گوناگون

سیاست های تحقیق و توسعه بزودی منتشر می شود

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز سه شنبه در پیامی به همایش بزرگ تحقیق و توسعه صنایع و معادن با رویکرد اقتصاد مقاومتی افزود: با توجه به اینکه شرط اساسی دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای بخش صنعت، معدن و تجارت افزایش قدرت رقابت پذیری بنگاه های فعال در این بخش عظیم اقتصادی است راهی جز سیاستگذاری و اجرای برنامه های ویژه توانمندسازی بنگاه های مذکور در عرصه رقابت منطقه ای و جهانی متصور نیست.

وی با بیان اینکه تجربه کشورهای توسعه یافته و همچنین مطالعات و نظرات اندیشمندان برجسته کشور نشان می دهد که ارتقای قدرت رقابت پذیری از مسیر توسعه مطالعات و پژوهش های کاربردی و توسعه ای قابل دستیابی است، اضافه کرد: این ساز و کارها در بخش های مختلف سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرایی کشور و به خصوص مشارکت بنگاه های تولیدی دولتی و خصوصی ایجاد شده که به طور روز افزون بر کیفیت و کمیت آنها اضافه می کند.

به گفته نعمت زاده، انعقاد صدها قرارداد پژوهشی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه، پژوهشگاه، پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و تکنولوژیکی و صدور بیش از یک هزار و 500 گواهی تحقیق و توسعه برای بنگاه های تولیدی که نزدیک به یک هزار مورد آن رسما دارای پروانه تحقیق و توسعه است و همچنین اظهار بیش از سه هزار و 500 بنگاه صنعتی و معدنی در طرح به روزرسانی اطلاعات واحدهای صنعتی و معدنی مبنی بر دارابودن بخش تحقیق و توسعه، بدون شک موید نهادینه شدن تفکر اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری به جای اقتصاد مبتنی بر مواد خام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به پتانسیل ها و بسترهای اشاره شده و همچنین انتظارات اسناد بالادستی از بخش صنعت، معدن و تجارت به ویژه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، ضرورت بازنگری در سیاست ها و برنامه های گسترش کمی و بویژه کیفی واحدهای تحقیق و توسعه کاملا اجتناب ناپذیر است.

وی در پایان بخشی از اهداف و سیاست های مورد نظر در حوزه تحقیق و توسعه را نهادینه سازی تفکر آینده پژوهی و آینده نگاری فناوری از مقیاس کلان صنعت، معدن و تجارت تا مقیاس بنگاه، تغییر رویکرد پژوهشهای کاربردی از فشار فناوری به کشش بازار، تعمیق ارتباط اثر بخش مراکز پزهشی با بخش صنعت، معدن و تجارت، متناسب سازی ساختار و سازمان واحدهای تحقیق و توسعه با شرایط و نیازهای بنگاه های تولیدی و تجاری، جریان سازی در جهت غالب شدن فناوری های پیشرفته در بافت صنعت و معدن کشور اعلام کرد.

همایش بزرگ تحقیق و توسعه صنایع و معادن با محور تحقیق و توسعه و اقتصاد مقاومتی روز جاری در دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. این همایش پس از برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی فردا به کار خود پایان خواهد داد.

اقتصام (3) ** 1574**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا