گوناگون

یک سوم تخلفات زیست محیطی کشور در فارس رخ می دهد

81217829 5789830

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در دیدار با رییس کل دادگستری استان فارس یاد آور شد : حمایت های همه جانبه قضایی دادگستری باعث کشف تخلفات زیادی در حوزه محیط زیست شده است .

وی عنوان کرد: ما خوش حال نیستیم که بخش تخلفات ما زیاد است و وجود تخلفات ما را نگران می کند.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: انقراض تنوع های زیستی در کشور یا استان، معلول وجود همین متخلفین است که با دست درازی و آلودگی و تخریب محیط زیست موجبات و تبعات نامیمون آسیب های زیست محیطی را فراهم می کنند.

به گفته وی در حوزه تخریب و تصرف اراضی ملی با پیگیری ها و حساسیت هایی که دستگاه قضایی نشان داد 35 پرونده در این زمینه تشکیل شد که منجر به پس گرفتن هزار و 428 هکتار از اراضی ملی شد.

ابراهیمی کارنامی همچین بیان کرد: در زمینه کشف سلاح نیز 685 مورد قبضه اسلحه مجاز، 159 اسلحه غیر مجاز و 39 اسلحه ی جنگی کشف شده اند.

وی در خصوص پرونده های قضایی تخلفات زیست محیطی در سال 93 گفت: در چند ماه اول سال جاری 459 مورد پرونده زیست محیطی تشکیل شده که 62 پرونده در زمینه قطع درختان و 75 مورد مربوط به تصرف اراضی بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت: تلاش ما این است که همکاران و محیط بانانمان را که در خط مقدم ما هستند به نحوی آموزش دهیم که وقتی مجرم و متخلفی را دستگیر می کنند با دلیل و فرضیه درست و در چارچوب قوانین باشد که در دستگاه های قضایی قابل دفاع باشد.

ابراهیمی کارنامی به چندین مورد از درخواستهای خود از دادگستری استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از درخواستهای ما مربوط به معافیت سازمان محیط زیست از پرداخت هزینه های دادرسی است چرا که بعضی از هزینه های دادرسی و کارشناسی که برای محیط زیست صادر می شود در توان پرداخت این سازمان نیست.

وی همچنین درباره توجه بین تعاملات بین اداره موقوفه و منابع طبیعی افزود: شرایط طوری نباشد که بعضی بتوانند با عنوان اوقاف دست به تصرف اراضی ملی بزنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این دیدار گفت: باید از منابع طبیعی استفاده شود اما این استفاده نباید به بهای از بین بردن محیط زیست باشد.

دکتر ذبیح الله خداییان عنوان کرد: این روزها به بهانه اشتغالزایی و سرمایه گذاری منابع محیط زیست مورد تهدید قرار می گیرد و مثلا اگر گفته می شود معدنی باید واگذار شود اداره محیط زیست باید پیگیریهای لازم را انجام دهد که تهدیدی برای محیط زیست وجود نداشته باشد.

خداییان بیان کرد: اداره محیط زیست یک دستگاه تخصصی است و سیاسی نیست که با تغییر دولت و سیاست مجبور به تغییر سیاستهای خود باشد.

وی با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی همواره جاهایی هستند که مورد تهدیدند، اظهار کرد: همیشه افراد سودجویی هستند که به اموال بیت المال نظر دارند و به دنبال این هستند که بخشی از اراضی دولت را به تصرف خود درآورند.

خداییان ادامه داد: محیط زیست از جانب جناح ها و گروه هایی در تهدید است که قصد دور زدن قانون را دارند و در نهایت به سدی به نام محیط زیست برمی خورند و قصد دارند آن را هم از سر راه بردارند.

وی با اظهار اینکه ما شرعا وظیفه داریم از منابع محیط زیست که بیت المال هستند و به دست ما سپرده شده اند، حفاظت کنیم، گفت: اعتقاد داریم که محیط زیست چیزی نیست که اگر از بین رفت قابل تجدید باشد و می دانیم که اگر گونه ای از بین رفت دیگر غیر قابل برگشت نیست.ک/2

677

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا