گوناگون

اتصال سامانه های اقتصادی از بروز فساد مالی پیشگیری می کند

81192407 5745856

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «اسحاق جهانگیری» روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، اظهارداشت: سامانه های مجزا در گمرک، مالیات، سیستم بانکی و بورس باید به یکدیگر متصل شوند.

وی، یکی از اصلی ترین چالش های جمهوری اسلامی ایران را موضوع دستیابی به توسعه کشور دانست و افزود: با توجه به منطقه ای که ما در آن قرار گرفته ایم و وضعیت اقتصادی کشورهای آن نباید این تصور در میان مردم ایجاد شود که ما از نظر توسعه ای در سطح مطلوبی قرار نداریم.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری این که در سند چشم انداز 1404 تاکید شده است جمهوری اسلامی ایران باید در این سال به قدرت اول منطقه تبدیل شود، گفت: یکی از چالش هایی که ما با آن روبه رو هستیم مساله بیکاری و ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان جویای کار است.

جهانگیری یادآور شد: بررسی های ما در شورای اشتغال نشان می دهد که اقتصاد ایران برای برون رفت از این چالش باید یک تا یک و نیم میلیون شغل پایدار ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: در زمانی که من وزیر صنایع و معادن بودم این نکته مطرح بود که یک میلیون شغل در کشور مورد نیاز است؛ بررسی های انجام شده نشان داد که برای ایجاد یک میلیون شغل نیاز به رشد اقتصادی 8 درصدی و رشد سرمایه گذاری 12 درصدی هستیم.

جهانگیری تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی تامین بیش از یک میلیون شغل احتیاج به رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: وقتی در سال 91 رشد اقتصادی منفی 6.3 و رشد سرمایه گذاری منفی 21.9 بود برای ایجاد شغل مورد نظر به رشد اقتصادی بیش از 8 درصد و رشد سرمایه گذاری بیش از 12 درصد نیاز بود.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: ما در دولت درمورد این موضوع بحث های زیادی داشتیم و امروز صبح در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به مناسبتی بحث بورس و بازار سرمایه مطرح شد چگونه ابزارهای مختلف را به کار گیریم تا منابع مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

جهانگیری ادامه داد: مهم ترین اولویت دولت در این بخش این است که منابع مالی را برای خروج از رکود و سرمایه گذاری جذب کند؛ با اکثر وزیران بخش های اقتصادی در این زمینه جلساتی برگزار کرده و به طرح هایی دست یافته ایم.

وی ادامه داد: یک مجموعه طرح های پیش نیاز توسعه در کشور ضروری است که باید تامین مالی شوند؛ به عنوان نمونه مجموعه میادین مشترک نفتی که احتیاج به سرمایه گذاری چند 10 میلیارد دلاری دارد تا برداشتی چند برابر داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: طرح های پارس جنوبی و دهها طرح نیمه آماده در صنعت پتروشیمی و طرح هایی در حوزه های راه، بنادر، صنعت، صنایع معدنی مثل مس و آلومینیوم وجود دارد که باید تامین مالی شود و به سرعت در آن سرمایه گذاری انجام شود.

جهانگیری با یادآوری این که نظام بانکی در دوره های اخیر بسیار مظلوم واقع شده است، گفت: نظام بانکی بار اصلی تجهیز منابع مورد نیاز توسعه را در سال های اخیر به دوش کشیده است که این موضوع قابل تقدیر است.

وی همچنین گفت: در سال گذشته، 230 هزار میلیارد تومان منابع توسط نظام بانکی در اختیار بنگاه های مختلف قرار گرفت و در سال جاری انتظار داریم که نظام بانکی منابع بیشتری برای خروج از رکود به تجهیز منابع بپردازد.

وی تصریح کرد که از بازار سرمایه نیز انتظار جدی وجود دارد که بعد از عمر نزدیک به 50 سال بورس تهران و با توجه به تشکیل نهادهای مورد نیاز این بخش، در این مقطع خود را برای تامین مالی طرح های بزرگ مجهز کند.

معاون اول رییس جمهوری از بورس تهران خواست این مساله را به عنوان مسوولیت جدید خود برعهده گیرد و ساز و کارها را مشخص کنند.

جهانگیری ادامه داد: حتی اگر نیاز به قوانین و مقررات جدید و حمایت های دولت در این بخش است برای ایجاد ساز و کارهای مناسب آن را اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش شرکت های بیمه ای در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: شرکت های بیمه در این راستا می توانند آرامش را در فضای سرمایه گذاری حاکم کنند.

وی همچنین با یادآوری بهره برداری از نخستین مرکز میانی امضای دیجیتال در بازار سرمایه که امروز همزمان با افتتاح هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گشایش یافت، خاطرنشان کرد: اراده ای جدی در دولت وجود دارد که باید سیستم الکترونیکی را در همه بخش ها ساری و جاری کند و سامانه ها را در جاهایی که لازم است، شکل دهند.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: دولت یازدهم در نظر دارد دولت الکترونیک را در این دوره به صورت واقعی شکل دهد.

جهانگیری یادآور شد: این که در مقطعی از زمان یک نفر از سیستم بانکی برای واردات ارز دریافت می کرد و معلوم نبود آیا کالایی وارد می شد یا خیر، با ارتباط بین سامانه های گمرکی، بانکی، بورس و مالیات این روابط اقتصادی به صورتی شفاف، مشخص می شود.

هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه امروز با حضور 360 شرکت داخلی و خارجی افتتاح شد.

این نمایشگاه که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده است از فردا کار خود را به صورت عملی آغاز می کند.

هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه تا 21 خردادماه ادامه دارد.

سیام(3)**9189**9132**1336

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا