گوناگون

فعالان اقتصادی خواستار اصلاح ساختار بانک مرکزی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند

81188346 5738090

یحیی آل اسحاق در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: در حال حاضر به علت نبود اقتدار در بانکها بسیاری از مشکلات در عرصه اقتصادی رخ داده است، ضمن اینکه بسیاری از بخشنامه هایی که بانک مرکزی و دولت صادر می کنند از سوی بانکها عمل نمی شود.

وی از بررسی طرحی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی و بررسی مشکلات نظام بانکی خبر داد و گفت: از مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضا داریم براساس واقعیت های اقتصادی و شیوه مدیریت صحیح بانک مرکزی این سیستم را اصلاح کند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی مسئول حفظ ارزش پول و مدیریت نظام بانکی است که بدون اقتدار دستیابی به تمام اهداف امکان پذیر نیست، ضمن اینکه بانک مرکزی محور ثبات اقتصاد است و از مجمع تشخیص تقاضا داریم تا ساختار بانک مرکزی را متناسب با واقعیت ها شکل دهد تا اقتدار و توان لازم را داشته باشد.

آل اسحاق اظهار داشت: اگر بنا باشد نحوه مدیریت، رقابت و تامین مالی در بانکها به گونه ای باشد که سهامداران از آن به عنوان منبع تامین درآمد بالا یاد کنند، نامش بانک نیست که پیشنهاد داریم همایشی با حضور بانک مرکزی، بانکهای عامل و فعالان اقتصادی تشکیل شود و همه حرفها در آن زده شده و به نسخه عملیاتی برسیم.

وی ادامه داد: نگاه بخشی و انتزاعی به بانک ها نباید صورت گیرد و تامین مالی بنگاه ها باید به جای بانک به بازار سرمایه سوق یابد، ضمن اینکه وابستگی نظام بانکی به بانک مرکزی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

آل اسحاق در خصوص حضور هیات اماراتی در ایران نیز گفت: مذاکرات ما حول محور سرمایه گذاری بود که آنها اعلام آمادگی کردند تا با شرکای ایرانی در زمینه حمل و نقل، خدمات، صنایع غذایی، راه و بندرسازی و احداث هتل همکاری کنند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، بخشی از پولی که در توافقات ژنو قرار بود آزاد است که بیش از یک میلیارد دلار است، برای توسعه روابط به امارات دادیم.

وی ادامه داد: قطر نیز برای برگزاری جام جهانی به دنبال ایجاد مرکز تجاری مشترک با ایران است که 100 هکتار زمین در قشم، بوشهر و بندرعباس نیاز دارد که در حال رایزنی با فعالان اقتصادی ایران در این خصوص هستیم. قرار است این مراکز نیازهای کالایی قطر در زمان برگزاری جام جهانی را تامین کنند.

وی افزود: یک قرارداد گازی در گذشته میان ایران و ترکیه به امضا رسیده که متاسفانه عملیاتی نشده است، چرا که ترکیه معتقد است قیمت درج شده در این قرارداد بالا است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: براین اساس ترک ها این قرارداد را قابل اجرا نمی دانند و معتقدند که اگر قیمت کاهش یابد، سطح گاز وارداتی را از 10 به 20 میلیون متر مکعب خواهند رساند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، وزارت نفت ایران در حال مذاکره با ترک ها برای اصلاح قیمت گاز در این قرارداد است.

آل اسحاق افزود: هم اکنون رابطه مالی ایران با ترکیه 15 میلیارد دلار است که حدود 11 میلیارد دلار آن صادرات نفت و گاز ایران و کالا و 4 میلیارد دلار آن صادرات کالاهای ترکیه به ایران است.

آل اسحاق در این نشست گزارشی از سفر هیات تجاری بخش خصوصی ایران به ترکیه ارائه کرد و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران با جوانب این سفر و نتایج آن آشنا شدند.

وی با بیان آنکه طی هفته گذشته نشست ویژه ای در دولت برای بررسی و حل و فصل مسائل بانکی تشکیل شده است، این خبر را نیز داد که این موضوع در حال حاضر روی میز جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز قرار دارد تا در نهایت مشکلاتی که از این ناحیه متوجه بخش عمده ای از نظام اقتصادی ایران شده، برطرف شود.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه اقتصاد کشور بیش از حد معمول به نظام بانکی وابسته شده، اظهار امیدواری کرد که با ورود جدی دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام به حل و فصل مشکلات نظام بانکی، این وابستگی رفع و اقتدار لازم به حوزه پولی و بانکی ایران بازگردد.

آل اسحاق با انتقاد از اینکه اتکا و عطش فعالیت های اقتصادی و صاحبان آن به منابع بانکی زیاد شده است، تاکید کرد که در فعالیت های اقتصادی باید جایگزینی مناسبت تر از منابع بانکی تعریف و به کار گرفته شود.

وی از وابستگی نظام بانکی ایران به منابع مالی بانک مرکزی نیز به عنوان یک هشدار اقتصادی یاد کرد و گفت: این گونه وابستگی ها تهدید جدی برای پایه پولی و اقتصاد کشور است حال آنکه اقتدار و انضباط را نیز در این نظام دچار خدشه کرده است.

** تشکیل میز ترکیه در اتاق تهران

در ادامه مهدی پورقاضی رویکردی که اتاق تهران برای ارتباط با کشورهای همسایه در پیش گرفته را مثبت ارزیابی و از سیاست هیات رئیسه در این خصوص و تلاش واحد امور بین الملل تقدیر کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مورد مشکلات موجود بین تجارت ایران با ترکیه، افزود: عمده مشکلات از جانب ماست چون ما حرف می زنیم اما عمل نمی کنیم، دولت ما ریشه اغلب مشکلات موجود در این راه است.

پورقاضی همچنین پیشنهاد داد که برای بررسی مشکلات و موانع موجود و دادن راهکارهای مشخص و روشن برای رفع این موانع از سایر نهادها و تشکل های مرتبط مثل شورای بازرگانان ایران و ترکیه نیز کمک گرفته و میز ترکیه در اتاق تهران تشکیل شود.

آل اسحاق با استقبال از این پیشنهاد تاکید کرد که هیات رئیسه در نشست با روسای کمیسیون های تخصصی اتاق تصمیم گرفته تغییراتی در شکل و ماموریت های واحد امور بین الملل داده شود و برای این منظور از کمیسیون ها خواسته شده تا پیشنهادهای خود را به هیات رئیسه ارائه دهند.

رئیس کمیسیون اتاق تهران اعلام کرد که در شرایط جدید باید امور بین الملل را به گونه ای جدید ببینیم و با توجه به اینکه بار این بخش زیاد شده ترتیبات جدیدی برای توسعه آن فراهم کنیم.

** چگونگی استراتژی اتاق تهران در مراودات خارجی

مجیدرضا حریری نیز با اشاره به گزارشی که رییس اتاق تهران ارائه نمود، سوال کرد که استراتژی اتاق تهران برای توسعه روابط با کشورهای منطقه چیست و براساس چه استراتژی مشخصی مقاصد سفرهای هیات های تجاری اتاق انتخاب می شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، همچنین این پرسش را مطرح کرد که آیا در اعزام هیات تجاری به ترکیه، نقش شورای مشترک ایران و ترکیه دیده است یا خیر.

حریری گفت: این ضرورت احساس می شود که پیش از انجام این نوع سفرها در نشستی با حضور اعضای هیات نمایندگان، مشکلات و نیز راهکارهای عملی برای توسعه مناسبات تجاری با این کشورها مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین خواستار این شد تا در مراودات دیپلماتیک اقتصادی اتاق تهران با کشورهای خارجی نقش اتاق ها و شوراهای مشترک دیده شود.

** استراتژی اتاق تهران منطبق بر استراتژی نظام و دولت است

رییس اتاق تهران در همین ارتباط گفت: استراتژی اتاق تهران مشخص است. این استراتژی، برگرفته از مطالعاتی است که توسط کارشناسان حوزه دیپلماسی در بیش از 100 جلسه کارشناسی در اتاق تهران صورت گرفته است. مطالعاتی که نتیجه آن نیز در قالب کتابی با عنوان ˈراهبرد سیاست خارجی؛ برای ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در شرایط جدید بین المللیˈ منتشر شده است.

به گفته آل اسحاق این کتاب که توسط واحد انتشارات اتاق تهران چاپ و منتشر شده توسط یک تیم کارشناسی به سرپرستی محمود واعظی، علی جنتی و مسعود کرباسیان تدوین شده و به رشته تحریر درآمده است.

آل اسحاق استراتژی اتاق تهران را کاملاً منطبق بر بررسی های کارشناسی و هماهنگ با استراتژی نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید خواند که برقراری تعامل با کشورهای همسایه را در اولویت قرار داده و کشورهای جهان اسلام و سپس سایر کشورهای جهان را نیز به عنوان اولویت های بعدی تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه این سفرها هدفمند صورت می گیرد، گفت: البته ممکن است این آمد و رفت ها، نقص هایی هم داشته باشد که این نقص ها با شنیدن نقدهای کارشناسی و مشفقانه قابل رفع است.

آل اسحاق ادامه داد: شایسته نیست که این رویکرد تعاملی به تقابل تبدیل شود و امیدواریم بتوانیم از این فرصت ها به نحو مطلوب بهره برداری کنیم.

** مشوق های صادراتی برگردد

محمدمهدی راسخ نیز فعالیت های اتاق در حوزه دیپلماسی اقتصادی را مفید و در چارچوب اهداف بخش خصوصی خواند.

وی با اشاره به موانع موجود در راه صادرات از حذف مشوق های صادراتی انتقاد کرد و گفت: در شرایط فعلی کار صادرات بسیار سخت شده و صادرکنندگان علاوه بر هزینه هایی که به طور معمول متحمل می شوند دچار هزینه های گزافی بابت تحریم ها شده اند و در همین حال می بینیم مشوق های صادراتی قطع شده است. در حالی که این مشوق ها باید برگردد و بیشتر از گذشته هم باشد.

وی هشدار داد که اگر شرایط تغییر نکند و تسهیلات لازم برای صادرات مهیا نشود، صادرات غیرنفتی افزایش نخواهد یافت و چه بسا روندی نزولی در پیش بگیرد.

وی همچپنین از دریافت یک در هزار و سه در هزار از صادرکنندگان انتقاد کرد و گفت: «ما در کمیسیون امور اجتماعی و تشکل های اتاق تهران پیشنهاد معافیت صادرکنندگان از سه در هزار و یک در هزار را مطرح و مصوب کردیم و به هیات رئیسه اتاق تهران ارسال کردیم که در آنجا نیز به تصویب رسید. این پیشنهاد از طرف اتاق تهران برای اتاق ایران نیز ارسال شده است.

این عضو اتاق تهران در پایان به مصوبه حمایت اتاق تهران از تشکل ها اشاره کرد و خواستار حضور نمایندگان تشکل های مرتبط در سفرهای خارجی اتاق تهران شدند.

اقتصام(3)1574**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا