گوناگون

پیام‌های انتخابات ریاست جمهوری سوریه: یکپارچگی نظام و مردم

2335976 200به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، هرچه از زمان انتخابات ریاست جمهوری در سوریه می‌گذرد، بیش از پیش آشکار می‌شود، بحرانی که در سوریه حاکم است، بحران میان مردم سوریه و نظام و دولت این کشور یا به عبارتی «نزاع میان نظام و مردم» نیست.

استقبال گسترده و فراگیری که انتخابات سوریه شاهد آن بود و نتایج آن که مورد پذیرش عمومی سوری‌ها بود، بدون تردید موجب پایان بحران سوریه و آغاز روند بازسازی در این کشور خواهد شد و این موضوعی است که سوری‌ها به شدت چشم انتظار آن هستند و راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه را بهترین راه حل برای آن می‌دانند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه که با رای گیری از سوری‌های مقیم خارج آغاز و پس از آن در داخل سوریه برگزار شد، چنان با استقبال با شکوه مردم سوریه مواجه شد، گویی یکی از اعیاد مردمی این کشور بود و تصاویری از وضعیت سوریه پیش از بحران را در اذهان تداعی کرد و تصویرگر وحدت و یکپارچگی مردم و نظام سوریه بود.

همچنین این انتخابات حامل این پیام سوری‌ها برای جامعه بین المللی بود که مردم سوریه از چنان شعور و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند که پس از تحمیل جنگ علیه سوریه هم اکنون به دنبال یافتن راه حل مسالمت آمیز و منطقی برای آن و بازگرداندن کشور به وضعیت طبیعی و عادی سیاسی و اجتماعی آن هستند.

بنابراین مردم سوریه تنها برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان پای صندوق‌های رای حضور نیافتند، بلکه حضور آنها در واقع دادن اختیار به ارتش و رئیس جمهوری سوریه برای ریشه کن کردن غده سرطانی تروریسم در این کشور و قائل شدن حد و مرزی برای جنگ فرسایشی است که بیش از 3 سال این کشور را درگیر خود کرده و منابع اقتصادی و اجتماعی آن را نابود کرده است.

از نکات مورد توجه در میان سوری‌ها حذف کلمه «بحران» از فرهنگ مردم این کشور بود، به گونه‌ای که هم اکنون مردم سوریه بر وضعیت حاکم بر کشورشان تنها از اصطلاح و لفظ مبارزه با تروریسم یاد و بر ضرورت مقابله با آن تاکید می‌کنند.

حذف کلمه «بحران» از فرهنگ عمومی حاکم بر سوریه به معنای بالا رفتن بیش از پیش آگاهی و بیداری مردمی در سوریه است، به گونه‌ای که آنها هم اکنون به خوبی‌ می‌دانند که کشورشان به میدان جنگ گروه‌های مسلح تروریستی تبدیل شده که مورد حمایت غرب هستند تا مهمترین هدف خود در سوریه یعنی طرح خاورمیانه بزرگ را محقق کنند که آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان غربیش از سال 2003 و اشغال عراق رویای آن را در سر می‌پروراندند.

یکی از مهمترین پیام‌های انتخابات ریاست جمهوری سوریه به چالش کشیدن تهدیدات انتحاری‌هایی بود که آنها را تهدید کرده بودند، در صورت شرکت در انتخابات مورد حمله قرار خواهند داد.

این درحالی است که این تهدیدات بیانگر بیم و هراس غرب از صندوق‌های رای و اعلام نتایج آن بود، به همین دلیل برگه‌های رای تنها نام بشار اسد را برای رهبری سوریه برای هفت سال دیگر اعلام نکردند، بلکه موضع و دیدگاه رسمی و واقعی سوری‌ها را اعلام کردند، دیدگاهی که طی سه سال گذشته همواره بر آن تاکید داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا