گوناگون

نماینده مجلس: چینی ها یک میلیارد دلار در شبکه پایاب سد خداآفرین سرمایه گذاری می کنند

81182408 5727745

به گزارش ایرنا، حجت الاسلامˈحبیب برومندˈ روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته پارس آباد افزود: برای مذاکره با شرکت چینی، هیاتی مرکب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان، دوشنبه هفته آینده راهی کشور چین خواهد شد.

وی با اشاره به نقش پروژه بزرگ پایاب خداآفرین در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور اظهار کرد: با تکمیل و بهره برداری از این طرح، هزاران فرصت شغلی جدید در منطقه ایجاد خواهد شد.

وی از اختصاص 400 میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کانالت گذاری 10هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خبر داد و گفت: برای رونق بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان، برنامه های مهمی در دستور کار دولت قرار دارد.

او، ادامه داد: در سایه تدابیر و اقدامات خوب دولت، اقتصاد کشور از حالت رکود و سکون خارج شده و در وضعیت خوبی قرار گرفته است.

برومند اضافه کرد: بواسطه همت دولت، نرخ تورم نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته و از 43 درصد به 30درصد رسیده است.

او، بودجه سالجاری پارس آباد را از محل اعتبارات استانی 125میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، به منظور اجرا یا تکمیل طرحهای ضروری در حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار، دولت یکصد میلیارد ریال اعتبار در اختیار ما قرار داده است.

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

مطالعه این سد در سال ۱۳۵۲ توسط دولت وقت شروع اما با توجه به وقوع انقلاب در کشور و جنگ ایران و عراق، این پروژه در مراحل ابتدایی خود متوقف شد.

در سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت این سد دوباره آغاز شد و عملیات آن اکنون به صورت مشترک بین استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی در جریان است.

هدف از احداث این سد مخزنی، ذخیره سازی آب و کنترل سیلابهای رودخانه ارس به منظور آبیاری 62 هزار هکتار از زمینهای زراعی استان اردبیل و 12 هزار هکتار از زمینهای استان آذربایجان شرقی است.

92 کیلومتر از کانال اصلی این طرح در منطقه عمران آباد احداث و تکمیل شده و شش هزار هکتار زمین کشاورزی منطقه آماده کشت آبی است.

این سد علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه یک میلیارد مترمکعب آب از کشور توان تولید برق معادل ۵۵۰ کیلووات ساعت را دارد.

اواخر سال گذشته نیز مسوولین از تخصیص 70 میلیون یورو اعتبار ارزی برای طرح پایاب سد خداآفرین از سوی بانک توسعه اسلامی خبر دادند.

/530/7121

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا