گوناگون

کشف خمره متعلق به اواخر دوره ساسانی در مرودشت

روابط عمومی میراث فرهنگی فارس از کشف خمره‌ای منتسب به اواخر دوره ساسانی، در حوالی روستای سارویی واقع در 15 کیلومتری تخت جمشید خبرداد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس اعلام کرد: این خمره اولین‌بار توسط یک چوپان دیده و به دهیار روستای سارویی، اطلاع‌داده شده است.

براساس این گزارش دهیار روستای سارویی با توجه به اهمیت موضوع، به میراث فرهنگی را از وجود چنین شیئی مطلع کرده و کارشناس باستان‌شناس با همراهی یگان حفاظت، این خمره‌ی تاریخی را پس از انجام حفاری، کاملا سالم از زمین خارج کرده و به تخت‌جمشید منتقل کردند.

به گفته علی احمدی کارشناس باستان شناس مجموعه تخت جمشید، بررسی و کارشناسی انجام شده نشان می‌دهد خمره مکشوفه متعلق به دوره ساسانی و مواد تشکیل دهنده آن خاک رس و شن و ماسه است.

این کارشناس باستان‌شناسی تاکید کرده است: ارتفاع این خمره 115 سانتی متر و بیشترین قطر آن در بخش میانی خمره، 125 سانتی متر و قطر دهانه 47 سانتی متر است.

احمدی گفت: با توجه به پایین بودن یک متری از سطح، وجود قطعات سفال‌های قرمز و خاکستری رنگ، وجود پی‌های معماری و استودان‌ها در اطراف محل، شکل و فرم چرخ ساز خمره با کاربری ذخیره آب، می‌توان آن را به اواخر دوره ساسانی نسبت داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا