گوناگون

اعتبارات ناچیز پیشگیری از اعتیاد در البرز/ درمان اعتیاد نسخه عملیاتی می خواهد

به گزارش خبرنگار مهر، سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مخواد مخدر استان البرز به ریاست سید حمید طهایی استاندار و با حضور اعضای این شورا پیش از ظهر یکشنبه در محل استانداری در کرج برگزار شد.

این نشست با نمایش فیلمی مستند درباره اعتیاد و مواد مخدر آغاز شد و پس از آن رئیس کمیته فرهنگی – پیشگیری شورای هماهنگی مواد مخدر استان با اشاره به سند جامع پیشگیری از اعتیاد گفت: این سند در سال 90 تدوین و ابلاغ شده و باید سالیانه 40 درصد آن عملیاتی می شد اما تا کنون تنها 10 درصد کار انجام شده است.

حمیدرضا عسگری مورودی اظهار داشت: اجرای بُرش استانی این سند نیازمند توجه و همکاری تمام مسئولان با تاکید بر آموزش و پیشگیری است تا بتوانیم از ابعاد فاجعه آمیز این پدیده شوم جلوگیری کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سرانه پیشگیری از اعتیاد در البرز بسیار محدود است، یادآور شد: در حال حاضر سرانه پیشگیری از اعتیاد در این استان کمتر از 150 تومان است که با این میزان اعتبار نمی توان حتی اقدام کوچکی انجام داد.

وی خواستار تخصیص اعتبارات مورد نیاز در مباحث مرتبط فرهنگی و پیشگیری شد و گفت: سرمایه گذاری در این حوزه می تواند از تخصیص اعتبار در سایر بخشها از جمله درمان، تبعات و آسیب های مختلف اجتماعی و … بکاهد  این در حالیست که میزان اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته 250 میلیون تومان بود که با توجه به جمعیت استان رقمی بسیار ناچیز محسوب می شود.
 
رئیس کمیته فرهنگی- پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با ارائه آماری در خصوص تعداد معتادان استان گفت: براساس آمارها 80 هزار معتاد به انواع مواد مخدر در البرز سکونت دارند که بیش از نیمی از آنان را افراد معتاد به مواد مخدر صنعتی تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: این موضوع و همچنین کاهش سن اعتیاد در کشور از جمله استان البرز با توجه به جمعیت بالای دانش آموزی استان زنگ خطر بسیار جدی است که باید با فرهنگ سازی و ورود جدی به مباحث آموزشی و پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.

IMG14401077

تعداد مراکز نگهداری معتادان البرز ناکافی است

 در ادامه این نشست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از ناکافی بودن تعداد مراکز نگهداری معتادن در البرز خبر داد که پاسخگوی نیاز استان نیست.

علی اسدیان با اشاره به مرکز نگهداری معتادان در کرج که از سال 90 راه اندازی شده است، گفت: این تاکنون به شش هزار نفر از مراجعان و بهبود یافتگان خدمات مختلف ارائه کرده است.

وی افزود: این مرکز در سال جاری هزار و 258 نفر پذیرش داشته و هزار و 364 نفر نیز از این مرکز ترخیص شده اند.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 250 نفر در مرکز بازپروری معتادان نگهداری می شوند، یادآور شد: با توجه به اینکه طول درمان این افراد در حداقل بازه زمانی سه ماهه در نظر گرفته می شود نمی تواند پاسخگوی همین تعداد نیز باشد. بنابراین اتخاذ تدابیر اساسی برای کاهش مشکلات این مرکز ضرورتی است که باید مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

به گفته وی بر اساس استانداردهای موجود برای هر 100 نفر معتاد باید یک پزشک، یک روانشناس و یک پرستار پیش بینی شود که بتوانند به درستی به ارائه خدمات مطلوب و مناسب برای معتادان بپردازند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از وجود مراکز متعدد و مرتبط با موضوع اعتیاد پرداخت و گفت: هم اکنون در سطح استان البرز 188 مرکز درمانی وابسته به مواد مخدر، 103 مرکز اقامتی میان مدت و شش مرکز کاهش آسیب وجود دارد.

به گفته وی دو مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری و یک مرکز بخش درمانهای بستری نیز وجود دارد که با توجه به حجم مراجعات صورت گرفته از سوی مردم باید افزایش یابد.

اسدیان در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از تلاشها و خدمات صورت گرفته مسئولان در جهت مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: به واسطه تلاشهای صورت گرفته از سوی دستگاه های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر از جمله نیروی انتظامی، اطلاعات، بسیج و… طی شش ماهه نخست سال جاری بیش از شش تن انواع مواد مخدر کشف، 14 کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی منهدم و بیش از 9 هزار و 500 نفر نیز دستگیر شدند.

درمان اعتیاد نسخه عملیاتی می خواهد

استاندار البرز در این نشست با اشاره به پخش فیلم مستند درباره اعتیاد در ابتدای این نشست، خواستار مشاهده این فیلم از سوی مردم و مسئولان و پرداختن به موضوعات مرتبط با آن شد و گفت: مشاهده صحنه های دردناک و تاثربرانگیز تلنگری بر مردم و مسئولان است تا بدانند چگونه باید با این واقعیت ها مواجه شده و برای آنها نسخه های عملیاتی بپیچند.

وی اظهار داشت: تجربه نشان داده که حضور مردم در کنار مسئولان منجر به کاهش آسیب های اجتماعی می شود از همین روی باید به این مهم توجه بیشتری داشته باشیم.

طهایی تنها راه موفقیت و عملیاتی شدن طرح ها و برنامه های مختلف را آگاهی خانواده ها از بلایای خانمانسوز اعتیاد و هشدار آنان به جوانان و نوجوانان دانست و گفت: طی سالهای بعد از انقلاب اقدامات مختلفی صورت گرفته اما نتایج آن بیانگر این موضوع است که نگاه خانواده ها و مردم به این پدیده شوم اجتماعی عمیق نیست.

استاندار البرز در پایان بر پیگیری سند جامع پیشگیری از اعتیاد از سوی دستگاههای استانی تاکید کرد و خواستار تخصیص اعتبارات فرهنگی از سوی دستگاه ها، احداث گرمخانه در نقاط مختلف استان و مکان یابی مناسب برای احداث اردوگاه بازپروری در استان شد و یادآور شد: زمانی می توانیم به اهداف پیش بینی شده در سند جامع پیشگیری از اعتیاد جامه عمل بپوشانیم که در کنار اقدامات اجرایی مسئولان، نگرشی عمیق به این پدیده داشته باشیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا