گوناگون

کاهش میزان سزارین در طرح تحول سلامت

به گزارش خبرنگار مهر حیدر علی داوری، در نشست مطبوعاتی دانشگاه علوم پزشکی که پیرامون گام سوم طرح تحول نظام سلامت بعد از ظهر پنج شنبه برگزار شد، اظهار داشتارزش خدماتی که در این چند ساله پیرامون فعالیت‌های پزشکی بوده، بسیار کم‌تر از میزان تورم و رکود بوده و شاید در برخی از سال‌ها این ارزش رشدی نیز نداشته بوده به همین دلیل گرفتن وجه‌های غیر قانونی در کشور رواج پیدا کرد.

وی  افزود: دولت در اقدامی شایسته با دعوت از متخصصان و نمایندگان بیمه‌ها، تعرفه‌های مشخص برای این فعالیت‌ها به وجود آورد و به نظر می‌رسد این مسئله بسیاری از مشکلات را رفع کرده و مانع از دریافت وجوه نقد غیر قانونی توسط پزشکان می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش برخی از این تعرفه های درمانی  تا 6 برابر میزان قبلی نیز رسیده است و به طور مثال تعرفه جراحی آپاندیس از 80 هزار تومان به یک میلیون و 170 تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود این تعرفه ها حتی برخی پزشکان  تا پایان سال به بیماران تخفیف نیز می دهند، تصریح کرد:  گرچه کمیته نظام پزشکی روند اجرای این طرح را برعهده دارد مردم می توانند هرگونه شکایت در زمینه دریافت زیرمیزی را با شماره 1590  دفتر شکایت معاونت درمان نیز ثبت کنند.

 داوری یکی از اثرات طرح تحول اجرای سلامت را ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین دانست و تاکید کرد: پیش بینی می شود میزان سزارین هر سه ماه در مراکز پزشکی  دولتی نسبت به سال قبل 2.5 درصد کاهش داشته باشد.

وی اضافه کرد: آمار سزارین در طول سه ماه در تمام مراکز دولتی و خصوصی 3.24 درصد کاهش داشته اما این میزان برای مراکز دانشگاهی 14.2 درصد بوده است.

رایگانی زایمان طبیعی برای مراجعان و سه برابر شدن تعرفه ها برای پزشکان

در ادامه این جلسه علی اعتصام پور مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی و دبیر شورای هم‌سویی بیمه های استان اصفهان گفت: در دو سال گذشته کتاب که تعرفه خدمات پزشکی را مشخص کرده از یک کتاب آمریکایی اقتباس شده بود و کسی جرئت عوض کردن ان را نداشت.

وی افزود: بر این اساس کمبود درامدها بهانه ای برای پزشکان شده بود که با دریافت زیرمیزی اختلال در نظام سلامت ایجاد کنند اما با با اجرای گام سوم طرح تحول سلامت 99 درصد پزشکان از این طرح پیروی می کنند.

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی و دبیر شورای هم‌سویی بیمه های استان اصفهان تصریح کرد: این کمبود درآمدها موجب شده بود که  تمایل پزشکان برای تحصیل تخصص اطفال برعکس چشم پزشکی کم باشد اما اکنون با توجه به تعرفه های کتاب ” ارزش های نسبی سلامت جمهوری اسلامی ایران” پیش بینی می شود  که شاهد تمایل بیشتر پزشکان برای ورود به این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: همچنین از 15 اردیبهشت ماه زایمان طبیعی به شکل رایگان انجام می شود اما تعرفه پرداختی به پزشکان برای زایمان طبیعی بیش از سه برابر سزارین  خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا