گوناگون

مشکل تامین آب شرب سنندج همچنان باقی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: علیرغم اطلاع‌رسانی‌ها در ارتباط با مشکل تامین آب شرب در کردستان و به خصوص سنندج با توجه به منابع موجود، این معضل همچنان باقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کردستان، اقبال شانظری صبح امروز در جلسه ستاد بحران آب استان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بنا به برآوردها، پاییز امسال بر اساس گزارش سازمان هواشناسی سال آبی خوبی نخواهد بود.

وی افزود: در ارتباط با کاهش معضلات کم‌آبی باید صرفه‌جویی بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم شرایط موجود را به خوبی مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اعلام کرد: با توجه به این که منابع آبی زیرزمینی در دشت دهگلان و قروه با مصرف بی رویه از جانب کشاورزان و همچنین چاه‌های فاقد پروانه با تهدید جدی روبرو است، تاکنون 1200 حلقه چاه دارای کنتور هوشمند شده‌اند و عملیات نصب این کنتورها بر روی باقی چاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به مصرف بیش از حد و برداشت غیرمجاز از آب‌های دشت قروه و دهگلان در این منطقه با افت 30 متری آب‌های زیرزمینی روبرو هستیم که اگر این شرایط ادامه یابد در پنج سال آینده آبی برای مصرف در بخش شرب و کشاورزی در این مناطق نخواهیم داشت.

وی به قطع شدن هفت ساعته آب شرب در قروه اشاره و اظهار کرد: در سال جاری به علت کم آبی در قروه مجبور شدیم آب را در ساعاتی قطع کنیم و اگر منابع آبی موجود با کمبود روبرو نمی‌شدند این جیره بندی صورت نمی‌گرفت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز آب از روستاهای قلیان و خلیچیان در مسیر رودخانه قشلاق، افزود: این نوع استفاده بی‌رویه و همچنین عدم صرفه‌جویی در مصرف آب، ما را در انتهای آبان ماه با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی با اشاره به این که 10 درصد از آب استان در بخش خانگی و 90 درصد آن در بخش کشاورزی به بهره برداری می‌رسد، افزود: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی و نقش آن در تولید و اقتصاد استان، استفاده از آب بخش کشاورزی در مصرف آب شرب ممکن نیست.

شانظری ادامه داد: با توجه به ذخیره کنونی 118 میلیون مترمکعبی آب، کمتر از هشت میلیون مترمکعب آب در خط تراز انتقال به تصفیه خانه آب شرب باقی مانده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان انجام مانور مدیریت بحران آب در استان را یک اقدام پیشگیرانه در ارتباط با کم‌آبی دانست و افزود: با مصرف صحیح آب می‌توان بحران را پشت سر گذاشت تا کم‌آبی در ماه‌های آتی را شاهد نباشیم.

وی اظهار کرد: نظر به حفر چاه‌های غیرقانونی در بخش کشاورزی و استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب، مشکلات جدی در زمینه کم آبی به وجود آمده است که در سال جاری با همت مضاعفی برداشت‌های غیرقانونی از منابع آبی زیرزمینی را پیگیری خواهیم کرد.

شانظری به تامین آب شرب بانه اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اتمام سد عباس‌آباد بانه در ابتدای سال 94 را شاهد نخواهیم بود، اما ساز و کار و بستری فراهم شده تا آب این سد به ایستگاه پمپاژ بویین منتقل و مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا