گوناگون

تهیق یادگاری از ماقبل تاریخ است؟ ‌

‌یک باستان‌شناس گفت: تهیق نوع مدرن پناهگاه‌های انسان‌های ما قبل تاریخ است که آثار آن دوران را شاید بتوان در اکتشافاتی که در آینده صورت می‌گیرد، به دست آورد. انسان‌های ماقبل تاریخ اشکفت‌هایی را در مناطق مختلف از جمله حاشیه رودخانه با عمق ده‌ها متر ایجاد می‌کردند.

محمد ناصری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، گفت: در استان مرکزی شهرها و روستاهای زیرزمینی و نیز سنگ‌نگاره‌های فراوانی وجود دارد.

وی درخصوص دستکن 900 ساله‌ی تهیق که در روستایی به همین نام در شهرستان خمین واقع شده، به وسعت این دستکن تاریخی به عنوان یکی از عجایب آن اشاره و اظهار کرد: به احتمال زیاد این شهر زیرزمینی حدود 4.5 کیلومتر وسعت دارد، ولی از آنجا که این منطقه در آغاز اکتشافات قرار دارد، وسعت دقیق آن را نمی‌توان برآورد کرد.

‌ناصری‌فرد به قدمت باشکوه این مکان بی‌نظیر اشاره و بیان کرد: نظر من بر این است که این مکان مأمن انسان اولیه بوده ولی اوج هیاهوی این شهر زیرزمینی با توجه به آثار کشف شده در دوره سلجوقیان بوده است.

این باستان‌شناس از احتمالات و عجایب نهفته در این شهر تاریخی سخن گفت و اظهار کرد: پیدا شدن آثار تاریخی کهن‌تر و نیز آثاری که نشان‌دهنده بخشی از فرهنگ مردم این مرز و بوم باشد خیلی دور از ذهن نیست.

این محقق بیان کرد: تهیق نوع مدرن پناهگاه‌های انسان‌های ما قبل تاریخ است که آثار آن دوران را شاید بتوان در اکتشافاتی که در آینده صورت می‌گیرد به دست آورد. انسان‌های ماقبل تاریخ اشکفت‌هایی را در مناطق مختلف از جمله حاشیه رودخانه با عمق ده‌ها متر ایجاد می‌کردند.

وی ادامه داد: از جمله کارایی این مکان‌ها تشکیل نشست‌های جمعی در سرمای خشک و خشن آن روزگار و استفاده از گرمای بدن یکدیگر بوده است.

این محقق آثار باستانی تصریح کرد: با به وجود آمدن روستاها و بعد از آن شهرها به علت نبود دولت مرکزی از این مکان‌ها در زمان حمله دشمن به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند که در زمان حمله افغان‌ها و مغول‌ها بیش از هر زمانی از این مکان‌ها استفاده شده است.

روستای تهیق از توابع کمره در پنج تا هفت کیلومتری شهر خمین در استان مرکزی واقع شده و دستکن زیرزمینی تهیق در سال 1385 به شماره ثبت 18015 در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت این شهر تاریخی به عنوان یکی از زیباترین دست‌کن‌های کشور عنوان کرد: در فصل اول کاوش این شهر که 85 روز به طول انجامید 600 متر مربع شهر با هزینه 40 میلیون تومان مرمت شده است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا