گوناگون

ژنتیک مهمترین عامل ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی

مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: یکی از عوامل مهم ابتلا افراد به بیماری اسکیزوفرنی ژنتیک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، بهناز گنابادی اظهار کرد: اگر پدر یا مادر به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا باشند‌، حدود 40 درصد احتمال دارد که فرزندشان نیز به این بیماری مبتلا شود.

وی افزود: علاوه بر عامل ژنتیک، استرس‌های زندگی، مواد مخدر و محرک هم از عوامل خطر هستند که می‌توانند روی عوامل زمینه ساز مثل عوامل ژنتیک تاثیر بگذارند‌.

گنابادی با بیان این که بیماری اسکیزوفرنی بیماری خطرناکی نیست، عنوان کرد: شاید بیمار اسکیزوفرنی در برهه‌ای از زمان به دلیل هذیان و توهم، رفتاری غیرقابل پیش بینی داشته باشد، اما بیماری اسکیزوفرنی تنها یک درصد کل جامعه را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: این درحالیست که میزان افرادی که تحت تاثیر ماده مخدر شیشه دچار چنین اختلالاتی می‌شوند‌ و خطرناک‌تر از بیماران اسکیزوفرنی هستند، در حال افزایش است.

گنابادی یادآور شد: نداشتن مهارت‌های زندگی و مهارت مراقبت از بیماران اسکیزوفرنی در افرادی که با این بیماران زندگی می‌کنند، احتمال ابتلا به بیمار‌ی‌های روانی از جمله بیماری اسکیزوفرنی را در این افراد افزایش خواهد داد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا