پیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

نقش شهاب سنگ ها در ناپدید شدن نشانه حیات در مریخ ؟

نقش شهاب سنگ ها در ناپدید شدن نشانه حیات در مریخ و سایر سیارات قابل سکونت در منظومه شمسی موضوعی است که سال ها دانشمندان بر روی آن تحقیق و پژوهش می کنند و در مجموع به دنبال نشانه هایی از حیات در گذشته و حتی موجودات زنده هم اکنونی در عالم های دیگر هستند. که در این میان دانشمندان تاکنون توانسته اند به کمک کاوشگر کنجکاوی سنگ های موجود بر روی مریخ را تحت آزمایش قرار داده و در تحقیقی امیدوارکننده به دنبال دستیابی به مواد آلی که لازمه ی حیات است می گردند. اما آیا تاکنون توانسته اند در شیوه تحقیقشان درست پیش بروند؟ در ادامه با میهن پست همراه شوید.

نقش شهاب سنگ ها در ناپدید شدن نشانه حیات نه تنها در مریخ بلکه در دیگر سیارات هم قابل رد شد نیست، بنابراین تحقیقات اخیر دانشمندان در ناسا این نتیجه حاصل شده است که سطح مریخ و سایر سیارات دیگر در منظومه شمسی تحت تابش مستقیم اشعه های خورشید و همچنین برخورد شهاب سنگ ها به آن دچار دگرگونی و تخریب شدیدی شده اند که در این میان و به دلیل عدم دسترسی کافی دانشمتدان به سطح و به ویژه به لایه های پایینی آن قطعا اطلاعات درستی را به پژوهشگران نخواهند داد.

در جستجوی حیات در مریخ می شود گفت که خبرهای خوبی هم وجود دارد که در نوع خود نقطه ی عطفی برای انسان ها و تاریخ حیات موجودات فرازمینی – فضایی – است. چرا که دانشمندان با کمک کاوشگر کنجکاوری در مریخ به حفاری های زیر سطحی این سیاره پرداخته تا بتوانند در این کاوش ها به ترکیبات اصلی سنگ ها که نشانه های احتمالی حیات فرازمینی در آن وجود دارد، دست یابند.

در این میان و تا به حال نتایج به دست آمده بسیار شگفت انگیز بوده است. اگر چه شهاب سنگ ها و تشعشعات خورشیدی به همراه طوفان های کیهانی قسمت اعظم مواد آلی موجود در سطح این سیاره و سایر سیارات را از بین برده اند اما دانشمندان به موفقیت نشان های ضعیفی از حیات را در بررسی های خود شناسایی کرده اند.

حیات در مریخ

با این حال آن چه را که امروز توسط دانشمندان در تحقیقات و پژوهش های سخت، زمان‌بر و هزینه بردار خود به دست آورده اند این است که در ترکیبات سنگ های حفاری شده زنجیره هایی از کربوهیدرات ها را کشف کرده اند که این خود نشان از وجود حیات و شرایط زیست در گذشته این سیارات و بخصوص مریخ بوده است.

حل با علم به وجود ردی از حیات فرازمین در گذشته سیاراتی همچون مریخ این سوال پیش می آید که سرعت و زاویه برخورد شهاب سنگ تا چه حد می تواند ترکیبات آلی موجود در سایر سیارات که منشا اصلی حیات هستند را از بین ببرند؟ و آیا مقدار واقعی این مواد آلی قبل از برخورد شهاب سنگ ها به حدی بوده است که برای حیات کافی باشد؟ بنابراین برای دستیابی به پاسخ این سوال دانشمندان قصد دارند که با کاوش های بیشتر در نقاط مختلف مریخ به پاسخ های قطعی وجود حیات در این سیاره زمین مانند بپردازند؟ علیرغم این که تا به حال کسی نمی داند که تاریخ مریخ چگونه بوده است.

منبع : newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا