گوناگون

چشمه ای با آبی ترش اما شیرین برای بیماران

 به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ، آب چشمه مزه‌ای ترش و مطبوع و سرد دارد که در ردیف چشمه‌های آب کلرورسدیم و سولفات کلسیم قرار داشته که برای رفع امراض گوارشی، عضلانی، پوستی، بیماری‌های مزمن بانوان، رماتیسم، دردهای مفصلی و اختلالات غدد داخلی مؤثر است.

مجتمع آبترش سربیشه در فاصله 70 کیلومتری شرق مرکز خراسان جنوبی و فاصله20 کیلومتری شمال سربیشه و در کنار روستای آبترش واقع در بخش مرکزی و دهستان مومن آباد قرار دارد.

اقدامات اجرایی احداث ساختمان های مجتمع آب درمانی آبترش سربیشه از سال 85 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان شروع و در سال 1391 به اتمام رسیده است.

به دلیل اهمیت آبترش، در گذشته در این منطقه ارگی حکومتی با کاربری تفریحی ایجاد شده است، اما با گذشت زمان بخش های زیادی از آن تخریب شده که با شروع فعالیت‌های میراث فرهنگی در عرصه گردشگری، مرمت این بنا آغاز و به دنبال آن ساخت مجتمع تفریحی و آب درمانی در این محل انجام شده است.

آب این چشمه از شکاف سنگ‌های آندزیت بازالت از زمین خارج می‌شود که بالا بودن مقدار گاز دی اکسید کربن (co2) و سیلیس نشان دهنده منشاء عمیق آب است.

آبترش سربیشه به دلیل خواص درمانی و همچنین دشت سرسبز و فضای گردشگری که در پایین دست آن قرار دارد، مورد توجه عموم بوده و مردم از شهرهای دور و نزدیک به این مکان تفریحی مراجعه می‌کنند./س

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا