گوناگون

ریشه بحران معوقات مالی در ساختار نظام بانکی است

“عبدالرضا داوری” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مسئله معوقات بانکی اظهار داشت: ریشه بحران معوقات بانکی در ساختار نظام بانکی است.
 
 وی در ادامه گفت: با بررسی پرونده بدهی‌های بانکی مشخص شده است که تعدادی از بدهکاران در مسیر تولید و تجارت فعالیت می‌کردند اما از یک طرف به دلیل غیرمنطقی بودن رقم سودهای بانکی در ایران(ده برابر رقم جهانی سود وام بانکی برای کار تولیدی)و فشارهای دیگری مثل بحران ارزی که بر دوش تولید کنندگان است، بعضا آنها را در یک شرایط غیررقابتی قرار می‌دهد که در عرضه محصولات دچار مشکل می‌شوند.
 
داوری تصریح کرد: مسئولین باید بیشتر تلاش خود را بر اصلاح پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان معطوف کنند، به این صورت که پرداخت تسهیلات بانکی به جای شیوه مبادله‌ای به روش مشارکتی تغییر یابد یعنی ساختار بانکی و پروژه‌هایی تحت حمایت مالی بانک‌ها با مشارکت خود بانک‌ها انجام شود و کارشناسان  بانکی این پروژه‌ها را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و سود و زیان این پروژه‌ها بررسی شوند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد:  اگرنظام بانکی در پروژه‌هایی که تسهیلات ارائه می‌دهد خود نیز مشارکت داشته باشد ریسک این فعالیت‌ها به شدت کاهش یافته و به تبع آن بحران بدهی‌ها پیش نخواهد آمد.

گفتنی است؛ مطالبات معوق بانکی در حالی به رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که
سرچشمه آن طرح‌های اشتغالی زودبازده و آزاردهنده اعلام شد. در عین حال عدم
توانايي توليدکنندگان نسبت به بازپرداخت وام‌ها و تعهدات اخذ شده، دليل
مهمی است که میزان معوقات بانکي در اقتصاد کشور را تحت‌تاثير خود قرار داده
است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا