Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 به زودی به سمت زمین سقوط خواهد کرد ؟

ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 یکی از مهمترین خبرهای دو سال اخیر حوزه هوافضا مبنی بر خارج شدن کنترل آن از دست چینی ها و سرگردانی آن در فضا بوده است . خبری که 29 دیماه نیز با عنوان سقوط ایستگاه فضایی چین و به نقل از وبسایت dailystar در میهن پست منتشر کردیم. و حالا چین که رسما عنوان کرده است که ارتباطش را با ایستگاه فضایی Tiangong-1 از دست داده است ، منتظر سقوط آن نشته است. چرا که احتمالا در همین ماه با زمین برخورد خواهد کرد.

ساخت ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 اگر چه برنامه ای جدی در حوزه هوافضا برای این کشور محسوب می شد و در این راستا نیز ایستگاه فضایی سرنشین دار چین و اداره امور فضای خارجی سازمان ملل (UNOOSA) از آغاز یک برنامه مشترک خبر داده بودند که در این برنامه به اعضای سازمان ملل این امکان را می داد تا در ایستگاه فضایی چین آزمایشات مختلفی را انجام دهند. موضوعی که برای چینی ها سرانجام خوشی نداشت و حالا همه مردم دنیا و بخصوص دانشمندان هوافضا در انتظار سقوط ایستگاه فضایی چین نشسته اند.

در این میان و توضیح بیشتر این که در ماه ژانویه 2018 ، چین اعتراف کرد که کنترل اایستگاه فضایی چین Tiangong-1 را از دست داده است. هیچ نشانه‌دای وجود ندارد که ممکن است این ایستگاه کجا فرود بیاید و زمان دقیقی از برخورد با جو زمین در دست نیست.

برآوردهای پیچیده تخمین زده‌اند که این ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 در حالی حدودا 24 مارس به سمت زمین سقوط خواهد کرد که حرکت این ایستگاه توسط آژانس فضایی اروپا ESA دنبال می‌شود و آژانس فضایی اروپا نیز تخمین زده است که  ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 در دوره زمانی بین 24 مارس الی 19 آوریل به جو زمین سقوط می‌کند.

با توجه به برآورد غیردقیق بازگشت ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 به زمین، آژانس فضایی اروپا مسیر ایستگاه فضایی را در طول این ماه به طور دائم دنبال می‌کند.

ایستگاه فضایی چین Tiangong-1

با توجه به مسیر فعلی این ایستگاه، در نزدیکی عرض‌ های شمالی فرود خواهد آمد. این بدین معنی است که در اطراف شمال ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، پرتغال، یونان، چین، خاورمیانه و کشورهای دیگر فرود خواهد آمد و البته به گفته کارشناسان، شاید فقط مقدار کمی از بقایای Tiangong-1 سالم به زمین برسد.

این طور که گفته می‌شود، احتمال برخورد بقایای این ایستگاه فضایی چین به کسی، بسیار بسیار کم است و در این میان کارشناسان همچنین اشاره می‌کنند که تاکنون در تاریخ، هیچ کس از بازگشت دستگاه‌ها و فضاپیماهای مستعمل و از کار افتاده صدمه ندیده است.

ایستگاه فضایی چین Tiangong-1 اولین ایستگاه فضایی ساخته و پرتاب شده توسط چین است. چین در ماه مارس 2016 اعلام کرد که برقراری ارتباط با ایستگاه فضایی متوقف شده است. طبق گفته سازمان هوافضا، دنبال کنندگان آماتور ماهواره‌ها ادعا می‌کنند که ارتباط این ایستگاه از ژوئن 2016 قطع شده است.

در هنگام فرود به زمین ممکن است مواد خطرناکی روی ایستگاه فضایی وجود داشته باشد. یک ماده بسیار سمی و خورنده به نام “هیدرازین hydrazine  می‌تواند از سقوط و برخورد جان سالم به در ببرد. اگر در میان مواد بازگشتی یافت شود، لمس یا استنشاق گاز آن خطرناک است.

در اصل، برنامه‌ریزی شده بود که بازگشت این ایستگاه کنترل شده باشد، چنان که هنگام بازگشت موتورها سرعت آن را کاهش دهند تا به آرامی به سمت یک منطقه بزرگ و غیرمسکونی در اقیانوس آرام جنوبی فرود بیاید.

زمانی که چین کنترل موتورهای آن را از دست داد، این برنامه‌ها نیز بر باد رفت. چین هنوز اعلام نکرده است که دقیقا چه زمانی کنترل ایستگاه فضایی را از دست داده است. نام  تیانگونگ-1 به معنی  قصر بهشتی  است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا