گوناگون

معرفی برترین‌های کشوری «معماری فرهنگ و هنر»

مراسم اختتامیه اولین نمایشگاه سراسری دانشجویان معماری دانشگاه علمی کاربردی با حضور مشاور وزیر ارشاد و سرپرست موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر، معاونان، اساتید و جمعی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد. طی این مراسم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برتر اعلام و جوایزی را دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر، دکتر حمید شاه آبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر در این مراسم با اشاره به نقش و جایگاه دانشجویان در فضای فکری و فرهنگی کشور گفت: دانشجویان باید جایگاه خود و تاثیری که می‌توانند در ابعاد مختلف جامعه بگذارند را دریابند و خود را برای آن مهیا سازند.

 دکتر حمید شاه‌آبادی تصریح کرد: ورود به عرصه هنر آداب و چارچوب خاصی دارد و اگر معماری را یک هنر بدانیم قطعا به ملزومات آن پایبند خواهیم بود اما اگر شناخت خوبی نسبت به شان و نقش هنر نداشته باشیم معماری ما هم به ورطه سقوط خواهد رفت.

وی با ابراز خرسندی از  برگزاری اولین نمایشگاه معماری دانشجویان علمی کاربردی در دانشگاه های کشور گفت برگزاری این نمایشگاه بنیان‌گذار راه و روشی متفاوت و پرسش‌گرایانه در دانشجویان باشد.

دکتر شاه‌آبادی با تاکید به فضای آشفته معماری امروز تهران اظهار کرد: حوزه معماری در استان و بطورکلی درکشور از فضای مناسبی برخوردار نیست و ناهنجاریها و گرفتاری‌های زیادی دارد. و اغلب شاهد نابسامانی‌هایی هستیم که شرایط آشفته معماری د کشور را رقم می‌زند و هر روز که می‌گذرد میزان انطباق معماری موجود در کشور با معیارهای جهانی بیشتر فاصله می‌گیرد.

دکتر شاه‌آبادی با اشاره به این‌که در حال حاضر بسیاری از متون، منابع، اساتید و فضای موجود در دانشگاه‌ها ضرورت و ملزومات مورد نیاز در این حوزه منطبق بر فرهنگ را ندارد، تصریح کرد: در صورتی که نسبت به وضعیتی که در فضای معماری کشور وجود دارد احساس مسئولیت کنیم، تلاش می‌کنیم که دانشگاه نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: دانشگاه باید جهت ایجاد تحول در فضای موجود نقش آفرین باشد و برای تربیت دانشجویان تحول‌آفرین و مطالبه‌گر تلاش کند. دانشجویان باید روحیه پرسش کننده داشته باشند و تحول و تذکر ایجاد کنند و طرح‌های قابل اجرا تهیه کرده و به کمیسیون اجرایی ارائه دهند.

سرپرست موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر افزود: باید تلاش کنیم نسلی دردمند و دغدغه‌مدار در این حوزه که منطبق بر فرهنگ کشور است پرورش دهیم و فرهنگ مطالبه و پرسش را ایجاد کنیم و از هر تلاش برای ایجاد این فضا دریغ نکنیم.

وی افزود: اگر امروز در حوزه معماری سخن می‌گوییم فقط بحث فنی مطرح نیست و بحث معنوی آن نیز مطرح است چون بسیاری از نیازهای روحی انسان‌ها را نیز شامل می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر شاه‌آبادی در پایان با اشاره به این‌که امروزه مطالبات و خواسته‌ها از معماری با خروجی که وجود دارد مطابقت ندارد اظهار امیدوری کرد: برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها بتواند حرکت فعالانه‌ای را در این حوزه رقم بزند.

در ادامه این مراسم دکتر منصوری از اساتید معماری ضمن بیان سخنانی درباره وضعیت معماری کشور گفت: معماری کشور در مقایسه با معماری موجود در جهان نقاط مشترک، ضعف و قوت زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: شکل‌گیری گسترده دانشگاه‌های متعدد مانند علمی کاربردی، آزاد و پیام نور که رشته‌های مختلف مانند معماری را به دانشجویان آموزش می‌دهند حرکت خوب و مطلوبی است. به عقیده من دانشجویان امروز نسبت به دانشجویان گذشته علاوه بر اینکه از امکانات بیشتری برخوردار هستند سواد، امید و انگیزه بیشتری هم دارند.

وی با تاکید بر اینکه نباید صرفا با یک رویکرد شکلی به مفاهیم معماری ایرانی وارد شویم یادآوری کرد: بطور کلی سه دیدگاه درباره پدیده‌های عالم وجود دارد که عبارتند از تفکر سنتی(پدید آمدن الگو در معماری)، تفکر مدرن(غلبه فرم بر محتوا) و تفکر کثرت گرایی(غلبه مفاهیم بر اشکال) که تفکیک این سه حوزه معرفت‌شناسی در غرب سبب ایجاد سبک‌ها در معماری شده است.

امروزه در دوره پست مدرن هستیم و باید بپذیریم سبک‌های مختلف معماری که بوجود می‌آید باید خودشان را با بسترهای اجتماعی که شکل می‌گیرند، منطبق کنند.

در پایان این مراسم نفرات برتر در دو بخش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به شرح ذیل معرفی شده و جوایزی را به همراه دیپلم افتخار و لوح تقدیر دریافت کردند.

در بخش دانشجویان با موضوع معماری ایرانی:

رتبه اول: امیر آذرباز و محمدحسین مقدم‌امین

رتبه دوم: سعید حسینی

رتبه سوم: حامد لاجوردی و مژگان توکل

 

در بخش فارغ‌التحصیلان با موضوع معماری ایرانی:

رتبه اول: نگار سرافرازی

رتبه دوم: سارا داداشی‌نژاد

 

در بخش فارغ‌التحصیلان با موضوع طراحی فضای داخلی:

رتبه اول: لیلا قاسمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا