گوناگون

بازنگری در عرصه «سیلک» همچنان در دستور کار

پرونده‌ی بازنگری در حریم محوطه‌ی باستانی «سیلک» توسط معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بار دیگر باز شد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اوایل آذرماه 1391 بحث‌هایی درباره‌ی بازنگری دوباره در عرصه و حریم سیلک مطرح شد و 10 آذرماه همان سال، محسن مصلحی – سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان – از رسیدن به مراحل پایانی پیگیری‌ها در طرح بازنگری در عرصه و حریم سیلک براساس مطالعات دقیق باستان‌شناسی و داده‌های ماهواره‌ای خبر داد.

اما همان زمان، بسیاری از باستان‌شناسان از جمله جلیل گلشن، ناصر نوروززاده چگینی و دکتر صادق ملک شهمیرزادی این اتفاق را برای محوطه‌ی تاریخی سیلک ناگوار و اشتباه دانستند. با این وجود، امروز باز هم صحبت‌هایی درباره‌ی انجام برخی اقدامات در راستای بازنگری در حریم سیلک مطرح می‌شود.

در این‌باره، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با تأکید بر این‌که بحث بازنگری در حریم سیلک هنوز در دستور کار قرار دارد به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر یک تیم کارشناسی با هدف بررسی حریم محوطه، در این منطقه حضور دارد تا نخست حریم کنونی را بررسی و نتیجه را به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه کند و سپس در صورت نیاز، تیم بزرگ‌تری برای بازنگری انتخاب و به محوطه‌ی سیلک اعزام شود.

محمدحسن طالبیان با اشاره بازدیدش از این محوطه‌ی تاریخی، به ساخت‌وسازهای انجام‌شده توسط اهالی بومی اشاره و اظهار کرد: انتظار داشتم عرصه‌ی تاریخی سیلک سامان‌دهی و تا حدی کنترل شده باشد؛ ولی متأسفانه این‌گونه نبود؛ ساخت‌وسازها از ارتفاع مجاز برای این محوطه بیشتر شده و مجموعه تحت تأثیر قرار گرفته است. بنابراین باید برای برطرف کردن آن پیگیری‌ها و کنترل‌های مورد نیاز انجام شود.

وی همچنین با اشاره به باند سبزی که در اطراف محوطه‌ی تاریخی سیلک قرار دارد، ادامه داد: در حال نقشه‌برداری از این باند هستیم، تا مشخص شود چه اندازه از فضای سبز محوطه هنوز تهدید به ساخت‌وساز نشده است. سپس مستندنگاری به‌صورت کامل انجام می‌شود و می‌توانیم با تعامل با شهرداری و دستگاه‌های مختلف، این باند سبز را از ساخت‌وساز نجات دهیم و اغتشاشات بصری در اطراف سیلک را برداریم.

طالبیان از بین بردن نابسامانی‌ها در سیلک را کار راحتی ندانست و اضافه کرد: با آغاز این پروژه، دست‌ کم این قضیه اهمیت دارد که سامان‌دهی سیلک را به‌طور جدی آغاز کرده‌ایم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا