Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

صدای جانورانی که در ناباوری به آسمان می رسد و با غرش جت جنگنده برابری می‌کند‌؟

صدای جانوارنی که در عین ناباوری به آسمان می رسد ؟ این تیتر حتما برای خیلی از افراد چندان نمی تواند قابل باور باشد اما باید گفت که این تنها انسان‌ و ساخته ای دست آن نیست که می‌تواند صدای بسیار بلند و گاهی آزاردهنده از خود تولید کند چرا که در دنیای حیوانات ، موجوداتی وجود دارند که به لحاظ تولید صدا قدرت زیادی دارند، اما به دلیل ساختار آفربنش آن ، همچون انسان آزار‌ دهنده نیستند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

صدای وال : وال ‌بزرگترین پستاندار آبی که طول آن به 20 متر و وزن آن تا 50 تن می‌رسد، پر قدرت‌ترین صدا در میان جانداران در کره زمین را تولید می‌کند. قدرت صدای ثبت شده توسط وال‌ها به 230 دسیبل می‌ رسد.

صدای میگو تپانچه‌ ای : میگو تپانچه‌ ای یا انفجاری، صدای مهیب 200 دسیبلی تولید می‌کند که خوشبختانه کوتاه مدت است. البته شدت صدا در آب و هوا متفاوت هستند و برای مقایسه باید 60 دسیبل از میزان صدا در زیر آب کم کرد تا برابر با شدت آن در هوا بشود. با این حال بازهم صدای تولید شده این میگوی پنجاه گرمی در هوا بسیار زیاد است.

صدای خفاش پوزه خرگوشی : اگر شب در آسمان کشور پاناما صدایی شبیه استارت یک جت جنگنده را شنیدید بدانید که خفاش پوزه خرگوشی در حال پرواز است. این خفاش صدایی با قدرت 140 دسیبل تولید می‌کند. البته خوشبختانه از آنجایی که فرکانس این صدا بسیار بالا و  55 kHz است، گوش انسان آن را نمی‌شود.

صدای طوطی کاکاپو : این طوطی با تولید صدایی به قدرت 132 دسیبل پر سر و صداترین پرنده دنیا محسوب می‌شود. البته این پرنده گیاه‌خوار که وزن آن تا سه کیلو هم می‌رسد، نمی‌تواند پرواز بکند و در شب‌ها فعال است.

صدای میمون‌ های جیغ‌ کش : میمون‌ های جیغ‌ کش از نامشان پیداست که سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند. صدای این میمون‌ها با 128 دسیبل قوی‌تر از آژیر یک آمبولانس است. این میمون که تا 120 سانتیمتر قد می‌کشد جیغ‌های می‌زند که تا 3 کیلومتر دورتر هم شنیده می‌شود.

صدای شیر : آستانه دردناکی گوش 120 دسیبل محاسبه شده است. غرش یک شیر 110 دسیبل است که گرچه برای گوش انسان دردآور نیست اما احساس خطر را در وجود هر جانداری زنده می‌کند.

صدای جیرجیرک آفریقایی : جیرجیرک آفریقایی پر سر و صدا‌ترین حشره شناخته شده است. صدایی که این حشره تولید می‌کند برابر است با 106 و هفت دهم دسیبل. برای مقایسه جالب است بدانیم: صدایی که انسان از خود هنگام صحبت کردن تولید می‌کند تا 60 دسیبل می‌رسد.

صدای فیل : فیل نه‌ تنها بزرگترین پستاندار خشکی‌است، بلکه وقتی صدا می‌زند آنقدر این صدا بلند است که از فاصله پنج‌متری هم باید گوش‌ها را گرفت. دستگاهی که صدای فیل را سنجید پنج‌متر با او فاصله داشت و عدد 103 دسیل را نشان داد.

صدای ساس پاروزن : ساس پاروزن با نام علمی  Corixidae تا 14 میلیمتر بزرگ می‌شود. این ساس هنگام جفت‌ گیری و برای جلب ساس ماده، دستگاه تولید مثل خود را به شکمش می‌مالد که بر اثر آن صدایی بسیار بلند تولید می‌شود. شدت این صدا تقریبا 100 دسیبل است که با صدای عبور قطار مترو برابری می‌کند. از آنجایی که “ساس پاروزن” در آب زندگی می‌کند، صدای تولید شده نیز جذب آب می‌شود و در بیرون شنیده نمی‌شود.

صدای قورباقه کوکوی : شهرت قورباغه چهار سانتیمتر “کوکوی” (Coqui) در کاستاریکا بخاطر ایجاد صدای بلند برای نشان دادن تمایز نسبت به هم‌نوعان خود هنگام جفت‌گیری است. شدت صوت این قورباغه تا بیش از 70 دسیبل هم می‌رسد.
برای مقایسه غرش جت جنگنده به هنگام بلند شدن از زمین 140 دسیبل است. گوش‌ کردن طولانی به صدای این قورباغه باعث ایجاد اختلال در شنوایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا