گوناگون

کمبود 2000 تخت بیمارستانی در خراسان رضوی

رئیس دبیرخانه طرح تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کمبود 2000 تخت بیمارستانی در خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، دکتر سید سعید سعیدی، امروز چهارم شهریورماه در نشست خبری هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در سالن معاونت توسعه شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به این‌که امنیت، سلامت و آموزش جزء وظایف اصلی دولت محسوب می‌شود، عنوان کرد: تخت‌های بیمارستانی از مقوله‌های مهم سلامت است، در حال حاضر حدود 190 میلیون تومان برای ایجاد یک تخت بیمارستانی هزینه لازم است و به این ترتیب یک بیمارستان 100 تخت‌خوابی نیاز به 19 میلیارد تومان هزینه برای ایجاد تخت دارد.

وی اضافه کرد: از جمله موضوعات مهم در حوزه سلامت، صیانت از حقوق بیماران و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی است.

سعیدی با بیان این‌که تخت‌های بیمارستانی، هزینه سنگین تامین نیروی انسانی و استهلاک تجهیزات پزشکی از جمله مشکلات حوزه سلامت است، اظهار کرد: علی‌رغم درخواست‌های مردم برای ایجاد تخت بیمارستانی در مناطق مختلف مجبوریم برای رعایت عدالت، قسمتی از درخواست‌ها و اولویت‌ مردم را عملی کنیم.

رئیس دبیرخانه طرح تحول نظام سلامت با بیان این‌که در کشور به ازای هر 1000 نفر 1.19 تخت وجود دارد، افزود: این رقم در مشهد 1.23 تخت است.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های وزارت بهداشت 1410 تخت در سطح بیمارستان‌های دولتی مجوز گرفته‌اند، در بخش خصوصی 400 تخت به مراکز خصوصی استان افزوده می‌شود هم‌چنین 1800 تخت بیمارستانی تا پایان سال 97 به چرخه بیمارستان‌ها اضافه می‌شود.

سعیدی با اشاره به وجود 26 بیمارستان دولتی در سطح استان عنوان کرد: در مجموع 48 بیمارستان دولتی تحت نظارت دانشگاه هستند، ساخت بیمارستان‌ها برعهده وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیست، بلکه این دو ارگان وظیفه تجهیز و تامین نیرو را دارند.

رئیس دبیرخانه طرح تحول نظام سلامت یادآور شد: از شهریورماه سال 92 تاکنون 17 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌های استان تامین شده است.

افتتاح 5 پایگاه اورژانس در هفته دولت

وی با اشاره به افتتاح پنج پایگاه اورژانس در هفته دولت، گفت: در سال جاری سرانه سلامت هر ایرانی به 480 هزار تومان افزایش یافته است.

سعیدی با بیان این‌که بسیاری از مشکلات حوزه درمان در طرح تحول نظام سلامت دیده شده است، گفت: مشکل عمده بخش درمان هزینه‌های کمرشکن آن بود که در حال حاضر بعد از 16 هفته از اجرای طرح تحول هزینه‌های پرداختی توسط مردم که کمتر از 10 درصد رسیده است.

کاهش 8 درصدی سزارین در استان

رئیس دبیرخانه طرح تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 59 درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت سزارین بود، اما در حال حاضر با حدود هشت درصد کاهش، این رقم به کمتر از 47 درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که ملزومات پزشکی مصرفی در بیمارستان‌ها ارزان‌تر شده است، عنوان کرد: به ساختمان‌ها و تجهیزات فرسوده بیمارستان‌ها در بسته ارتقاء خدمات هتلینگ نیز توجه شده و بیمارستان‌ها چهار ماه فرصت دارند تا اعتبارات تعیین شده را صرف ارتقاء هتلینگ بیمارستان کنند.

سعیدی در خصوص طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم گفت: از آغاز اجرای این طرح با استقبال از سوی پزشکان مواجه شده‌ایم، در گذشته به طور میانگین هر پزشک در شهرستان 15 روز در ماه فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر این تعداد به 23 روز در ماه افزایش یافته است.

وی افزود: در موضوع مقیم کردن متخصصان در دانشگاه‌ها به 27 متخصص در اورژانس شهرستان‌ها نیاز داریم که در حال حاضر 22 نفر از آنان تامین شده است.

رئیس دبیرخانه طرح تحول نظام سلامت در خصوص بسته ارتقاء خدمات ویزیت عنوان کرد: این بخش همیشه در مراکز دولتی ضعیف‌تر از مراکز خصوصی بوده است در حالی که بیشترین تعداد پزشک در اختیار مراکز دولتی بوده است، به همین دلیل باید پزشکان دانشگاهی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نقش خود را در خدمات سرپایی افزایش دهند.

وجود بیش از 700 داروخانه در استان

دکتر حمیدرضا صابری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به وجود 700 داروخانه در استان عنوان کرد: حدود 45 شرکت پخش دارویی و پنج کارخانه داروسازی در استان وجود دارد.

وی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین کارهای معاونت غذا و دارو تامین دارو برای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی است، اظهار کرد: نزدیک به هشت درصد از داروی کشور برای استان جذب می‌شود.

صابری با بیان این‌که مشکلی در جذب دارو در سطح کشور نداریم و کمبود دارویی در سال 91 سپری شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص اقلام محدودی از داروها کمبود داریم که آن هم به دلیل برخی مسائل گمرکی است و کمبودهای جهانی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دارو یک کالا نیست که در اختیار مردم قرار بگیرد و شاید تنها کالایی در کشور باشد که بر تمام چرخه تولید و توزیع آن نظارت می‌شود.

وی در خصوص رعایت موضوعات فرهنگی محیط داروخانه‌ها افزود: اقدامات فرهنگی در خصوص محیط داروخانه‌ها مانند بحث عفاف و حجاب انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال 93 شاهد تغییرات ملموسی در این حوزه باشیم.

صابری با اشاره به این‌که در خصوص قاچاق دارو به کمیسیون قانونی دانشگاه، موارد بازدارنده را تبیین و با آن‌ها برخورد می‌کند.

وی افزود: در حوزه غذا به نظارت در استفاده از چربی در لبنیات می‌پردازیم، اما بسیاری از محصولات غذایی دیگر نیز وضعیت مشابهی دارند.

صابری افزود: حضور مسوولان فنی در دانشگاه‌ها امکان مداخله بیشتری در صنایع را فراهم می‌کند و هم‌چنین یک کمیته فنی قانونی در این بخش فعال کرده‌ایم که بعضی از قوانین آن از احکام تعزیرات نیز بازدارنده‌تر است.

استاندارسازی اطلاعات بیمارستانی تا پایان سال جاری

دکتر سیدمحمود تارا، مدیر پایش برنامه تحول نظام سلامت با اشاره به این‌که تا پایان سال 93 سیستم اطلاعات بیمارستانی استاندارد می‌شود، گفت: در 26 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد مراجعان به صورت هفتگی پایش می‌شود که نسبت به سال گذشته شاهد 11 درصد افزایش مراجعات هستیم.

وی افزود: میزان پرداختی مردم به 28 درصد و سهم پرداخت مردم نسبت به سال گذشته به 12 درصد کاهش یافته است، تعداد زایمان‌های طبیعی نسبت به سال 92، 39 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا