گوناگون

کشاورزان گرمساری فقط یک چهارم حق آبه خود را دریافت می کنند/ صادرات 85 درصد محصولات کشاورزی به تهران

به گزارش خبرنگار مهر، افشین مشیری عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره جهاد کشاورزی شهرستان گرمسار ضمن اشاره به افزایش قیمت آب بهای کشاورزی در این شهرستان افزود: این اداره در خصوص افزایش قیمت آب مکاتبات ویژه ای با ارگان های ذیربط داشت و با تلاش های انجام شده قیمت آب تعدیل یافت.

وی ضمن اشاره به اینکه میزان کل اراضی شهرستان 31 هزار هکتار است اعلام کرد: از این میزان حدود 18هزار هکتار سالانه زیرکشت محصولات زراعی قرار دارد و تعداد بهره برداران حدود 3500 نفر است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گرمسار افزود: البته کاشت خربزه از اول اسفند ماه بصورت کشت زیر پلاستیکی و از اول اردیبهشت بصورت کشت فضای آزاد آغازشده است و این در حالی است که کشت هنداونه در سطح وسیع مرسوم نیست.

مشیری گفت: کشاورزان گرمسار از انواع کودهای ارگانیک، بارور، سایرعناصر میکرو و ماکرو استفاده می کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در کشاورزی گرمسار آبیاری بصورت نشستی موسوم است ولی حدود 15 درصد کشاورزان ازآبیاری تحت فشار استفاده می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارائه توصیه های فنی و ترویجی و تأمین بخشی از نهاده ها از جمله امکانات اداره جهاد کشاورزی برای خربزه کاران بوده است، اظهار داشت: جهادکشاورزی کلاس هایی برای آموزش در مباحث کشاورزی اعم از نحوه کاشت و برداشت، نحوه آبیاری برای کشاورزان برگزار می کند که استقبال کشاورزان از این کلاس ها قابل توجه است.

مشیری به نحوه ذخیره سازی و ظرفیت سیلوهای شهرستان گرمسار نیز اشاره داشت و در ادامه افزود: محصولات جالیزی به لحاظ فسادپذیری قدرت انبارداری نداشته و بصورت روزانه به بازار عرضه می شود ولی محصولات گندم به سیلوی کارخانه آرد و سیلوی سمنان، محصولات جوبه انبارهای شرکت تعاونی و تعاونی های گاوداران، پرواربندان و مرغداری ها منتقل می شود که البته بخشی نیز توسط خود کشاورزان و بهربرداران مصرف می شود.

وی با اشاره به برداشت دو تن گوجه سبز از باغات شهرستان گرمسار عنوان کرد: این محصول باقیمت متوسط هر کیلو 180 هزار ریال برداشت و به بازار عرضه شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گرمسار گفت: حدود 85 درصد از محصولات جالیزی این شهرستان به تهران و خارج از کشور و استان های دیگر حمل می شود.

مشیری با اشاره به عملکرد اداره جهاد کشاورزی شهرستان گرمسار برای پیشبرد برنامه های بنیادی خود اظهار داشت: در حال حاضر جهاد کشاورزی با اجرای برنامه های الگوی کشت در حال برنامه ریزی برای کشت محصولات جدید است که از جمله این اقدامات می توان به احداث باغات و صرفه جویی د رمصرف آب و سود بیشتر اقتصادی بهره برداران اشاره کرد.

وی به حمایت های دولت برای توسعه کشاورزی نیز اشاره داشت و درپایان افزود: طی سالجاری دولت حمایت های ویژه ای در بخش توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه باغات، توزیع نهال، یارانه دارو و تأمین نهاده های کشاورزی از جمله کودهای شیمیایی و بذر اصلاح شده و توزیع ماشین آلات کشاورزی داشته و باپرداخت تسهیلات در قالب توسعه بخش کشاورزی با نرخ سود پایین توانسته است نقش حمایتی خود را در بخش کشاورزی ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا