گوناگون

کاهش زاد و ولد موجب اهمیت نگهداری خون بندناف شده است

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: با کاهش زاد و ولد و تعداد کم فرزندان هر خانواده، اهمیت این سلولها در ترمیم بافت و درمان بیماری‌های فرزندان خانواده در مواقع لازم کاملا واضح است.

دکتر مرجان پورحیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: یافته‌های بنیادی یا سلولهای بنیادی، سلولهایی با توانایی تقسیم بالا هستند. در حین تقسیم این سلولها می توانند به انواع مختلف یاخته‌های دیگر تمایز یابند، بنابراین از این سلولها می‌توان در تولید یاخته‌های دیگر و نهایتا در تولید بافت‌های مختلف استفاده کرد.

وی تصریح کرد: سلولهای بنیادی در ترمیم و نوسازی بافت‌های آسیب دیده و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. با توجه به کارآیی این یاخته‌های بنیادی، می‌توان به اهمیت ذخیره سازی آنها، جهت مصرف آنها در موارد لزوم پی برد.

پورحیدری، منابع اصلی سلولهای بنیادی را مغز استخوان، بندناف، پالپ دندان، بافت جفت و بعضی بافت‌های چربی عنوان کرد و افزود: سلولهای بنیادی بندناف از خون باقیمانده در بند انسان تهیه می‌شوند و ویژگی‌شان این است که از لنفوسیت‌های نابالغ تشکیل شده‌اند. در حال حاضر از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری دیابت، آلزایمر، بیماران قلبی، بیماری قرنیه، سکته فقری، بیماران کبدی، سوختگی‌ها و آرتروز استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کارآیی زیاد این سلولهای بنیادی در بیماری‌های مختلف، افق‌های درمانی وسیعی را می‌توان در آینده برای ذخیره‌سازی این سلولها پیش‌بینی کرد.

به گزارش ایسنا، ایده نگهداری سلولهای بنیادی خون بندناف از زمانی قوت گرفت که اولین پیوند موفق سلولهای بنیادی خون بندناف در درمان کودک مبتلا به آنمی‌آپلاستیک توسط پروفسورگلوکمن انجام شد. محققان تلاش کردند تا ببیند آیا سلولهای بنیادی می‌تواند به بیمارانی که از سرطانهای خون رنج می‌برند کمک کند یا خیر.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داد خون بندناف منبع ارزشمندی از سلولهای بنیادی خونساز است که می تواند برای درمان بسیاری از بیماریهای بدخیم از جمله سرطانهای خون مورد استفاده قرار گیرد و تاکنون نیز صدها پیوند با استفاده از این سلولها صورت گرفته است.

در دسترس بودن سلولها، کاهش ریسک انتقال بیماریهای ویروسی، تهیه آسان و بدون ریسک آن در هنگام زایمان، کاهش میزان بروز بیماری پیوند علیه میزبان (GVHD) و امکان انجام پیوند با تشابه کمتر HLA از مزایای خون بندناف است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا