلاش زیادی کرد که بهترین عملکرد را داشته باشد.
 
وی در بازی با تیم پرستاره پرتغال که حملات زیادی روی دروازه‌ ما انجام دادند، تنها دو گل دریافت کرد اما مقابل مکزیک سه بار دروازه‌اش را باز شده دید.
 
درمقابل آنگولا هم اگر چه کسی انتظار نداشت، دروازه‌ ایران باز شود اما ایران یک گل خورد تا گل سهراب بختیاری‌زاده پرپر شود و بازی با تساوی به پایان برسد.
 
پس با وجود اینکه تیم ایران شرایط خوبی در جام جهانی نداشت و یکسری اختلافات باعث شد تیم ملی نتواند خوب بازی کند اما میرزاپور عملکرد بدی نداشت و جوری کارکرد که انتقادها نسبت به او کمتر شود.
 
حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم کارلوس کی ‌روش از میان دانیال داوری، رحمان احمدی و علیرضا حقیقی چه کسی را درون دروازه تیم ملی قرار می‌دهد تا از سنگر تیم ملی محافظت کند.
 
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا