گوناگون

کتاب باید بصیرت افزایی کند/ بصیرتی که اسلام و قرآن بر آن تاکید کرده مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «نظريه پردازي تربيتي بر اساس متون موثق با تكيه بر نهج البلاغه» و رونمايي از كتاب «منشور تربيت علوي» امروز دوم تیرماه به همت مركز تحقيقات امام علي(ع) و با همكاري مؤسسه بين‌المللي مطالعات نهج البلاغه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

منصور پهلوان عضو هيئت علمي دانشگاه تهران، عليرضا رحيمي نويسنده كتاب و مرتضي گوهري پور عضو هیئت علمی موسسه بين‌المللي مطالعاتي نهج البلاغه در این نشست سخنرانی کردند.

پهلوان با بیان اینکه در زمینه‌های تربیتی یکی از کارهای مهم این است که فرد تربیت را فرابگیرد و یا آنرا به دیگران تعلیم دهد، گفت: چون این کار شغل انبیاء(ع) است و ارسال همه انبیاء(ع) برای این است که ما یک قدم به جلو برداریم.

وی ادامه داد: در قرآن و نهج‌البلاغه بیشتر از کلمه تعلیم استفاده شده است. حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «کسی که می‌خواهد خودش را رهبر یک قوم کند باید در ابتدا به تعلیم و تهذیب نفس خودش اقدام کند تا دیگران. این شخص باید تأدیبش به واسطه سیرتش باشد و عملاً متخلق به اخلاق الهی باشد و زبان در این باره کافی نیست.»

وی افزود: رحیمی در این زمینه کتاب‌هایی بسیاری نوشته و رساله دکترای ایشان که اکنون کتاب شده و رونمایی می‌شود به نظریه بصیرت گرایی در تعلیم و تربیت اسلامی می‌پردازد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز باید به بصیرت توجه کنیم، گفت: کتاب باید بصیرت افزایی کند و تنها به دادن اطلاعات بسنده نکند. بصیرتی که اسلام و قرآن بر آن تاکید کرده و در تعلیم و تربیت اسلامی به آن بسیار توجه شده باید در کتاب‌ها مورد توجه قرار گیرد. 

گوهری‌پور نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: در این کتاب از نامه‌ای در نهج‌البلاغه استفاده شده اما در اینکه این نامه چرا و چگونه بازخوانی شده است؟ باید به نکاتی پرداخت.

وی گفت: این نامه بر اساس نظریه تربیتی بصیرت بازخوانی شده و مولف در کتاب به صراحت بیان کرده که براساس نظریه بصیرت نامه را بازخوانی کرده است. از سوی دیگر در شرح نامه که در کتاب آورده شده مولف از نظریه بصیرت برای شفاف سازی مفاهیم استفاده می‌کند. 

وی در پایان سخنانش گفت: با ارجاع مطالب کتاب درباره روش تحقیق استفاده شده در این کتاب متوجه می‌شویم مولف با دریافت گزاره‌ای از متن نامه را بازخوانی کرده است. همچنین مولف از دریافت تفسیری و هرمنوتیکی در کتاب استفاده کرده است.

 در پایان این مراسم از کتاب «منشور تربیت علوی» رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا