گوناگون

ساخت و ساز در باغ های همدان تهدیدی برای زمین های کشاورزی

81198030 5755467

به گزارش ایرنا تب گسترده ساخت و سازهای غیر مجاز و ویلاسازی در دل مزارع و زمین های کشاورزی و گسترش بی رویه سکونتگاه ها و تغییرکاربری باغ های مجاور روستا و شهرها به یک معضل اساسی در اراضی کشاورزی همدان تبدیل شده است.

همدان نیز همانند برخی از استان های کشور شاهد تغییر کاربری های غیرمجاز در زمینه کشاورزی شده و هر روزه معضل ویلا سازی در مناطق کشاورزی و سرسبز همدان افزوده می شود.

این ساخت و سازهای غیر مجاز علاوه بر نابودی منابع طبیعی تاثیر زیادی در کاهش میزان تولید برخی از محصولات کشاورزی خواهد داشت که برای جلوگیری از این تهدید باید راهکارهای اساسی توسط مسوولان اندیشیده شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان همدان در این زمینه گفت: برخی از مردم به دلیل ناآگاهی و بر اساس برخی از شایعات با دستان خود باغات را از بین برده و نمای زیبا باغ را برهم می زنند.

ˈجواد رشیدیˈ افزود: زمین هایی که فاقد سند عرصه هستند زمین کشاورزی است و برای آنان مجوز ساخت و ساز صادر نمی شود و در سال جاری نیز سخت گیری های زیادی در این ارتباط انجام شده است.

وی گفت: بر اساس نظارت و بررسی ها تاکنون 200 فقره ساخت و ساز غیر مجاز در باغات شهرستان همدان شناسایی شده است .

وی با بیان اینکه حداقل میزان سطح زمین برای صدور مجوز برای تغییر کاربری پنج هزار متر مربع است گفت: در شهرستان همدان این میزان به یک هزار متر کاهش یافته است و در برخی از موارد به دلیل تقسیم زمین بین ورثه باغ های 200 تا 250 متری نیز وجود دارد که مالکان آن خواستار امکانات هستند.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری همدان نیز گفت: همدان از گذشته های دور دارای باغ های فراوان بوده و به دلیل تغییر کاربری و سلیقه ای عمل کردن برخی از مسوولان، این باغ ها رو به نابودی هستند.

ˈمحمد علی محمدیˈ افزود: برخی از افراد به گمان اینکه با مجوز تغییر کاربری در زمینه کشاورزی می توانند هر گونه ساخت و ساز را انجام دهند اقدام به ساخت و ساز در باغ ها کرده و از این طریق توانستند از شرکت های خدمات رسان مجوز دریافت کنند.

وی اضافه کرد: زمین های حیدره به امامزاده محسن و سد اکباتان، خانه باغی زیادی ساخته شده است که هیچکدام از این ساخت ها مجوز ندارند.

محمدی با بیان اینکه نباید مجوز ساخت به این گونه باغ ها داده شود از مدیران دستگاه های اجرایی خواست: با حساسیت بیشتری به این موضوع نگاه کنند.

وی اضافه کرد: دادن خدمات توسط شرکت های خدمات رسان به این باغ ها موجب می شود که نقطه جمعیتی جدیدی در این مناطق ایجاد شود که این امر بسیار نگران کننده است و چند سال آینده اثری از باغ ها نخواهد ماند.

فرماندار همدان نیز با بیان اینکه افزایش این ساخت و سازها در باغ ها به دلیل یک نوع کوتاهی توسط مسوولان دستگاه های اجرایی است.

ˈعلی تعالیˈ افزود: در این ساخت و سازهای غیرمجاز به منابع طبیعی تعرض شده است و در این سهل انگاری همه دستگاه های اجرایی نقش دارند.

وی اضافه کرد:باید با تشکیل یک کمیته و ایجاد توافق نامه بین دستگاه های خدمات رسان و جهاد کشاورزی فرایند واگذاری خدمات مشخص شود.

تعالی با بیان اینکه باید از روند ساخت و سازها جلوگیری کرد چرا که این ویلا سازی ها در چند سال آینده تبدیل به برج سازی و آپارتمان سازی خواهد شد گفت: با همکاری دستگاه قضایی باید با جدیت با آنان برخورد شود و در مرحله اول چند نمونه ساخت و ساز تخریب شوند.

در سال های گذشته ساخت و ساز و ویلا سازی در باغ های همدان از جمله حیدره، عباس آباد و روستاهای سد اکباتان وضعیت نامناسبی را در شهر زیبا و تاریخی همدان ایجاد کرده است.

7523/576/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا