Mihanpostپزشکیپژوهشی

آیا برای ترک سیگار پناه بردن به سیگارهای الکترونیکی خطرناک است ؟

امروزه و با تبلیغ روش های مختلف ترک سیگار و بخصوص تبلیغ برای سیگارهای الکترونیکی، افراد علاقه زیادی به استفاده از این محصول به منظور دور شدن از مضرات نیکوتین از خود نشان میدهند غافل از این که روند برای آن ها چندان هم تغییر نمیابد و هنوز هم خطرات مصرف سیگار برای آن ها نه تنها کمتر نمی شود بلکه شاید با مصرف سیگار های الکترونیکی نیز بیشتر از گذشته شود.برای توضیح بیشتر با میهن پست همراه باشید.

سیگار الکترونیکی

در این میان لازم است بدانید که سیگارهای الکترونیکی دستگاه‌های باتری‌خوری هستند که مایعی را به بخار تبدیل می‌کنند تا کاربر این بخار را همانند دود سیگار استنشاق کند. مایعی که از طریق کارتریج‌ها به این سیگارها اضافه می‌شود، حاوی نیکوتین، مواد شیمیایی و اسانس است. از آنجا که سازمان غذا و داروی آمریکا قانونی در مورد سیگارهای الکترونیکی ندارد، تولیدکنندگان ممکن است موادی به این سیگارها اضافه کنند که برای معده سمی است و از غربالگری دقیقی عبور نکرده است.

طبق اعلامیه‌ای که از وب‌سایت جامعه بیماران سل آمریکا به دست آمده، برخی از مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی سرطان‌زا هستند. که البته بسیاری از کاربران معمولاً این سؤال را می‌پرسند که آیا این سیگارها ایمن هستند یا خیر.

اگرچه برخی از پزشکان معتقدند سیگارهای الکترونیکی بهتر از سیگارهای واقعی هستند؛ اما برخی پیشنهاد می‌کنند از روش‌های دیگری که هم ایمن هستند و هم مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته‌اند، برای کمک به ترک سیگار استفاده کنید.

سیگار الکترونیکی

اگر جامعه پزشکی نتواند در مورد این موضوع به توافق برسد، از شما نمی‌توان انتظار داشت که بتوانید تصمیمی در مورد سیگارهای الکترونیکی بگیرید.
یکی از منابع پیشرو در زمینه ارائه اطلاعات سلامتی مربوط به سیگار کشیدن، بیماری مزمن انسدادی ریه و سیگارهای الکترونیکی، جامعه بیماران سل آمریکا (ATS) محسوب می‌شود. گروهی از پزشکان بالینی و محققان برجسته از سراسر جهان گردهم آمده و این جامعه را ساخته‌اند. این جامعه هر سال در ماه مه، یک گردهمایی بین‌المللی برگزار می‌کند که متخصصان برتر در آن حضور می‌یابند تا نتایج تحقیقات جدید خود را بیان کنند و به تبادل اطلاعات بپردازند. این جامعه یکی از منابع اصلی اطلاعات است که متخصصین ریه با دسترسی به این اطلاعات در مورد دستورالعمل‌های پزشکی، تحقیقات و موضوعات آموزشی برای بیماران خود اطلاعات به دست می‌آورند.

برای این که به شما کمک کنیم تا حقایق مربوط به سیگارهای الکترونیکی را به دست آورید، در ادامه خلاصه برخی از تحقیقات کلینیکی در مورد سیگارهای الکترونیکی را که در گردهمایی سال ۲۰۱۵ به اشتراک گذاشته شدند، با شما در میان می‌گذاریم.محققان در نیوزلند متوجه شدند نرخ ترک سیگار در بیمارانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده کردند و به صورت تلفنی در مورد ترک سیگار مشاوره گرفتند، نسبت به افرادی که از بسته‌های نیکوتین استفاده کردند، بیشتر نبود. با این حال، تعداد شرکت‌کنندگان در این تحقیق برای دستیابی به نتایج قطعی کافی نبود.
تنها یک بار استنشاق سیگار الکترونیکی، رفلکس سرفه را در بیمارانی که هیچ بیماری ریوی ندارند، افزایش می‌دهد. رفلکس سرفه یکی از عوارضی است که در اثر مصرف سیگارهای واقعی ایجاد می‌شود.

Electronic cigarettes

موش‌هایی که در معرض بخار سیگارهای الکترونیکی که حاوی نیکوتین بود، قرار گرفتند، دچار التهاب و آسیب سلولی در سلول‌های ریه شدند.محققان در ایتالیا میزان مصرف سیگار واقعی توسط بیمارانی که از سیگار الکترونیکی حاوی نیکوتین استفاده می‌کردند را با میزان مصرف سیگار واقعی توسط افرادی که سیگار الکترونیکی حاوی اسانس مصرف می‌کردند را مقایسه کردند. شرکت‌کنندگان به مدت ۱۲ هفته سیگار الکترونیکی مصرف کردند. تمام شرکت‌کنندگان مصرف سیگار واقعی را بعد از این تحقیق کاهش دادند؛ اما تنها ۱۰ درصد از آن‌ها سیگار را ترک کردند. اگرچه باید توجه داشته باشید که یکی از محققان این تحقیق، مشاور یک شرکت تولیدکننده سیگار الکترونیکی بود.
در یک تحقیق که در مورد دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان در آمریکا بود، محققان متوجه شدند مصرف سیگار الکترونیکی در میان نوجوانان ۲ برابر شده و تنها ۱۰ درصد از آن‌ها قبلاً سیگاری نبوده‌اند.

در یک تحقیق که حدود ۶۰۰ بیمار در آن شرکت داشتند، تقریباً ۱۱ درصد آن‌ها قبلاً سیگار الکترونیکی را امتحان کرده بودند. ۶۸ درصد از این افراد همچنان هم سیگار عادی و هم سیگار الکترونیکی را مصرف می‌کردند. ۴۷ درصد تعداد سیگارهای عادی را کاهش داده بودند. هیچ بهبودی در عملکرد ریه یا شدت بیماری مزمن انسدادی ریه در بیمارانی که از سیگار الکترونیکی استفاده کرده بودند، وجود نداشت. این تحقیق همچنان ادامه دارد و ممکن است نتایج در آینده تغییر یابند.

بنابراین تاکنون مشخص نشده و یا سیاست های خاص در تولید این محضول باعث می شود که نخواهند مشخص کنند که آیا سیگارهای الکترونیکی ضرر دارند یا خیر.
 این سیگارها حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که باعث آسیب به ریه در حیوانات و انسان‌ها می‌شود.
 سیگارهای الکترونیکی قانونی در سازمان غذا و داروی آمریکا ندارند. در نتیجه ممکن است مواد ناشناخته‌ و مضری داشته باشند.
 ظاهراً این سیگارها به افراد سیگاری کمک می‌کنند تعداد سیگارهای واقعی که در روز می‌کشند را کاهش دهند.
 روش‌های دیگری برای کمک به ترک سیگار وجود دارد که خطر ناشناخته سیگارهای الکترونیکی را ندارند.
 بایستی تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود سیگارهای الکترونیکی مضر هستند یا خیر.

ترک سیگار

البته اگر شما سیگار معمولی می کشید معمولا روش ترک آن با کشیدن سیگارهای دیگری به لحاظ علمی اصلا منطقی نیست بنابراین اگر تصمیم دارید سیگارتان را ترک کنید؛ اما نمی‌توانید تصمیم خود را عملی کنید؟ آیا سیگار را ترک می‌کنید؛ اما تنها چند روز می‌توانید دوام بیاورید؟ آیا سیگار کشیدن باعث تضعیف شما شده است؟ آیا فکر می‌کنید هرگز راهی برای ترک سیگار پیدا نخواهد کرد؟  باید به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید؟

قبل از هر چیزی باید بدانید تنها نیستید: اعتیاد به نیکوتین قدرتمند است. در نتیجه ترک سیگار برای بسیاری از افراد تلاش زیادی می‌طلبد. با این حال، شما می‌توانید سیگار را با موفقیت ترک کنید و خبر خوب این است که هر سال هزاران نفر سیگار را ترک می‌کنند. بسیاری از افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، در ابتدا مثل شما فکر می‌کردند؛ اما در نهایت موفق شدند.

چگونه افراد سیگاری موفق به ترک سیگار می‌شوند؟: این افراد چگونه احساس لزوم را به احساس اجبار تبدیل کردند؟ چگونه آرزوی ترک سیگار را به واقعیت تبدیل کردند؟
اگرچه هیچ روش معجزه‌آسایی وجود ندارد که ترک سیگار را راحت و بدون درد به سرانجام برساند؛ اما اقداماتی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید تعهد لازم برای ترک دائمی سیگار را ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید، ذهنتان را تغییر دهید: افراد سیگاری معمولاً روشن کردن یک سیگار را به عنوان یک سرگرمی لذت‌بخش می‌دانند. سیگار راحتی، سرگرمی و همدمی ایجاد می‌کند یا حداقل این افراد این طور فکر می‌کنند. همچنین این افراد ترک سیگار را با احساس درد، بدبختی و ازخودگذشتگی ارتباط می‌دهند و بیشتر اوقات این احساسات متفاوت وجود دارد و به صورت نیمه خودآگاه تقویت می‌شوند.
این احساسات در زیر سطح تفکرات افراد سیگاری وجود دارند. در نتیجه افراد سیگاری عقاید ناسالم و نادرست را به عنوان واقعیت‌های زندگی می‌پذیرند. در حالی که در واقعیت این احساسات، برداشت‌های تحریف‌شده از واقعیت محسوب می‌شوند.
طبق تحقیقات، یک فرد عادی روزانه شصت هزار فکر در ذهن دارد. درصد قابل‌توجهی از این افکار منفی هستند و معمولاً به خودمان مربوط می‌شوند. ما معمولاً بدترین انتقادها را از خود داریم.
اولین قدم برای ترک سیگار، ایجاد اراده برای ترک سیگار است که مستلزم یادگیری نحوه توجه به چیزهایی است که به خود می‌گوییم و تصحیح اظهارنظرهای غلط است. این کار به تمرین و صبر نیاز دارد؛ اما اگر ادامه دهید، هر روز به تفکراتی که در ذهنتان وجود دارد، گوش دهید، به ماهیت دوم شما تبدیل می‌شود. این موضوع در مورد تصحیح افکاری که درست نیستند نیز صادق است.

شرطی‌سازی ذهن: همان‌طور که بدن را شرطی می‌کنیم تا قدرت و تحمل داشته باشد، شرطی‌سازی ذهن نیز تمرینی برای ایجاد ارتباطات جدیدی است که به شما کمک می‌کند سیگار کشیدن را به گذشته ربط دهید.
با افکاری شروع کنید که به نفع شما نیستند. زبان را تغییر دهید. افکار خود را مجدداً طوری بسازید که به شما کمک کنند. به عنوان مثال اگر به خود می‌گویید:

«من از این مهمانی لذت نخواهم برد؛ زیرا نمی‌توانم سیگار بکشم. من تک‌تک دقایق مهمانی احساس تنفر و بدبختی خواهم داشت. در واقع، حالا که به این موضوع فکر می‌کنم، می‌بینم من بدبخت هستم».

نتیجه چه خواهد شد؟ در بهترین شرایط در مهمانی احساس محرومیت و ناراحتی خواهید داشت. صحنه برای وقفه‌ای مختص سیگار کشیدن آماده شده؛ زیرا به صورت نیمه خودآگاه به خود پیام می‌دهید که ترک سیگار ازخودگذشتگی است. تمرکز خود را به روش زیر تغییر دهید و زبان را تصحیح کنید:

«شرکت در این مهمانی که سیگار کشیدن در آن ممنوع است، یک چالش است. من ممکن است احساس خوبی نداشته باشم؛ اما شرایط موردنیاز برای تمرین یادگیری نحوه زندگی بدون سیگار را خواهم داشت. بالاخره تمرین مؤثر واقع می‌شود. من می‌دانم این ناراحتی‌ها مرحله موقتی از بهبود اعتیاد به نیکوتین هستند».

اگر به طور مثبت با خود صحبت کنید، به طور مثبت عمل خواهید کرد. زمانی که مهمانی را بدون سیگار بگذرانید، راحت‌تر می‌توانید اصلاحات مثبتی را که دفعه بعد ایجاد خواهید کرد، باور کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا