گوناگون

برخوداری شش هزار روستایی اسفراین از مزایای طرح ترسیب کربن

81205437 5768229

به گزارش ایرنا، این طرح با مشارکت دفتر عمران سازمان ملل متحد اجرا می شود که در زمان بندی پنج ساله، هر سال 200 هزار دلار برای اجرای این طرح هزینه خواهد شد.

ˈموسی صابریˈ روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی بیان زدایی در جریان بازدید از حوزه اجرای این طرح گفت: طرح ترسیب کربن در سطح 120 هزار هکتار از عرصه های بیابانی 28روستای منطقه و با محوریت توسعه روستایی با مشارکت مردم محلی اجرا خواهد شد.

فرماندار اسفراین نیز گفت: تلاش خواهیم کرد در یکی دو سال آینده منطقه را به وضعیت مورد قبول رسانده و تحولی را در این مناطق ایجاد کنیم.

ˈمهدی عابدیˈ افزود: حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده، نیازمند عزمی ملی برای احیا، توسعه و بهره برداری پایدار است و باید همه مردم بویژه مسوولان نسبت به این موضوع مهم مشارکت و احساس مسوولیت کنند.

شهرستان 127 هزار نفری اسفراین 450 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که عمده آنرا

مناطق بیابانی تشکیل می دهد.

علاوه بر تخصیص یک میلیون دلار اعتبار بین المللی برای اجرای طرح ترسیب کرین در اسفراین، سال گذشته دو میلیارد ریال اعتبار نیز از محل منابع ملی و استانی اختصاص یافت که برای هفت سال، 40 میلیارد ریال اعتبار از همین محل به این طرح اختصاص خواهد یافت.

آموزش روستاییان، اجرای طرح های اشتغالزای صنایع دستی، سپردن اجرای طرح ها به مردم، استعدادیابی برای اجرای طرحهای کشاورزی از جمله کشت پسته و زعفران، اجرای طرح های دامپروری از جمله شترداری و کشت علوفه از برنامه های این طرح است.

استفاده از دانش بومی روستاییان، ایجاد تعاونی و اختصاص تسهیلات برای اجرای طرح ها از دیگر اقداماتی است که در قالب طرح ترسیب کربن اجرایی می شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، 183 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان بیابانی است که از این سطح 94 درصد مناطق برداشت و تنها شش درصد منطقه رسوب گذاری است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است. ک/2

7183/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا